מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חרדים כהלכה

3 דורות במשפחה
הסבא של הסבא שלי
שתי דמויות ושני סיפורים

דמות ראשונה

זכיתי לגדול כילד עם סבתי וסבי (ההורים של אבי) בבית אחד שהורי בנו בשכונת "ברנר" בדרום ת"א, ע"י מסגד "חסן בק". סבתי וסבי היו יהודים חרדים, במובן המלא של המושג. כהמשך לחיים בעיירה נמירוב באוקריינה. אף על פי שגרנו בבית אחד, היו בבית שתי יחידות דיור: אחת לסבתי וסבי ואחת – לנו. בדירה של סבי, הייתה הפרדה בין כיור חלבי לכיור בשרי וכמובן הפרדה בכלים .

זכורים לי, ההכנות שהיו נעשות לפני חג הפסח: הורדת כלי האוכל מעליית הגג, שהיו מיועדים לשימוש רק בחג הפסח, ביעור החמץ וכו. הורי היו חילוניים וסבתי וסבי היו דתיים חרדים לחלוטין. לא זכור לי ולו מקרה אחד, שהייתה ביקורת, או סכסוך על שמירת או אי שמירת שבת, או על אוכל כשר או – לא. אבי עישן בשבת, נסע במונית בשבת ולפעמים כשהיה צורך, עבד בשבת וגם כשרות המזון לא נשמרה ע"י הורי. החיים, עם כל השוני , היו מקובלים ומכובדים על כולם !!

באחת ההזדמנויות הסביר לי אבי, איך סבי החרדי חי בצורה מושלמת וללא כפיה עם הורי החילוניים, אפילו במסגרת משפחתית חזקה, שבה כיבוד אם ואב היו ערך עליון. אני אנסה עד כמה שאוכל לצטט את דברי אבי , ולכן אשתמש במרכאות. " לסבא שלך יש 2 אלוהים, האחד נמצא בבית הכנסת, שם הוא הריבון ושם, בביה"כ , על פיו יישק דבר. גם החיים בבית התנהלו עפ"י הלכות התורה, הדגש על "החיים אישיים". אין מישהו שיערער על אורחות החיים האישיים הללו, או ינסה לשבש אותם . מחוץ לביה"כ, בחוץ , הייתה המדינה. והאלוהים השני שהיה הריבון היה, בשביל סבי, בן גוריון. אין לשום אדם זכות לעשות בניגוד לחוקי המדינה, אפילו אם הוא רב מכובד ".

סבי, עליו השלום, היה יהודי חרדי שקיים מצוות "כהלכה". הן בבית והן מחוצה לו !! (עלי להדגיש שבכל מקום בו מוזכרים סבתי, סבי והורי, זיכרונם הוא לברכה)
 
דמות שנייה
השכונה שנולדתי ושגדלתי בה "שכונת ברנר", הייתה שכונה מעורבת, גרו בשכונה אשכנזים, ספרדים, תימנים . הייתה שוֹנוּת במוצא, אבל הייתה הומוגניות במצב הכלכלי. רוב תושבי השכונה היו אנשי עבודה, שחיו את חיי היום יום בענווה ובצנעה.
 
בפאתי השכונה היה בית כנסת, שסבי סבתי, וגם הורי נהגו לבקר בו, סבי וסבתי כמעט מידי יום והורי, בעיקר בימים נוראים. פעם לפני אחד מחגי תשרי, החליט הרב להקים מקהלה בביה"כ רק לתקופת הימים הנוראים הקרובים . הוא הצליח לשכנע מספר ילדים להצטרף למקהלה, השכנוע היה הבטחה, שלאחר החגים הוא ייתן לכל ילד כרטיס לקולנוע "עדן".
 
גילוי נאות: אותי לא היה צריך לשכנע, היות ואני אהבתי לשיר, אני בא מבית שבו ההורים הרבו לשיר בתוך הבית וגם מחוצה לו, במסיבות שמחה של חברים ומשפחה. לאחר זמן קצר המקהלה הוקמה, התקיימו חזרות מידי פעם וכשהגיעו החגים, המקהלה הופיעה בשירי תפילה כשהיא מלווה את החזן. למקהלה הייתה הצלחה רבה, הן בגלל השירה והן בגלל החידוש , שמקהלה מלווה את החזן .החגים עברו , גם הזמן עבר , רק הציפיה של הילדים לקבל את כרטיס הקולנוע לא התממשה איני יודע כיצד השפיע הדבר על כל הילדים, אני כן יודע, שאני הייתי מאוכזב , שלא לומר – כועס, על רב שכונתי שהבטיח ולא קיים, ושגרם מבחינתי לסיים משהו יפה – בצורה מכוערת.
 
זהו סיפור על רב חרדי שלא קיים מצוות "כהלכה". (עלי להדגיש שבכל מקום בו מוזכרים סבתי, סבי והורי , זיכרונם הוא לברכה)
 
תשע"ו, 2016

מילון

ריבון
השולט

הומוגניות
אחידות

חסן בק
שם של מסגד

ציטוטים

”החרדיות והחילוניות עם כל השוני, היו , בזמנו, היו מקובלים ומכובדים על כולם. “

הקשר הרב דורי