מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טובה גלבוע

ביקור בבית התפוצות
אזור המגורים בשנות ה - 50
סיפור ילדות

 

קוראים לי טובה על שם סבתי (גיתל) . נולדתי ב 3.3.50 בבית החולים בחדרה. להוריי חיים ולאה הברפלד ז"ל .שעלו לארץ בשנת 1949. אני בת אמצעית,לאחות בוגרת  ואח צעיר ..גדלתי בשיכון ותיקים ברחוב צירלסון 12 ,בבית דו משפחתי בחדר אחד עם חצר גדולה.צמודים בדו גרו סבי וסבתי ז"ל (מצד אימי ) . בחצר גידלנו עצי פרי למיניהם. העץ המניב ביותר היה עץ מנגו. לימים בנינו תוספת לבית של סלון ופינת אוכל והבית היה מרווח דיו לחמש נפשות . שיכון ותיקים הייתה שכונה של עולים חדשים שהתיישבו בשכונה לאחר שהות של שנה בבית עולים ליד בית ליד. הבישול נעשה על פתיליה ,או פרימוס. הייתה לנו מקלחת אחת עם שירותים  היה לנו דוד חשמל. כיבסנו בגיגית עם קרש וסבון כביסה. כאשר הצטברו כמויות גדולות כביסה אימי הזמינה הביתה כובסת. את הכבסים תלינו על חבלים בחצר.  לימים ההורים רכשו מכונת כביסה . היו שירותים שהגיעו עד הבית כגון: חלבן , נפט לחימום הבית , מוכר קרח.  בית הכנסת היה בקרבת מקום. כדי להגיע לחוף הים או לשוק בנתניה נסענו באוטובוס לעיר. הוריי חיים ולאה הברפלד ז"ל עלו לארץ לאחר מלחמת העולם השנייה בשנת 1949   . לאחר המלחמה הגיעו לאוסטריה שם נולדה אחותי פרומה  בשנת 1947. אבי ז"ל עבד בתחנת הקמח בנתניה ואמי ז"ל הייתה עקרת בית. כשמלאו לי 9 נולד לי אח בשם אבי , גר מזה  30 שנה בלוס אנג'לס. המצב הכלכלי בבית היה קשה הארוחות היו צנועות בימי שישי וחגים – הייתה גם מנת בשר. את מצרכי היסוד: ביצים סוכר ולחם קנינו במכולת השכונתית ופעם בשבוע אמי לאה ז"ל נסעה לשוק בנתניה לקנות פירות וירקות.

זיכרונות ילדות

כל החברים גרו בשכונה רוב החברים ליוו אותי מהגן עד סיום בית הספר היסודי. אחר הצהריים בילינו עם חברים, בקריאה במשחקים כמו גולות חבל וקלאס  או בבתים. נהגנו לשחק במשחקי קופסה כמו דמקה שח וסבלנות. משחקי קלפים : רמי ומלחמה. ליד הבית עם שכנים במשחקים כמו 5 אבנים, ומחבואים . בשכונה הייתה תנועת הנוער העובד אליה הצטרפתי בכיתה ז'. למדתי בבית הספר היסודי אלומות ,שהיה בית ספר חקלאי. שש שעות שבועיות עבדנו בגינה. בבית מתחת לעץ המנגו המוצל גידלתי בקופסאות שימורים עשרות ייחורים שהפכו לצמחים שאספתי מכל הבא ליד. היו גם שיעורים בכלכלת בית מידי פעם עשינו תורנות של יום לימודים בחדר האוכל. בישלנו בהדרכת מורה ולפי מתכוניה בחדר האוכל אכלו בשתי משמרות השכבה הצעירה בשעה 12 והבוגרת ב  13:00 כמו כן פינינו שולחנות ושטפנו כלים. המאכל האהוב עליי היה כרוב מאודה עם פירה תפוחי אדמה. ממתקים לא היו אך אמי אפתה עוגות ועוגיות . בחופש הגדול נסעתי עם אחותי למספר ימים לקרובי משפחה בהרצליה ותל אביב .כמו כן ילדי המשפחות התארחו אצלינו ובילינו יחד.

זיכרונות משנות העשרים

הבילוי ביום שישי היה במסיבות סלוניות בבתים לצלילי הזמרים הפופולריים של התקופה. אמצעי הבידור של אותה תקופה היה רדיו . בשנת 1968 צפיתי  לראשונה בטלוויזיה בשחור לבן שהחלה את שידורה  בערוץ 1 במצעד הצבאי ביום העצמאות. לרוב היו  בילויים עם חברים וקולנוע מדי פעם. בשנות ה 20 שלי סיימתי סימינר למורים ב"הדסים" התחתנתי לאחר סיום הלימודים . התחלתי לעבוד כמורה מחליפה . האזנו למוזיקה ישראלית בעיקר להקות צבאיות זמרים ישראלים היו: שושנה דמארי , יפה ירקוני, אריק איינשטיין, יהורם גאון, בשנות ה-70 פרץ לחיינו שלמה ארצי סולן בלהקת חיל הים. .מוסיקה לועזית של: אלוויס פרסלי, פול לאנקה, סיימון וגרפינקל. .בבית לא היה טלפון. בשעת הצורך השתמשנו בטלפונים ציבוריים, באמצעות אסימונים אותם רכשנו בסניף הדואר. רוב התקשורת הייתה במפגש עם חברים .

אהבה  והקמת משפחה

הקשר בין בני זוג נרקם במסגרות החברתיות במסיבות סלוניות או במפגש חברים .אופי היחסים בין הוריי ,שעלו לארץ מאירופה שלאחר השואה, היה דאגה לצרכים הבסיסיים .לא הרעיפו עלינו הרבה חום ואהבה.רוב הזמן היחס היה של ריחוק ומשמעת .לא חלקתי איתם דברים אינטימיים. הם דאגו שנגיע להישגים בלימודים ונרכוש מקצוע . ההורים לא היו מעורבים בחיינו החברתיים יתר על המידה. היו מעורבים מאוד בהישגים הלימודיים. כמשפחה רוב השבוע הארוחות לא היו משותפות .אכלנו ארוחה משותפת בערב שבת וחגגנו יחד את החגים  פעילות משותפת עם אימי היתה פעם בשבוע היינו נוסעות לשוק בנתניה לקנות פרות וירקות . מידי פעם הייתה לוקחת אותי להצגה באידיש בקולנוע שרון המיתולוגי .את יעקב גלבוע ז"ל ,בן זוגי הכרתי בבית חברה .הייתי בכיתה  י"ב. יעקב ז"ל היה חייל בחיל הים .יצאנו כשנתיים וחצי והתחתנו בשלהי שנות השבעים .היינו נשואים כ-40 שנה נולדו לנו 3 ילדים .אני עסקתי בהוראה ויעקב ז"ל היה עצמאי בתחום האלקטרוניקה.  יעקב ז"ל נפטר לפני כעשור ממחלה קשה. יהי זכרו ברוך! נכון להיום נולדו לנו 3 נכדים מקווה שהמשפחה תתרחב בעתיד.הבן הבכור גר בכפר סבא .שניים מילדיי גרים בנתניה.

חגיגת בת מצווה

לא זכורים לי חגיגות יום הולדת .את בת המצווה חגגנו בחוג המשפחה. זכור לי שקנו לי טרנזיסטור לבקשתי והייתי מאושרת .יכולתי להאזין לתסכיתים ושירים כרצוני .החיים לא היו קלים אך פשוטים ואיכותיים, קשרנו קשרים אמיתיים ולא וירטואליים. הצרכים החומריים היו בסיסיים וגדלנו על ערכים. כפי שכתב שלמה ארצי בן דורי בשיר "ירח" :

"אתמול היה טוב ….

ויהיה גם מחר !

אמן!

הזוית האישית

טובה: נהניתי מהתכנית הקרש  הרב דורי, הכתיבה, התרגשתי וחזרתי במנהרת הזמן אל בית ילדותי.

מילון

ייחור
הכנה של צמח עד לשלב שהשורשים בוקעים. שימור

ציטוטים

” הקשרים היו אמיתיים ולא וירטואליים“

”אתמול היה טוב ויהיה גם מחר“

הקשר הרב דורי