מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טיולים בטבע

גאיה וסבתא יעל
סבתא יעל חוקרת טבע
במסגרת החינוך המשותף יצאנו לטיולים קבוצתיים בטבע ולפעמים נקלענו למצבים לא פשוטים...

שמי גאיה קורן משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי יעל שדה. סבתא יעל שדה נולדה בשנת 1945 לבית משפחת מגדלי בכפר מסריק.

רקע – כפר מסריק

"כְּפַר-מַסָּרִיק הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי בגליל המערבי הנמצא בשפלת עכו, ליד נחל נעמן. הקיבוץ, שהוקם בשנת 1940, נקרא על שמו של הנשיא הראשון של צ'כוסלובקיה, תומאס מסריק. הקרקע נרכשה על ידי קק"ל בשנות ה-30 של המאה ה-20. שייך למועצה אזורית מטה אשר".

כפר מסריק – ויקיפדיה

תמונה 1

סבתא מספרת:

"הלכנו לטייל בשדות הקיבוץ כשחזרנו הביתה הגענו לתעלת ביוב קרוב לקיבוץ שבו הטווסות היו מטילות את הביצים שלהן כמה ילדים ואני ביניהם. החלטנו להיכנס לתעלה ולאסוף את הביצים ולא שמנו לב שיש הרבה מי ביוב ובוץ וכך לאט, לאט התחלנו לשקוע במים. ואז חבר מהקבוצה קפץ למים והוציא אותי שאני כולי רטובה עם ריח הביוב והרבה דמעות.

הלכנו ליער לקטוף פטריות כמה ילד ומבוגר שהוא היה אבא של אחד הילדים בתוך יער גדול של שיטות קרוב לים. לאט לאט נעשה חושך רצינו לחזור הביתה אבל התבלבלנו בדרך והתחלנו להסתובב בתוך היער כמו בתוך מבוך וכמובן מתוך בהלה כולם התחילו לבכות. בינתיים בקיבוץ ההורים שמו לב שלא חזרנו והחלו לדאוג אז התארגנה קבוצת חיפוש שיצאו לשטח אחרי כשעה שמעו את הבכי והקולות שלנו ומצאו אותנו רטובים ומלוכלכים ורעבים ומאוד מבוהלים".

 ילדת טבע

תמונה 2

הזוית האישית

גאיה קורן מביאה את סיפורה של  סבתא יעל שדה.

מילון

חינוך משותף
היא שיטה חינוכית שבה התחנכו הילדים בקיבוץ בתקופה שבין שנות ה-20 של המאה העשרים ועד סוף שנות ה-80. החינוך המשותף נמשך מינקות ועד בגרות. הוא נחשב בזמנו לתולדה טבעית של עקרון השוויון שהיה נהוג בקיבוץ, והתקיימה זהות בין מטרות הקיבוץ למטרות החינוך המשותף. הדאגה הכלכלית לילדי החינוך המשותף הייתה בידי החברה הקיבוצית ולא בידי ההורים. חיי הילדים התנהלו בשלושה מעגלי חיים: בית הילדים, חדר ההורים והקיבוץ.

ציטוטים

”הטיולים בטבע גיבשו אותנו כקבוצה וצברנו הרבה חוויות משותפות שאני לא שוכחת עד היום “

הקשר הרב דורי