מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חצי צברית

סבתא עלתה מקזבלנקה
אשדוד על המפה
סיפור חייה ועלייתה של רחל טלקר

שמי רחל טלקר, נולדתי בשנת 1954, למשפחה יהודיה שגרה במרוקו, בעיר קזבלנקה. לאבי קראו יעקוב ולאמי מסודי. לאחיי קראו יצחק, מלי ושלום.

יצחק אחי הבכור, היה הראשון שעלה ארצה, במסגרת עליית הנוער. התכוונו לעלות ארצה אחריו, אך געגועיה של אמי לאחי יצחק עצרו את תהליך העלייה ארצה. בשנת 1956 עליתי ארצה ואני הייתי אך ורק בת שנתיים.

 מפת קזבלנקה בה נולדתי ואינני מכירה המשפחה עלתה לישראל כשהייתי בת שנתיים

תמונה 1

את סיפור העלייה אינני זוכרת, בשל גילי הצעיר וכל זכרונות הילדות שלי הם מהארץ. לכן אני מכנה את עצמי "חצי צברית", מאחר ואין לי שום זכרונות מהבית הקודם בו הייתי או זכרונות מהעלייה. כל שאני יודעת הוא, שהעלייה ארצה היייתה באנייה והעיר הראשונה אליה הגיעה משפחתי הייתה העיר הצפונית קריית שמונה. סיפרו לי שאבא שלי סירב להישאר שם ועבר עם המשפחה לגור באשדוד, מפני ששם היו לו כבר מכרים ובני משפחה.

ראשוני מתיישבי אשדוד

היינו מראשוני המתיישבים בשיכוני העיר אשדוד ואבא שלי היה ממקימי נמל אשדוד ועד היום רוב בני משפחתי תושבי העיר אשדוד. את בעלי פגשתי גם כן בעיר אשדוד ונישאנו כשהייתי בת 17 והוא היה בן 22. הבאנו שלושה ילדים ועכשיו כבר יש לנו תשעה נכדים. אנחנו גרים ביחד עד היום בתור זוג נשוי באשדוד.

אשדוד שלנו

תמונה 2

הזוית האישית

ברק יוסף סבן: אני משתתף עם סבתא שלי בתכנית הקשר הרב דורי.

מילון

אשדוד
אַשְׁדּוֹד היא עיר במחוז הדרום והשישית בגודל אוכלוסייתה בישראל. נוסדה כמועצה מקומית ב-1956 והוכרזה כעיר ב-1968. העיר שוכנת לחופו של הים התיכון במישור החוף הדרומי, מדרום ליבנה, מצפון לאשקלון וממערב לגן-יבנה. בשטחה זורם נחל לכיש. ויקיפדיה

ציטוטים

”המשפט "חצי צברית" נשמע משפט מעניין ומיוחד מאוד לדעתי“

הקשר הרב דורי