מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

טבעת הזהב של סבתא

חגיגות סיום בתכנית
דיון במסגרת התכנית
הטבעת שסבתא קיבלה בירושה מסבא מאיר

שמי אריאל, וברצוני לספר לכם על סבא שלי, סבא מאיר. סבא שלי נולד בעיר ג'רבה שבמרוקו. כיום סבי הוא בן 80. הוא עלה לארץ ישראל במעבורת כשהיה בן 7. הוא עלה עם אימא שלו, אביו ושתי אחיותיו.

במרוקו סבי ומשפחתו היו עשירים מאוד, אך כאשר הגיעו לארץ ישראל לא היה להם רכוש רב. סבי תמיד מספר שהוא רצה לחזור לעיר הולדתו כל הזמן. שהוא התגעגע לחברים שלו, לרכוש שהיה לו ולכל מה שזכר והכיר. לימים סבי התרגל לארץ ישראל.

כאשר הם הגיעו לארץ הם הגיעו לעיר קרית שמונה. היו בה רק פחונים והם חיו בצורה דלה, בלי הרבה רכוש. שונה לחלוטין ממה שאנחנו מכירים היום. סבי מספר: "לא האמנתי שאפשר לחיות ככה, בלי כלום. הייתי רגיל לרכוש וכסף, היה לנו שפע וכל מה שרצינו. פה גדלנו בפחונים. ללא ציוד. כשרצינו אוכל היו לנו תלושים שאיתם קיבלנו מזון".

לימים סבי הכיר את סבתי. הוא מספר עליה שהיא הייתה יפת תואר. האישה הכי יפה שהוא הכיר. הוא מיד רצה להינשא לה, אפילו שהיו צעירים מדי. בימים ההם, אם גבר רצה להתחתן עם אישה הוא היה צריך לבקש את ידה מההורים. סבי מספר, שהוא הלך לאבא של סבתי וביקש ממנה להינשא לה. מאחר והיינו משפחה ללא הרבה רכוש, ללא כסף, הוא לא הסכים מיד. אך סבי לא ויתר. לאחר לא הרבה זמן הם באמת נישאו.

הטבעת של סבתי היא טבעת שעברה בירושה במשפחתו של אבי וזה היה תכשיט יקר ביותר. מיוחד. כאשר סבי הציע לסבתי נישואים, זה היה רגע מאושר ביותר בקרב שתי המשפחות. השמחה הייתה גדולה והחתונה הייתה מיוחדת. פשוטה וצנועה.

סבא מסכם: "לימים עברנו לחיות בבית בנוי, הקמנו משפחה לתפארת."

הזוית האישית

הנכד אריאל: במהלך הראיון עם סבי, התרגשתי מאוד כיון שגיליתי זווית חדשה עם סבא וסבתא שלי. שמחתי לגלות כמה הם היו מאוהבים, ועד כמה הם גאים במשפחה שלהם למרות כל הקשיים שעברו.

מילון

ירושה
בהקשר לסיפור שלנו, הירושה היא הטבעת. חפץ שעובר מדור לדור במשפחה. עובר מאב לבן.

ציטוטים

”הקמנו משפחה לתפארת“

”סבתא הייתה יפת תואר, האישה הכי יפה שהכרתי. מיד רציתי להינשא לה“

הקשר הרב דורי