מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טבעת המזל

אני ואמא בטיול
אמא בגיל כ-15/ 16
סיפורו של חפץ משפחתי

במהלך המסע אחרי הקשר הבין דורי ביני לבין משפחתי ניסיתי לחפש את הסיפור החשוב ביותר שלי, הקרוב לליבי, סיפור אותו אני רוצה לשתף עם אחרים. לאחר חיפושים רבים, מצאתי אותו, והסיפור עליו בחרתי לספר הוא הטבעת (Anillo בספרדית).

חפץ זה, הטבעת, עובר אצל משפחת אימי במשך ארבעה דורות, וכיום הוא נמצא אצל אימי.

אז איך הסיפור התחיל?

סיפור הטבעת מתחיל באונייה אשר בדרכה מפולין לארגנטינה כשעל הספינה שהו פולנים יהודים אשר ברחו מהאנטישמיות, ועל הספינה הייתה אישה אשר שמה רחל אסתרין, סבתו של סבי אנריקה.

תמונה 1

במשך שהייתה בספינה, מצאה רחל טבעת, טבעת יפהיפה, טבעת זהובה ומעליה פנינה לבנה. רחל קראה לטבעת "טבעת המזל" מכיוון, שהאמינה שבזכות הטבעת תצליח להקים משפחה בארץ זרה.

תמונה 2
הטבעת המקורית

לפני מותה, העבירה את הטבעת לסבתה של אימי (אימו של אנריקה) ושמה אלסה אסתרין. אלסה, בחרה דווקא להעביר את הטבעת לאימי ולא לביתה (אחות של סבי), מכיוון שכשהייתה חולה, אימי דאגה ועזרה לה.

אימי מאוד רוצה להוריש לי, אוראל, את הטבעת כשאגדל. בנוסף לכל, הנני חושבת כי חוץ ממורשת והיסטוריה, לטבעת ישנה גם משמעות. הטבעת מסמלת את גבורת עם ישראל, בהתחשב בכך שעברה מפולין לארגנטינה, ומשם לכאן אל ארץ ישראל.

לצערי, סבי אנריקה אינו גר בישראל אלא בארגנטינה כך שאת התיעוד נאלצתי לעשות בעיקר עם אמי, בתו של אנריקה. העבודה היוותה בשבילי מעין חיבור ביני לבין משפחתי.

הזוית האישית

אוראל: העבודה היוותה בשבילי מן חיבור ביני לבין משפחתי. נהניתי לגלות דבר חדש על משפחתי ולהבין שטבעת היא אינה עוד פיסת חומר אלא טבעת קטנה בעלת משמעות עצומה.

אולגה: העבודה עם בתי הייתה מרגשת מאוד. נהניתי להעביר את הסיפור שהועבר אליי כשהייתי בגילה. אני שמחה שכעת עוד אנשים יוכלו להכיר ולהזדהות עם הסיפור של משפחתי.

מילון

אניג'ו
טבעת

ציטוטים

”"טבעת המזל" מכיוון, שהאמינה שבזכות הטבעת תצליח להקים משפחה בארץ זרה.“

הקשר הרב דורי