מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חתונתה המוקדמת של מזל כהן

מזל כהן עם התלמידות אילור, טוהר ושקד
מזל כהן עם התלמידות אילור, טוהר ושקד
מזל כהן מספרת על נישואיה בגיל מאוד צעיר

שמי מזל כהן אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי.

אני נולדתי בתימן בעיר ביז"ה קרוב לעדן. יש לי 6 אחים משני ההורים ושני אחים מאבא.

עליתי לארץ ישראל כשהייתי בת 14, בעליית מרבד הקסמים בשנת 1949. "מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים" (ויקיפדיה).

אימא שלי הייתה מוכרת כלים יפים: מגשים, כוסות, צלחות. הערביות היו נוהגות לקנות מאימא שלי כלים חדשים. כל שבוע יצרנו עבודות מלאכה וביום חמישי הוריי מוכרים את הסחורה. היו אנשים שנהגו להגיד לאמי איזו בת יפה יש לך, חבל שהיא יהודייה. אבא סחר כל מיני דברים בקוסטרו והיה מוכר אותם לקהל הרחב.

לא למדתי במסגרת בית הספר כי לא היה בית ספר, היה נהוג שהבנים לומדים והבנות לא לומדות כלל, כי הממשל הערבי לא הסכים שהבנות תלמדנה בטענה, שאם הבנות לומדות לא ירד גשם (ממשלה ערבית אינה אוהבת יהודים).

היה נהוג בתימן לחתן שש בנות בערב אחד. אני ממשפחת בית-דין (כוהנים). התחתנתי כשהייתי בת 10, בתימן קראו לי חסן, כשהתחתנתי כתבו בכתובה את השם שלי חליני. גרתי ברמתיים, עבדתי באדמה בפרדס, קילפתי תפוזים ובעלי בתקופה זו, נלחם במלחמת השחרור. בעלי היה בין 23 ואני בת 10. כשהתחתנתי עם בעלי, לקחו אותי לבית הוריו כשבבית התגוררתי עם גיסות נכדים וחמה ואני רק בת, 10 ילדה קטנה ומפוחדת, אך חמותי אהבה אותי מאוד ושמרה עלי והייתה דואגת לי ומביאה לי דברי מתיקה ואחר כך הייתי צריכה לעזור לה להביא מים בתוך כדים. העבודה הייתה קשה ומעייפת לילדה בת 10, אך עשיתי זאת בשמחה, כדי לשמח את חמתי.

הייתי טוחנת את החיטה ושעורה, ברחיים בכלי גדול ומעייף מאוד. לימים אחיו הפריד בני לבין בעלי בטענה, שאני קטנה מאוד. אחרי חצי שנה בעלי ברח ממני ולא מצאו אותו, אחרי שנה הוא הודיע לנו שהוא עלה לארץ ישראל ואחר כך הוציא צו שאגיע לארץ ישראל ולאחר מכן נתן לי גט לגרושים, הוא למד שנתיים בישיבה, משפחתו הייתה בעתלית.

כיום יש לי 9 ילדים ו- 30 נכדים ונינים שכיום הם בני 18.

תחביבים: רקדתי המון את ריקודי תמן לצלילי המוזיקה התמנית.

הזוית האישית

טוהר משולם, אילור שבתאי ושקד ג'הסי תיעדו את סיפורה של מזל כהן במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבי"ס רמב"ם בראש העין, בהנחייתה של המורה המובילה אודליה אהרוני.

מילון

מלחמת ששת הימים
הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

מרבד הקסמים
מבצע על כנפי נשרים הוא השם שניתן למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח. במבצע השתתפו מטוסי אל על ואלסקה איירליינס. ויקיפדיה

ציטוטים

”העבודה הייתה קשה ומעייפת לילדה בת 10, אך עשיתי זאת בשמחה, כדי לשמח את חמתי.“

הקשר הרב דורי