מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חקלאות במושב עין ורד בשנות השלושים

במרכז יום "בית אברהם", נווה שאנו חיפה
בתיה ואברהם תבורי
מבית אריזה לחברת תכנון יצור ובקרה אלקטוני

אברהם תבורי, בן 86, נולד בתל-אביב בישראל בתאריך: 20.12.1930. לאברהם יש שבעה נכדים ולאשתו קוראים בתיה תבורי. משחקים ששיחקו בילדותו הם: כדורגל, כדורסל, קלאס וגולות. הוא נולד בגוש תל מונד, הנמצא בתל אביב. הוריו עלו לארץ מרוסיה בשנת 1900, הם גרו בעיירה ששמה ז'יטומיר. משפחתו עברה לגור ביישוב חקלאי בשם עין ורד, שבגוש תל מונד. המושב כלל מספר ישובים ושם חילקו לכל משפחה שטח ואדמות לבתים. לכל משפחה היה שטח משלה.

גודלו של השטח היה בערך 100 מטר על 40 מטר. המשפחות היו מגדלות פירות וירקות בשטחים ובאדמות שקיבלו. בגיל 6 אברהם החל ללמוד בבית ספר גדול, שכלל בתוכו כמה ישובים. השפה שבה למד הייתה עברית . הוא מספר שבילדותו אהב לגדל ולקטוף פירות וירקות. לא היו בעבר טלוויזיות, אלא היו לילדים עיסוקים אחרים כמו: לקטוף בשדות ולשחק בחוץ. בגיל 15 סיים את הלימודים ואז עבר לבית ספר חקלאי במקווה ישראל, שם הוא למד חקלאות ברמה גבוהה. אחרי זה הוא יצא לפעילות באזור שהייתה התנגשות עם ערבים והוא גויס בגיל 16 לפעילות צבאית. ראשית, גייסו אותו לחייל האוויר. בישראל הובאו מטוסים לישראל, כאשר המטוסים נחתו הם היו פורקים את הנשק וכשסיימו לפרוק, המטוסים היו צריכים לחזור ולהביא עוד כלי מלחמה כמה וכמה פעמים . אחרי זה העבירו את אברהם ליחידה אחרת, יחידת סיור כי ביחידה הקודמת לא היו צריכים אנשי צוות נוספים. ביחידה אברהם וחבריו ליחידה היו יוצאים להגן על המקומות והשטחים. ביחידת המשוריינים שזה סיור ושמירה הם היו בודקים באזורים שכל הצבא עושה את תפקידו וכובש עוד שטחים . כשפרצה מלחמת לבנון הראשונה הוא כבש שטח מלבנון ואחרי כמה זמן שוחרר מהצבא  כי הוא רצה להפוך להיות אזרח רגיל.

בגיל 14 למד קצת מאחיו לתקן מכשירי רדיו, כך שנוצר מצב שקראו לו לתקן מכשירים והוא היה מרוויח על זה קצת כסף.

אברהם היה מנהל בית אריזה שבו היה איסוף של כל פירות ההדר באזור וייצורם "בתנובה אקספורט". הם קטפו ושלחו פירות לאירופה. באירופה היו פורקים את הפירות. בית האריזה זכה להצלחה דיי גדולה. לאחר מכן, הוא מונה למפקח על עשרה בתי אריזה, תפקידו היה לדאוג שהסחורה והארגזים יצאו מסודרים וישלחו לאירופה בלי שום פגם או בעיה. כעבור זמן מה, הוא קודם לתפקיד בכיר יותר- מנהל מחלקת המשלוחים. אברהם יצא לפנסיה בגיל 50.

כתוצאה מצורך למכשיר שיעזור בספירה של הפירות. הוא נעזר בבנו צחי והם המציאו מכשיר יעיל לספירת הפירות והתפוזים. הם הקימו יחד חברה ששמה "תיראן", שבה הם מכרו מכשירים "לתנובה אקספורט". הבן של אברהם בא אליו ואמר לו שהוא רוצה מחשב ואברהם אמר לו שהוא יקנה לו ומאז בנו עובד ומנהל את העסק. השם של החברה "תיראן" שונה לשם ת.י.ב.א (תבורי, בתיה, "יצחק" צחי, אברהם ). ת.ב.א – תכנון יצור בקרה אלקטרוני. עד היום החברה פועלת כחברת פיתוח ותכנון של חניונים ומכשירים של כספומטים וזה מצליח מאוד בארץ ובארצות הברית .

הכסף הראשון שהחברה הרוויחה היא של חברת ת.י.ב.א, העוסקת במערכת בקרת חנייה ומוחזקת על ידי צחי תבורי. החברה הרוויחה כסף די גדול של מיליוני שקלים ודולרים ועוד סכומים גדולים נוספים. החברה כיום נחשבת להצלחה מסחררת.

הזוית האישית

מילון

מלחמת לבנון הראשונה
שמה הרשמי בתחילתה: מבצע שלום הגליל (ובראשי תיבות מבצע של"ג), התרחשה ברובה בשטח לבנון בין ישראל לסוריה ולארגוני טרור פלסטיניים שישבו בלבנון, וביצעו פיגועים בישראל ובמדינות נוספות. מבצע שלום הגליל נערך בין 6 ביוני 1982 ל-29 בספטמבר 1982. לחיילים ששירתו בתקופה זו הוענק אות מערכת שלום הגליל.

ציטוטים

”חברת ת.י.ב.א הרוויחה מיליוני שקלים ודולרים, החברה כיום נחשבת להצלחה מסחררת“

הקשר הרב דורי