מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חסיד ומקושר ל"מבצעים" של הרבי – ר' מרדכי אהרן מלוב

הנכדה אסתר הודיה
הסבא מרדכי אהרון
אבי לא נח לרגע, והחל בהפצת המעיינות ובמבצעים של הרבי בכל צפון תל אביב.

הנכדה אסתר הודיה מלוב מתעדת את סיפורו של סבא רבא שלה, ר' מרדכי אהרן מלוב כפי ששמעה מבנו, סבא של אסתר, בנימין.

סבא רבא ר' מרדכי אהרן מלוב

תמונה 1

סבי ר' בנימין מלוב מספר: "אבי מרדכי אהרון זצ"ל נולד בגרמניה בעיר פרנקפורט בשנת תרפ"ד (1924) להוריו ר' שמואל ומרת פסיה דבורה.

בשנת 1933 עלה היטלר ימ"ש לשלטון, וכתוצאה מכך התושבים הזרים נאלצו לעזוב את גרמניה או לפנות לקבלת אזרחות גרמנית, כשהתנאים הצרו מידי, הם החליטו לעזוב את אדמת גרמניה הארורה. ולאחר זמן הצליחו להשיג אשרת כניסה לארץ ישראל.

המצב הכלכלי בבית היה קשה עד למאוד, לא היה לחם לאכול, אבי, ששימש כגבאי צדקה בבית הכנסת, התבקש מהסובבים אותו, כי יועיל לקחת לעצמו מעשר מן הקופות, על מנת להחיות את משפחתו. אך אבי, שהיושר היה נר לרגליו, טען בכל תוקף כי לא יקח אף לא פרוטה מכספי הציבור. וכי כספים אלו יועדו לאנשים נזקקים ממנו. אימא, שראתה זאת, על אף הקושי הגדול אותו חוותה יום יום בגידול משפחתה בעניות גדולה, התבטאה "אנחנו את האחוזים האמיתיים נקבל למעלה אחרי 120 שנה"

כתוצאה מהמצב הכלכלי הקשה אבא עבד מאוד קשה בחלוקת החלב. הוא היה קם ב-2 בלילה ומסיים ב- 10 בבוקר. מתפלל, מסדר את ענייניו, ואחר כך הולך ל"מבצע תפילין" בתחנה המרכזית, יומם ולילה רץ לענייני צדקה, עזרה לחולה, להכנסת כלה תמיד גייס סכום נכבד, ותמיד בראש ובראשונה – שם משלו, למרות שבבית היה המצב קשה

אני, ב"ה, זכיתי ונולדתי כבר בדירה החדשה. הבית הישן – הערבי התמוטט וקרס ביום חורף קשה, וב"ה בנס ניצלנו כולנו. בעל הדירה הערבי סרב לתת לנו כסף עבור הבית, לכן יצאנו להפגנה. אמי וכל אחיי התמקמנו ליד העיריה . אנשים טובים התערבו בעניין, ובסופו של דבר קיבלנו 2500 ל"י

בכסף הזה קנינו את הדירה ברח' אנטיגונוס 5. הייתה זו דירת חדר וחצי אבל דירה חדשה (!!!) ובערב פסח נכנסנו לדירה מאושרים. אנחנו הילדים גדלנו יפה, ב"ה. היינו למופת בסביבה חילונית לחלוטין – צפון תל-אביב. נסענו כל יום לתלמוד תורה חב"ד, שברחוב הרב קוק, וחזרנו בערב. תודה לה' שהסביבה לא השפיעה עלינו

כאשר הגענו לגיל מצוות, חגגנו את מסיבת ה"בר – מצווה" ברוב פאר בבית הכנסת בעבודה עצמית, וכולם הגיעו ושמחו בשמחתנו.

בבית היה תמיד שמח. בלילה נשמע קול התורה – אנחנו שיננו את לימודנו עם אבא, בערב שבת- שולחן שבת עם הזמירות. כל השכנים היו נעמדים במרפסת כדי להאזין…ונזכרים ב"בית אבא"… ואמי אמרה להם: "גם אתם יכולים להמשיך זאת".

במשך 20 שנה שימש אבא כחלבן, בחורף – בגשם וברוח, בקיץ – בחום הגדול, עד אשר הפסיקו את בקבוקי החלב, ועברו לשימוש בשקיות. אף פעם לא הייתה מכך פרנסה ברווח, אולם תודה לה' על הכול!.

בימי השר דב יוסף, הגבילה המדינה את הרכישה של מזון ומוצרי צריכה, כך שכל אזרח יכול היה לקנות כמות מוגבלת של מוצרים. את המוצרים הוא יכול היה לקנות מחנות מסוימת בה הוא ומשפחתו היו רשומים. הקניות היו מתבצעות באמצעות פנקס אישי ובו תלושים שכל אזרח קיבל מהמדינה  ובאמצעותם יכלו לרכוש מצרכים בסיסיים תמורת התלושים, והשיג אותם במחיר מוזל יותר. כל משפחה קיבלה פנקסים לפי מספר הנפשות.

אבי, שכפי שנאמר לא ראה את עצמו כלל, לא נח לרגע והחל בהפצת המעיינות ובמבצעים של הרבי בכל צפון תל אביב. לעיתים היה יושב ומדווח לרבי על עבודתו בכלל והיה מקבל עידודים וברכות לרוב להמשך בעשייתו. בין פועליו היו:

מבצע מזוזה – הוא התקין מזוזות באלפי בתים, בתי ספר ומוסדות שונים.

מבצע תפילין – פעל בבתי ספר התיכונים, עמד ברחוב אלנבי ובתחנה המרכזית יחד אם ר' אברהם ליסון שיחי' והניח תפילין למאות ואלפי יהודים בשמש היוקדת, ובבית הרפואה ’’איכילוב’’ עם החולים, עוד לפני שמבצע תפילין יצא.

במבצע אות בספר תורה – עמד ברחוב אלנבי וזיכה את ילדי ישראל בקניית אות בספר תורה, כשפרסמו מי זכה  לזכות הכי הרבה יהודים במבצע, היה אבא במקום הראשון עם מעל 25,000 יהודים!!!

עסקנותו הרבה לא גרעה מאומה מהנעשה בבית, בימי שישי עד השעה 12 השבת הייתה מוכנה, אכלנו מרק עם אטריות והלכנו לנוח,  אחר כך למדנו אם אבא שניים מקרא ואחד תרגום, אימא הייתה חוזרת ומדגישה – כי "חשוב להיכנס לשבת רעבים כדי שיהיה תאבון לסעודת שבת" בכל שבת אבי קרא בתורה מבלי לקבל אגורה על כך וגם בראש השנה. פעמיים בשבוע הוא היה נוסע לבית ספר "חביב" בראשון לציון, בית הספר הראשון בארץ, ולימד שם יהדות לא היה לו רגע דל, תמיד הוא היה נראה עם ספר ביד. בכל יום רביעי בשבוע היה נוסע לבקר את הוריו, מנהג קדוש בכיבוד הורים.

אילן המשפחה

תמונה 2

הזוית האישית

הנכדה אסתר הודיה: זכיתי להכיר את סבא רבא המיוחד שלי בזכות תכנית הקשר הרב דורי, ועל כך תודתי לסבי היקר, בנימין.

מילון

מבצע תפילין
מבצע תפילין החל בשנת תשכ"ז, אז יצא הרבי בקריאה לחסידי חב"ד לזכות כל יהודי במצות הנחת תפילין בכל יום. קריאה זו זכתה לשם הצבאי "מבצע תפילין", שהוא בעצם המבצע הראשון של הרבי מתוך מבצעי המצוות שנועדו להפיח מחדש רוח חיים בקיום המצוות על ידי עם ישראל, ב"גאון יעקב" ובכל מקום ומקום.. מבצע אות בספר התורה- מבצע כתיבת ספר התורה של ילדי ישראל הוא פרוייקט שיזם הרבי על מנת לאחד את כלל הילדים היהודים מרחבי העולם, כשכל אחד רוכש אות אחת בספר התורה במחיר סימלי, ומקבל תעודה בה רשום היכן נמצאת האות 'שלו' בספר התורה. נכון לשנת תשע"ו נכתבו שישה ספרי תורה המאחדים למעלה ממליון וחצי ילדים שהתאחדו סביב ספרי התורה.

ציטוטים

”אמי הייתה אומרת: "את האחוזים האמתיים ממעשי החסד, שאנו עושים, נקבל למעלה לאחר 120 שנה"“

הקשר הרב דורי