מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טבעת מיוחדת שעוברת מדור לדור

סבתא אסתר והנכדים החמודים
סבתא וסבא בשמחה משפחתית
סבתא אסתר אבוקסיס מספרת על חייה

סבתא

חיי הוריה של סבתא אסתר: עמוס ורותי נולדו בטריפולי והתחתנו שם. הבת הראשונה שירה נולדה בטריפולי והם עלו לארץ כאשר שירה הייתה בת שלוש. להורים שלה קראו עמוס ורותי [ז"ל] הם ילדו 12 נפשות: לראשונה קראו רחל שנולדה בטריפולי ולאחר מכן שינתה את שמה לשירה, הילדה השנייה נולדה לאחר 3 שנים והיא סבתא שלנו שקוראים לה אסתר. לאחר מכן נולדו הילדים: אשר, יצחק, שושנה, שמעון ז"ל, מיכאל, רפי, מרדכי, יפה, מזל ומשה.

סבתא אסתר נולדה בבית חולים בחדרה בשנת 1952. משפחתה גרה בדירה בבנימינה עד גיל 7 ולאחר מכן עברה המשפחה למושב רוגלית (נווה מיכאל) ליד בית שמש.

הם גדלו 12 נפשות בשני חדרי שינה (לסבתא היו 11 אחים).

בילדותה סבתא דיברה עברית ומרוקאית. סבתא למדה במושב רוגלית בבית ספר יסודי. הם היו משחקים כל הזמן בחוץ במשחקים כמו חבל, חמש אבנים וכמובן בקלאס. בעבר לא היה להם מכשירים אלקטרוניים ולא טלוויזיה. בגדים היו מעבירים מאח לאח וכמובן שלא אכלו במסעדות. המצב הכלכלי לא היה קל.

בבית המשפחה היו חוגגים את המסורת של חגי ישראל ושבתות.

כשסיימה סבתא את בית הספר היסודי עלתה לתיכון שנקרא "נוחם" בבית שמש. היא למדה שנתיים תפירה וכשאימא שלה חלתה,נשארה סבתא בבית לעזור לה בעבודות הבית המרובות וגידול העופות במשק ועזבה את הלימודים.

מה קרה בגיל 17 בתאריך 7.8.69 סבתא שלנו יילדה את אימה, מכיוון שהאמבולנס לא הגיע בזמן אז אימא של סבתא שכבה וילדה בבית את התינוק משה וסבתא עזרה לה. כשאבא של סבתא חזר מבית החולים הוא לקח את סבתא לבית החולים והעיתונות ראיינה את סבתא שלנו.

סבא

סבא נולד במרוקו ובשנת 1940 עלה בעליית הנוער והוא בן 13. סבא רפאל גר במושב לוזית וגידל שם עופות וירקות.

סבא וסבתא ביחד

סבתא התחתנה עם רפאל [רפי ז"ל] בשנת 1970. סבא וסבתא הכירו כאשר סבא היה רכז נוער במושב רוגלית. כאשר סבא וסבתא התחתנו היה ביניהם הפרש של 12 שנים. הם גרו יחד במושב לוזית ונולדה להם הילדה הראשונה סיגל. לאחר שנה נולדה הילדה אהובה. לאחר שנה נוספת נולד עמוס ואחרי שנה נולדה תמי. לאחר מכן הם עברו לבת ים עם 4 הילדים.

סבא עבד בתברואה בעיריית בת ים וסבתא נשארה בבית. אחרי 10 שנים סבתא התחילה לעבוד במעון עיריית בת ים כמטפלת ומבשלת. אחרי שנתיים נולדה הבת יהודית ואחרי שנה נולד ניסים. סבתא הייתה חולה ונשארה בבית ולאחר כמה שנים היא יצאה לפנסיה.

חפץ שעובר במשפחה

תמונה 1

החפץ הוא טבעת שעברה במשפחה מדור לדור. בהתחלה הטבעת הייתה אצל אבא של סבא שקוראים לו יצחק [ז"ל] לאחר שיצחק נפטר הוא נתן את הטבעת לאח הבכור של סבא ניסים [ז"ל] לאחר שנפטר הוא העביר את הטבעת לסבא רפי [ז"ל]. סבא רפי הביא את הטבעת לצורף כדי שיתקן לו אותה והצורף לקח לסבא את הטבעת ואמר לסבא שהוא יכין לו טבעת חדשה שנראית אותו דבר [כפיצוי] וכיום הטבעת אצל סבתא שלנו. הטבעת חשובה מאוד כי זו הירושה של המשפחה שלנו!

שירים ופיוטים:

תמונה 2

סבתא שלנו אהבה מאוד את השירים של אהובה עוזרי ושל ארי סאן. ולכן מהשיר של ארי סאן היא קראה לביתה סיגל כיוון שסבתא אהבה מאוד את השיר "סיגל סיגל . סבתא אוהבת במיוחד את השיר זיקוקים של משה פרץ.

הנכדים של סבתא !

סיגל התחתנה בשנת 1994 בתאריך 22.6.94 עם אבי. אהובה התחתנה בשנת 2001 בתאריך 23.9.01 עם ארז. עמוס התחתן עם נאווה. תמי התחתנה בשנת 2004 בתאריך 28.1.04 עם קיקו. יהודית התחתנה בשנת 2004 בתאריך 11.3.04 עם אבי. ניסים התחתן בשנת 2012 עם אריאלה. סיגל הביאה את אלמוג ליאור וליהן. אהובה הביאה את אלינור ודניאל. עמוס הביא את שיראל, אוראל אופק אופל. תמי הביאה את בן אור וטוהר. יהודית הביאה את חי, עילי, אריאל ויהלי. ניסים הביא את אלין ורפאל. כל בני משפחתנו!

הזוית האישית

אסתר סבתא של אור מזרחי וליהן לחיאני: החוויה שלי הייתה בסיור וביום עיון בבית התפוצות והיה ממש כייף.

 

מילון

אהובה עוזרי
אהובה עוזרי (30 במרץ 1948 – 13 בדצמבר 2016) הייתה זמרת-יוצרת, פזמונאית, מלחינה, מוזיקאית, מעבדת מוזיקלית ומורה לפיתוח קול ישראלית. כלת "פרס אקו"ם" לשנת 2008 ופרס מפעל חיים של אקו"ם לשנת 2016.

ציטוטים

”חיים בשמחה ובבריאות“

הקשר הרב דורי