מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טבעת הנחש – חברות מופלאה

מזכרת מחברה טובה מאת אסתי סתיו
פנים בית הכנסת המרכזי בסופיה
טבעת בצורת נחש

שמי אסתי לוי, נולדתי בשנת 1950, בעיר סופיה שבבולגריה. על קהילת יהודי סופיה בבלולגריה תוכלו לקרוא בקישור: יהדות סופיה.

אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר אורט במעלה, בטבריה. אני נפגשת עם אופק מזרחי שמלמדת אותי לעבוד על המחשב, אני מספרת לה סיפורי חיי ויחד מעלות את הסיפורים. בחרנו הפעם את סיפור הטבעת – סיפור על חברות מופלאה:

החיים הם מעגל פעם שמחים ופעם פחות שמחים. הבאתי לפגישה טבעת זהב בצורת נחש. היא מייצגת את החברות האמיתית שהייתה לי בתקופה קשה בחיי. בתקופה הזו הייתי אמא צעירה לשני ילדים קטנטנים. היה עליי לתפקד רגיל לחייך,להראות שמחה,לתפקד טוב בעבודתי בבית להיות חזקה ובריאה לילדי הקטנים.

הייתה לי שכנה עולה חדשה מרוסיה. היא ידעה מה עובר עליי,וידעה גם שאין מה לעשות. יום יום היא דאגה לשבת איתי,לשתות איתי כוס קפה. לא דיברנו הרבה בפגישות שלנו לפעמים ישבנו ושתקנו. אבל עצם הישיבה המשותפת נתנה לי כוח. היא ידעה שקשה לדבר.

יום אחד הודיעה לי השכנה שהם עוזבים את הארץ ועוברים לארה"ב. היה לי מאוד קשה עם ההודעה הזאת. באותו יום שעזבה וניגשה אליי ונתנה לי טבעת של נחש מוזהב. הנחש הוא סמל הבריאות הוא משיל את עורו ומתחדש.

ואז היא סיפרה לי שטבעת הנישואין שלה, הייתה עבה וגדולה במיוחד. היא ניגשה עם הטבעת נישואין שלה, לצורף ועשתה ממנה שתי טבעות באותה צורה לי ולה, ששתינו נענוד את אותה טבעת. ששתינו נזכור את החברות המיוחדת שהייתה בינינו,לא נשכח אחת את השנייה.

בעזרת ה' לשתינו תתחיל תקופה יפה וחדשה. ונשכח מהימים הקשים האלה.

לצערי, לא שמעתי ממנה מאז שעזבה ועברה לארה"ב ולא הייתה לי דרך להתקשר אליה.

אבל לעולם, לעולם לא אשכח אותה ואת החברות המופלאה שהייתה לנו. אני שומרת את הטבעת שלה, טבעת החברות שלנו.

תמונה 1

העשרה

יהדות סופיה: "יהדות סופיה היא קהילה יהודית שמתקיימת בעיר סופיה בירת בולגריה, מראשית המאה ה-14 ועד ימינו. בשלהי 1939 הגיעה הקהילה לשיא גודלה, מנתה 26,092 נפשות והייתה הגדולה והמרכזית מקרב קהילות יהדות בולגריה….במרבית שלבי מלחמת העולם השנייה בולגריה הייתה בעלת ברית של גרמניה הנאצית מתוקף חתימתה על ההסכם התלת-צדדי. על יהודי סופיה הוחל החוק להגנת האומה והגברים בגילאי 20 עד 40 נשלחו לעבודות כפייה. במרץ 1943 ניצלו בני הקהילה מגירוש אל מחנות ההשמדה". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

יהדות סופיה
יהדות סופיה היא קהילה יהודית שמתקיימת בעיר סופיה בירת בולגריה, מראשית המאה ה-14 ועד ימינו. בשלהי 1939 הגיעה הקהילה לשיא גודלה, מנתה 26,092 נפשות והייתה הגדולה והמרכזית מקרב קהילות יהדות בולגריה....במרבית שלבי מלחמת העולם השנייה בולגריה הייתה בעלת ברית של גרמניה הנאצית מתוקף חתימתה על ההסכם התלת-צדדי. על יהודי סופיה הוחל החוק להגנת האומה והגברים בגילאי 20 עד 40 נשלחו לעבודות כפייה. במרץ 1943 ניצלו בני הקהילה מגירוש אל מחנות ההשמדה,

ציטוטים

”אבל לעולם, לעולם לא אשכח אותה ואת החברות המופלאה שהייתה לנו“

הקשר הרב דורי