מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חתונה בגאורגיה

ציסנה שמלשווילי מספרת לסבינה
ציסנה שמלשווילי עם אמא שלה
"ההורים שלי אמרו לי 'מזל טוב' והודיעו לי שאני מאורסת"

סיפורה של ציסנה שמלשווילי לתלמידה סבינה טקייב

שמי ציסנה שמלשוולי ונולדתי בתאריך 5 בנובמבר 1940 בגרוזיה, גאורגיה היום. בת קטנה לשני אחים גדולים ממני. עליתי לארץ ישראל בשנת 1971.

יהדות גאורגיה: "יהדות גאורגיה היא קהילה יהודית עתיקת יומין, ויש הסבורים כי ראשיתה עוד מימי חורבן בית המקדש הראשון וגירוש היהודים מארץ ישראל על ידי נבוכדנצר, שבא בעקבותיו. היהודים הגאורגים חיו באופן מסורתי בנפרד, ברובע היהודי שבכל עיר או כפר, שנקרא "שכונת היהודים", ושם בדרך כלל נמצאו כל מבני הקהילה. קהילת יהודי גאורגיה מורכבת משתי קהילות נפרדות".

תמונה 1 

עד כיתה ח' למדתי בבית ספר ומאוד אהבתי ללמוד. יום אחד, כשחזרתי מבית הספר הביתה, חיכו בבית אורחים שלא הכרתי ובאותו רגע ההורים שלי אמרו לי 'מזל טוב' והודיעו לי שאני מאורסת לבחור שכלל לא הכרתי. ככה היה נהוג אצלנו בגרוזיה ואני לא הבעתי התנגדות, כי זה מה שההורים שלי החליטו בשבילי.

תמונה 2

התחתנתי בגרוזיה בגיל 16 וכשהגעתי לארץ יצאתי לעבוד במפעל דגים והעבודה הייתה קשה מאוד. תוך כדי זה, נולדו לי שלושה ילדים, בן, בת ועוד בן. בשנת 1971 עלינו לארץ ישראל והתמקמנו בירושלים. באותה שנה עשינו בר מצווה לבני הבכור בכותל המערבי וזה היה כמו חלום שהתגשם.

אחרי שלוש שנים עברנו טראומה משפחתית גדולה מאוד וזה קרה כשבתי, שהייתה אז בת 14 כבר, נחטפה מבית הספר בו למדה על-ידי בן זוגה שרצה להתחתן אתה. רק אחרי שבועיים הוא החזיר אותה הביתה ובגלל הבושה, הסכמנו לחתונה, למרות שידענו שהוא לא האיש שמתאים לבת שלנו.

אנחנו קהילה מאוד סגורה ושמרנית ומעדיפים לפתור בעיות בפנים, בלי לערב אף אחד מבחוץ. אחרי מספר שנים הבת שלי התגרשה ואני אספתי אותה ואת ילדיה אלינו ויחד עברנו איתם לגור בתל אביב, בדירה שכורה.

התחלתי לעבוד בבית אבות ונשארתי שם במשך 14 שנה.

הבן הגדול שלי למד בקונסרבטוריון ויודע לנגן על כל כלי הנגינה. בשביל הפרנסה הוא גם למד הנדסה והיום הוא מהנדס חשמל. הבת שלי גם למדה וכיום עובדת בתעשייה אווירית כמבקרת איכות ובני הקטן לא הצטיין בלימודים ועכשיו הוא מתפרנס כנהג מונית.

בעלי נפטר ממחלת הסכרת כשהיה בן 65 וגם הורי שעלו אתנו נפטרו בישראל.

המתכון שלי לדגים ברוטב בצל ואגוזים

חומרים: 2 ק"ג דגי בורי, 1 ק"ג בצל יבש, ריבה שחורה חמוצה, פלפל חריף שחור ואדום (לפי הטעם), מלח לימון (לפי הטעם), 2 כפות שמן קנולה, 1 כוס אגוזי מלך, 3 שיני שום, כוס מים, מלח רגיל, כוס גרעיני רימון

אופן ההכנה: דגים – לנקות את הדגים ולהמליח אותם לפי הטעם. אופים ב-180 מעלות למשך 20 דקות. רוטב בצל. מקצצים את הבצל דק-דק. מטגנים במחבט על אש בינונית ומערבבים כל הזמן, שלא יישרף. כשהבצל נהיה קצת רך, מוסיפים לו את התבלינים, ריבה שחורה חמוצה ואת השמן. משאירים על הגז לכמה דקות על השולחן, עד שהרוטב יהיה מוכן. רוטב אגוזים – טוחנים את האגוזים והשום יחד, עד שיוצא מהם שמן. את השמן שמים בקערה אחרת. את האגוזים והשום שנותרו מערבבים עם כוס מים ומוסיפים קצת מלח. הרכב מנה: מניחים את הדגים בצלחת גדולה, על הדגים שמים את רוטב הבצל ומעל רוטב הבצל שמים את רוטב האגוזים ומעליו מטפטפים את שמן האגוזים ולבסוף שמים את גרעיני הרימון.

תרופת סבתא לטיפול בגרון

חומרים: ביצה אחת, סוכר, חלב וקקאו. אופן ההכנה: מערבבים חלבון אחד עם שתי כפות סוכר, עד שמתקבלת מין קצפת לבנה. לאחר מכן מוסיפים חלב חם וקצת קקאו. שותים כל בוקר וערב.

אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר בן גוריון בבת-ים בהובלתה של המורה יעל אריאן. אנחנו לומדים לעבוד על המחשב, מספרים את סיפורנו. כל אחד מאיתנו תרם מתכון מכל המתכונים תהיה לנו חוברת מתכונים של הקשר הרב דורי. 

תשע"ה

מילון

יהדות גאורגיה
יהדות גאורגיה היא קהילה יהודית עתיקת יומין, ויש הסבורים כי ראשיתה עוד מימי חורבן בית המקדש הראשון וגירוש היהודים מארץ ישראל על ידי נבוכדנצר, שבא בעקבותיו. היהודים הגאורגים חיו באופן מסורתי בנפרד, ברובע היהודי שבכל עיר או כפר, שנקרא "שכונת היהודים", ושם בדרך כלל נמצאו כל מבני הקהילה. קהילת יהודי גאורגיה מורכבת משתי קהילות נפרדות:

ציטוטים

” "ההורים שלי אמרו לי 'מזל טוב' והודיעו לי שאני מאורסת"“

”בר מצווה לבני הבכור בכותל המערבי וזה היה כמו חלום שהתגשם.“

הקשר הרב דורי