מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חתונתם של יעקב פרידמן ואסתר

אסתר פרידמן ולירון בן דוד
יעקב ואסתר פרידמן
נישואיהם של סבתי אסתר שעלתה ממרוקו וסבי יעקב פרידמן שעלה מהונגריה

סבתא אסתר פרידמן (בן-סבו לפני נישואין) נולדה במרוקו בתאריך 25.7.42 וסבא יעקב פרידמן נולד בהונגריה בתאריך 10.5.37.
 
עלייתה של סבתי אסתר ומשפחתה ממרוקו
נולדתי במרוקו ועליתי לארץ בשנת 1952 בגיל 10 . גרנו במרוקו בצד הספרדי משם נסענו  לצד הצרפתי של מרוקו, משם הפלגנו לצרפת ומצרפת ארצה. האחים שלי עלו לארץ עם "שער העלייה" בדצמבר ונתנו להם שם אוהלים. היו גשמים רבים  ולא היה להם טוב . שניהם באו לפני משפחתם וגרו בבית שאן אח"כ כל המשפחה עלתה ארצה וגרה בבית שאן חוץ ממני מאחותי ומאחי שלמדנו בכפר הנוער ניצנים.
 
ילדותה של סבתי
אני זוכרת את הבית שהיה בו שמחת חיים והיה כיף, הוא היה בית גדול במרוקו בצד הספרדי ובביתם דיברנו רק ספרדית לא היו מנהגים או מאכלים מיוחדים רק בחגים היינו חוגגים לפי המנהגים כל חג והמאכל שלו . ההורים שלי הם לאה ושמעון בן-סבו ז"ל. אמי הייתה עקרת בית ואבי צורף. הם למדו במרוקו בצד הספרדי בעיר אלקסר סיביר. יש סיפורים מהאבא שהוא היה מפרש מהתנ"ך (מה היה? למה קרה? וכו") גם היו הרבה שירים בספרדית, בלדינו, בתנ"ך. הבית היה מסורתי, למדתי עד כיתה ד' בבית ספר היו מורים נהדרים מאוד והם אהבו אותי. כשהיינו ילדים נהגנו לשחק: בבובות, בקלס, בתופסת, במחבואים, ב-5 אבנים לא היו עבריינים כמו היום שלא חשבו על זה בכלל. לא יצאנו  לפעילויות בתנועה או בבית הספר.
יעקב ואסתר פרידמן בצעירותם

יעקב ואסתר פרידמן בצעירותם

 

נישואיה של סבתי אסתר לסבא יעקב
אני ובעלי יעקב נפגשנו בפעם הראשונה כשהיינו בגן השלושה (הסחנה), ראיתי אותו דיברנו וכך התחיל הסיפור. התחתנו בארץ באולם של מועצת הפועלים בבית שאן, בתאריך 5.6.63, הייתה חתונה יפה והרבה אורחים. פעם היינו מקבלים סטים כמתנות כי פעם לא היה כל כך הרבה כסף שלא היו מבזבזים אותו על מתנות לחתונות. לאחר החתונה עברנו לגור ביישוב חצור הגלילית.
 
תשע"ו 2016

מילון

שער העלייה
מחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. ויקיפדיה

ציטוטים

”היינו מקבלים סטים כמתנות לחתונה, כי פעם לא היה כל כך הרבה כסף.“

הקשר הרב דורי