מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חתונה במחנה המעצר בקפריסין

שוש והתלמידה יעל פוגל במהלך תיעוד הסיפור
הוריה של שוש במחנה המעצר בקפריסין
תיאור פגישתם וחתונת הוריה של שושנה פיקרק

״…הורי היו ניצולי שואה שהגיעו אל פלשתינה במסגרת הרצון לעלות לארץ. כל אחד יצא לדרך בנפרד מארץ שונה״. אמא של שוש הגיעה ממחנה עבודה באיטליה, אביה של שוש הגיע עם הצבא האדום. בדרך באיטליה נפגשו השניים ומשם, לאחר שהכירו אחד את השני, המשיכו את המסע לארץ ישראל ביחד על ספינת מעפילים.

הבריטים תפשו את הספינה והם הועברו למחנות המעצר בקפריסין. שם חיו יחד עם העולים האחרים בקומונה. הם שהו שם בתקופת הקיץ, וחיו באוהלים, מכונה "מחנות קיץ".

הורי במחנה המעצר בקפריסין – חתונה בניקוסיה 

תמונה 1

בקומונה קיבלו הצעה מהרבנות להינשא בניקוסיה. אמי כבר הייתה בהריון והם רצו מאוד להינשא כבר – כך היה: בפשטות, עם עוגה ושני בקבוקי יין נערכה החתונה שלהם.

את תמונת הורי ותעודת הזהות של אבי אני שומרת בארנקי כל השנים, צמוד וקרוב אלי וללבי.

תעודת הזהות של אבי 

תמונה 2

במחנה המעצר בקפריסין, נולד אחי, ואני נולדתי כשהם הגיעו לארץ. הם היו זוג מאושר וחיו שנים רבות באושר.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בו השתתפה שוש פיקרק, ורואיינה על ידי התלמידה יעל פוגל מכיתה יא 3, בית הספר התיכון מית"ר, גני תקווה.

שוש ויעל במהלך העבודה המשותפת

תמונה 3

מילון

מחנות המעצר בקפריסין
מחנות המעצר בקפריסין היו מחנות שהוקמו בקפריסין על ידי ממשלת בריטניה החל מאוגוסט 1946 ועד נובמבר 1949, לצורך כליאת המעפילים המגיעים לארץ ישראל. הצבא הבריטי בנה 12 מחנות בארבעה אתרים - פידולס, קראולוס, קסילוטימבו ודֵחֶליה. מחנות בהם הוקמו אוהלים כונו לרוב "מחנות קיץ", וכאלה שכללו צריפי פח כונו "מחנות חורף". ויקיפדיה

הצבא האדום
הצבא האדום היה הכינוי של צבא הקבע של ברית המועצות. אחרי 1946 נודע באופן רשמי בשם "הצבא הסובייטי". היה אחד הזרועות בכוחות המזוינים של ברית המועצות. הצבא האדום נקרא כך בגלל צבע הדגל המזוהה עם המפלגה הקומוניסטית. הצבא האדום הוקם על ידי המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות בהנהגת טרוצקי לאחר מהפכת אוקטובר ב-1917. ויקיפדיה

ציטוטים

”"בפשטות, עם עוגה ושני בקבוקי יין, נערכה החתונה של הורי"“

הקשר הרב דורי