מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חקלאות במושב עזריאל

ההורים של סבתא שושי
סבתא שושי
קורות חייה של סבתא שושי

שמי פנינה שלום, נולדתי בשנת 1953 במושב עזריאל בישראל.
ההורים שלי גרו בתימן שבצנעה שנים רבות והם עלו ארצה בשנת 1948 בעליה שקראו לה "מרבד הקסמים". כשהם נשואים ועם ילדים הם עלו לארץ ונשלחו לעין שמר.  
 
בשנות ה – 50 הגיעו למושב עזריאל כי הם רצו אדמה חקלאית לעבד את האדמה. "המושב הוקם בשנת 1951 והוא קרוי על שמו של אחד מפעילי "חובבי ציון" בגרמניה, הרב עזריאל הילדסהיימר. המתיישבים הראשונים היו עולים מתימן שהתפרנסו מענפי חקלאות שונים, בהם: פרדסנות, לולים, מטעי פירות, גידולי ירקות ופרחים."
 תמונה 1
                                                     מושב עזריאל, ראשית שנות ה־50

הם גרו בצריפים עד שהממשלה בנתה להם בתים ונתנה להם אדמה והם גידלו פרות ותרנגולות את החלב של הפרות והביצים של התרנגולות שווקו לתנובה. הם עבדו בחקלאות וגדלו ירקות: עגבניות, מלפפונים וכו.
 
אבא של אמי נולד בתימן וגדל עם אבא ואמא ובגיל חמש אמא נפטרה וסבא פרנס את ארבעת האחים לבד והם התפרנסו מעבודת אדמה וכך סבא אבא של אמי פרנס אותנו. אמי נולדה בתימן ושמה היה קאדיה. אבל כשאני הייתי בגיל חמש היא נפטרה.
 
העשרה:
מרבד הקסמים: "מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך פסוק ד' בפרק י"ט שבספר שמות: "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים‏ וכן מבצע ביאת המשיח."
 
מושב עזריאל : "עזריאל הוא מושב בתחומי מועצה אזורית לב השרון. המושב שוכן בגוש תל מונד, בין רעננה לנתניה ממערב לכביש חוצה ישראל. המושב הוא ציוני דתי ומשתייך למושבי "הפועל המזרחי". מתגוררות בו כ-120 משפחות.
תשע"ה

מילון

מרבד הקסמים
מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך פסוק ד' בפרק י"ט שבספר שמות: "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים‏ וכן מבצע ביאת המשיח.

מושב עזריאל
עזריאל הוא מושב בתחומי מועצה אזורית לב השרון. המושב שוכן בגוש תל מונד, בין רעננה לנתניה ממערב לכביש חוצה ישראל. המושב הוא ציוני דתי ומשתייך למושבי "הפועל המזרחי". מתגוררות בו כ-120 משפחות. המושב הוקם בשנת 1951 והוא קרוי על שמו של אחד מפעילי "חובבי ציון" בגרמניה, הרב עזריאל הילדסהיימר. המתיישבים הראשונים היו עולים מתימן שהתפרנסו מענפי חקלאות שונים, בהם: פרדסנות, לולים, מטעי פירות, גידולי ירקות ופרחים.

ציטוטים

”את החלב של הפרות והביצים של התרנגולות שווקו לתנובה“

הקשר הרב דורי