מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חנה מספרת על מלחמת ששת הימים

סתיו וחנה
צנחנים בכותל
כיצד חוותה חנה את מלחמת ששת הימים

חנה מספרת על מלחמת ששת הימים, אשר החלה בחמישי ליוני 1967. בתקופה זו חנה ומשפחתה גרו בכפר-שלם.

מלחמת ששת הימים הייתה קו פרשת מים בתולדות מדינת ישראל. המלחמה הביאה לתחילתו של ויכוח פוליטי מר בין השמאל והימין בנוגע לעתידם של השטחים המוחזקים: יהודה ושומרון, חבל עזה, רמת הגולן וסיני. הוויכוח בנוגע לשאלת "שטחים תמורת שלום" עמד במרכז הזירה הפוליטית במשך עשרות שנים.

המלחמה שינתה את מעמדה הביטחוני של ישראל והוכיחה למדינות ערב את עוצמתו של צה"ל. במישור המדיני היא שינתה את מצבה של ישראל. בעקבות השליטה המתמשכת בפלסטינים, דמותה של ישראל בעיני רבים בעולם התהפכה, ממדינה קטנה הנאבקת על קיומה מול המדינות הסובבות אותה, שגדולות ממנה ועוינות אותה, לדמות מדינה כובשת המדכאת את העם הפלסטיני. עובדה זו הביאה להדרדרות נמשכת במעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל ותדמיתה בדעת הקהל העולמית.

בזמן המלחמה היו אזעקות, בכל פעם ששמענו אזעקה ירדנו למקלטים והיינו רצים למלקט הציבורי שבשכונת המגורים שלנו. בנינו שקים מחול כדי לכסות את המקלטים.

אני זוכרת שבאותה תקופה גרנו באוהלים גרנו בשכונה שבה גרו גם הערבים זו הייתה תקופת צנע והמצב בכלכלי במדינה היה קשה מאוד, לכן היינו מקבלים תלושי מזון שבהם קנינו אוכל.

המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים: סיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון. השטח הכולל שנכבש היה גדול פי שלושה משטחה של מדינת ישראל לפני המלחמה. 

תמונה 1

בנימה אישית: חנה יקרה, אני מודה לך על ששיתפת אותי בחוויות מחייך. נהנתי מאוד מכל המפגשים איתך  שמחתי שאירחתם אותנו בשבועות נהנתי לרקוד, ולשמוח את שמחת החג איתך. אני מאחלת לך הרבה בריאות.  

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד לליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן, סוריה ולבנון, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

ציטוטים

”חנה יקרה, אני מודה לך על ששיתפת אותי בחויות מחייך.“

הקשר הרב דורי