מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חפצים ממרוקו

אני עם תעודת ההוקרה של הקשר הרב דורי
סבתא ביום חתונתה
סיפורם של שחר וכוכבה אזולאי

סבתא שלי כוכבה אזולאי (בן חיון) נולדה בשנת 1952 במרוקו בעיר קזבלנקה. היא עלתה לארץ בשנת 1956 בהיותה בת 4 בלבד.

"אני לא זוכרת את בית ילדותי במרוקו אך מסיפורים אני מבינה שהיינו משפחה אמידה מאוד וגרה איתנו משרתת צמודה. חיינו בסביבה מעורבת, יהודים וערבים ויחסי השכנות בנינו היו טובים, דיברנו בשפה שלהם, ערבית וצרפתית."

על אף שחיו בסביבה מעורבות, יהדות מרוקו הייתה הקהילה הגדולה ביהדות ארצות האסלאם. יהודי מרוקו שמרו על זיקה חזקה לארץ ישראל וליהדות לאורך הדורות. עדויות לכך ניתן לראות בחפצים מספרים שהביאו בני משפחת בן חיון ממרוקו ובחפצים נוספים אליהם נחשפנו במפגשי הקשר הרב דורי:

1.       הגדה של פסח- מדובר בהגדה שקיימת ברשות משפחת בן חיון מזה כ250 שנה, אבא של סבתא קיבל את ההגדה מסבא רבא שלו עוד במרוקו. ההגדה כתובה בעברית ולצד הכיתוב העברי ניתן לראות כיתוב בערבית. היהודים במרוקו היו מציינים את ליל הסדר כהלכתו ואף מזמינים לארוחת החג את שכניהם הערבים. כיום, ניתן לראות שהדפים בהגדה כבר הצהיבו ומוכתמים בכתמי יין ואוכל המסבירים את השימוש שנעשה בה במהלך השנים. אנו ממשיכים לקרוא בהגדה גם כיום ומשתדלים להתנהג עם הגדה זו בעדינות יתרה, כמו כן אנו נוהגים לקרוא בליל הסדר גם את הקטע בעברית וגם את הקטע בערבית.

 

תמונה 1
אני וסבתא עם ההגדה במפגש "חפץ מספר"

2.       שמלת ברית- מדובר בשמלה לבנה מבד סטן ותחרה+ כובע שמלבישים לתינוק בטקס ברית המילה. השמלה קיימת ברשות המשפחה מזה כ100 שנה. השמלה נתפרה על ידי סבתא של סבתא במרוקו ונעשה בה שימוש עד היום. כל בן שנולד במשפחה לובש את השמלה. יהודי מרוקו קיימו בריתות לבניהם כנהוג.

 

תמונה 2
שמלת הברית

למרות הזיקה ליהדות שעליה שמרו גם במרוקו, שמעון בן חיון ז"ל, אביה של סבתא, שהיה ציוני, לא ויתר על החלום לעלות לארץ ישראל. וכך קרה בשנת 1956, המשפחה עלתה לארץ באונייה ונקלטה בקיבוץ שובל שבדרום.

תמונה 3
קיבוץ שובל שבדרום

הקליטה בארץ ישראל לא הייתה פשוטה כלל. ממשפחה אמידה עם משרתת צמודה הפכו לחסרי כל, בקיבוץ נדרשו לטפל בחיות, המשפחה חייה ללא חשמל וללא שירותים בבית.

אבא של סבתא היה צריך לחפש מקור פרנסה, במרוקו היה מודליסט במפעל נעליים בשם באטא, ובארץ הפנו אותו למפעל לנעליים בקיבוץ נאות מרדכי היום טבע נאות.

הם התמודדו עם קשיי שפה, קשיי הסתגלות לסביבה החדשה, לחברים חדשים ועוד… למרות כל הקשיים שבדרך לא ויתרו לעצמם ובנו את עצמם מההתחלה בד בבד.

 

באוגוסט 1972 סבתא התחתנה וכיום יש לה ולסבא 4 ילדים: רונית בת 44 , ליאור(אבא שלי) בן 42,  איתי בן 37 ורועי בן 33. ו-11 נכדים: הלית, אופק, כליל, איתם, רביד, שחר (אני), עומר, הדר, נועם, עידו והראל.

 

תמונה 4
תמונה מבת המצווה שלי שהתקיימה ב26.2.2018. בתמונה: אני, ההורים שלי, סבתא כוכבה וסבא יוסי וסבתא זקלין (השתתפה בפרוייקט שנה קודם לכן) וסבא אלי.

הזוית האישית

שחר- זו השנה השנייה שלי בפרוייקט. היה לי מאוד כיף, הכרתי את סבתא כוכבה טוב יותר.

 

מילון

יהדות מרוקו
יהדות מרוקו הייתה הקהילה הגדולה ומהקהילות החשובות של יהדות ארצות האסלאם. מתוך ויקיפדיה

ציטוטים

” למרות כל הקשיים שבדרך לא ויתרו לעצמם ובנו את עצמם מההתחלה בד בבד“

הקשר הרב דורי