מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קופסאות העץ מבית הורי

סבתי האהובה מינה
הוריה של סבתי מינה
הקופסה מההכשרה בפולין

בבית הורי היו מונחות במקום בולט שתי קופסאות עץ שבתוכם היו תמונות ומכתבים מהמשפחה שנשארה בפולין.

אבי שרגא פייבוש גרייצר (יצחקי) נולד בתאריך 25.12.1909 בכפר קופצה על יד לוצק. בכפר חיו 50 משפחות ומשפחה יהודית אחת המשפחה של אבי. אבי היה הבן הצעיר.

למשפחה הייתה טחנת קמח וחנות מכולת. מגיל צעיר נסע אבי לעיר הסמוכה לוצק כדי ללמוד בבית ספר יהודי ואז נחשף לתנועת ה"החלוץ" והצטרף אליה בניגוד לרצון אביו. למרות זאת אביו תרם כסף לפעילות הסניף. בשנת 1933 יצא אבי להכשרה בוורבה. לימים כאשר הגיעו הידיעות מפולין הבין שכל משפחתו נספתה בפוגרום שבוצע על ידי הפולנים ובחר להנציח את אביו על ידי החלפת שם משפחתו ליצחקי על שם אביו יצחק.

אמי אסתר גרשמן נולדה בתאריך 22.6.1912 במזריץ עיירה בפולין. משפחתה מנתה שבע נפשות. בגיל 14 הצטרפה לפעילות בתנועת החלוץ בעיר. כמה שנים לאחר מכן יצאה להכשרה בוורבה. משם עברה להכשרה בקרמניץ ומשם עלתה לארץ בנישואים פיקטיביים. לשם כך נבחר מועמד לעלייה כפי שהיה מכונה "פיקציה" כלומר נישאים מזויפים מאחר ולא אפשרו לרווקים לעלות לארץ ישראל.

אבי שרגא פייבוש גרייצר ואמי אסתר גרשמן

תמונה 1

 

תמיד ראיתי בביתם של הוריי את הקופסאות מלאות במכתבים ממשפחותיהם. עם פטירתם של הורי לקחתי את הקופסאות למשמרת מבלי שידעתי את סיפורן.

בשיחה עם חברותי הסתבר לי שגם אצלן בבית הוריהן היו קופסאות כאלה ועניין אותי לדעת מה הביא אותם (ההורים) להחזיק בקופסאות אלה.

בין השנים 1933 ל1935 הורי היו בתנועת נוער "החלוץ". שהייתה תנועת נוער עולמית של צעירים שהתארגנו למטרות עלייה לארץ ישראל.

תנועת החלוץ שכרה מקומות בכפרים אצל איכרים פולנים והביאו לשם בני נוער שהחלו בהכשרה לקראת העלייה לארץ, הם למדו לחיות ביחד ולעבוד ביחד, כחלק מהרצון לעלות ולהקים ישובים בארץ ישראל.

הורי היו בהכשרה בוורבה עיירה בפולין, הם עבדו במנסרה. משאריות העץ הם קשטו קופסאות ומכרו אותם כדי להתקיים. (עלי לציין כי מצאתי בקיבוצי עוד שלוש קופסאות כאלה של חברים שהיו עם הורי באותה הכשרה והביאו איתם את הקופסאות לארץ.)

דרך הקופסא למדתי יותר על הדרך לעליית הורי לארץ ועל הפעילות של החלוץ כתנועת נוער שפעלה בפולין ודאגה להביא צעירים לארץ ולהקים ישובים בה. כשעלו לארץ הם הביאו איתם את הקופסאות כמזכרת מהחיים הקודמים שלהם. היום התמונות של המשפחה שמורות בקופסא.

הורי עלו לארץ בשנת 1936. היו בין מקימי קיבוץ רמת הכובש. ישוב חדש שקם על יד כפרים ערביים וסבל קשות בתקופת המאורעות, מה שגרם לעזיבה של חלק מאנשי ההכשרה שהגיעו איתם מפולין. הורי נשארו ברמת הכובש והקימו משפחה.

במלחמת העצמאות הקיבוץ הופגז קשה והנשים והילדים פונו מהמקום לכפר סבא פנימיית אונים. אני כתינוקת בת שבועיים שהיתי ביחד עם אמי ועם עוד תינוקות נוספים מהקיבוץ במשך כשנה מחוץ לקיבוץ.

עם השנים נישאתי ונולדו לנו שתי בנות, בתי הבכורה עירית (אמא של אלה נכדתי) ובתי השניה הדס.

מינה שלופר הסבתא של אלה עופר.

הזוית האישית

אנו נהנות מאוד בתכנית שמשמרת את העבר וההווה.

מילון

פנימיית אונים
בלב העיר כפר-סבא, על שטח גדול של 60 דונם, שוכן כפר הנוער "אונים" כפר העוסק בחינוך פנימייתי, טיפול ושיקום של אוכלוסיות נוער מגוונות ואוכלוסיה בוגרת.

ציטוטים

”לכל חפץ יש את הסיפור שלו ועלינו לשמרו !!!“

הקשר הרב דורי