מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חמש דקות מכפר סבא

מאיה ומוטקה בגן החיות
סבא מוטקה מדריך את ד"ר סמי
גן החיות קלקיליה
 מבוא:
היי אני מאיה גול אני עוד מעט בת 12. אני אספר לכם על סבא שלי.
לסבא שלי קוראים מוטקה. הוא סבא מצחיק חמוד ואוהב לעשות שטויות, (ולפעמים הוא גם רציני…).
סבא עלה לארץ מהולנד עם משפחתו בשנת 1951 כשהוא היה בן 12.
סבא הוא השני מתוך 7 ילדים. המשפחה עלתה ארצה בעקבות החלטה שהתקבלה על ידי הוריו  מיד לאחר מלחמת העולם השנייה. בזמן המלחמה המשפחה "בילתה" במחנות ריכוז בין השנים 1943-1945.
 
בשנת 1954 סבא הלך ללמוד בפנימיה ב "כפר הירוק". במשך לימודיו הוא עבד רוב הזמן ברפת של בית הספר. בעקבות עבודתו ברפת הוא החליט ללכת ללמוד וטרינריה. לאחר שירותו הצבאי נסע להולנד ללמוד רפואה וטרינרית. הוא סיים את הלימודים בשנת 1968 ומאז עובד במקצוע בהנאה רבה.
סבא עבד כרופא וטרינר כללי פרטי במשק המושבי באזור השרון וכמו כן במגזר הערבי בין כפר קאסם עד לאזור טול כרם. בשנת 1978 סבא קיבל פנייה ממנהל הספארי ברמת גן מר צבי קירמייר לשמש כוטרינר הספארי. כמובן שלהצעה כזאת קשה לסרב. בין שאר תפקידיו הוא היה אחראי על העברת החיות מגן החיות מתוך הספארי ברמת גן.
 
תחילת גן החיות:
בתחילת שנות השמונים עלתה ההצעה להקים גן חיות בעיר קלקיליה על ידי הממשל הצבאי. מטרת הגן היה בעיקר מקום לבילוי משפחתי ומקום מפגש תרבותי לתושבי האיזור. לפני זה לא היה באיזור קלקיליה מקומות בילוי ותרבות משפחתיים. לאחר שהתקבלה ההחלטה בממשל ללכת עם התוכנית הזאת הקימו ועדת היגוי שבין חבריה היה גם סבא. חבר נוסף בוועדה היה אבינועם לוריא זאולוג רשות שמורות הטבע.
 
הבעיות שהיו בהקמת הגן הן:
הקצעת שטח לבניית הגן (שטח של כ-20 דונם) בקצה העיר.
דרכי גישה לגן החיות.
אוסף החיות. בניית הגן והאיכלוס.
בניית קשרי שיתוף בין גני החיות השונים בישראל- יהודים וערבים.
מימון.  
סבא היה בעיקר מעורב בסעיפים ג' וה'.    
 
אבינועם לוריא היה למעשה הדמות המרכזית בעיצוב והקשר. מצד אחד עם הרשויות הישראליות כזאולוג רשות שמורות הטבע ומצד שני איש עם חלום וחזון וקשרי אנוש מעולים.  ראש עיירית קלקיליה וכן מהנדס העיר באו לבקר בספארי ברמת גן ובישיבה משותפת עם בעלי המקצוע של הספארי הוחלט על מגוון חיות שיכולות לעבור לגן החדש.  כמו הביקור בספארי נערכו ביקורים בגן חיות ירושלים, פתח תקווה וגן חיות חיפה. כל גן תרם את חלקו לפי יכולתו והצרכים של הגן החדש. מטבע הדברים הגן נבנה בעיקר כמקום בילוי שאוסף החיות בו היה פחות חשוב.
מגוון החיות בסופו של יום היה סביר, פילה שמקורה גן חיות ת"א שעברה לספארי, לא נקלטה בעדר ולכן הועברה לפתח תקווה ומשם הגיע לקלקיליה. ג'ירפה שנולדה בקופנהגן נתרמה לגן החיות הישן בירושלים ובסופו של דבר הגיעה לקלקיליה. כדוגמאת שני אלה לכל חיה היה סיפור משלה. לאחר סגירת רשימת החיות שהיו בנמצא ולאחר שהרשויות הקצו את השטח נקבעו קווי הגן והתחילה הבנייה. (הכל כמובן לפי האפשרויות שעמדו לרשות העיריה).
 
הגן נבנה במהירות כי לא היה חוסר בידיים עובדות. לאחר גמר רוב העבודות התחלנו באיכלוס החיות במעונם החדש. כל התהליך לקח מספר חודשים והגן התחיל לפעול ככל גן חיות. הנפשות הפועלות בגן לא היו מקצועיות בלשון המעטה רוב העובדים התקבלו לעבודה בגלל סיבות פוליטיות כאלה ואחרות. הקרובים ל"צלחת" כמובן קיבלו תפקידים יותר בכירים. במשך השנים תחלופת העובדים בדרגות הגבוהות הייתה גבוה. כל ראש עיר והמקורבים שלו. אבל למזל החיות הפועלים (מטפלי החיות) נשארו בגן וחלקם הפכו עם הזמן מטפלי חיות מסורים.  
סבא המשיך ללוות את הגן בכל עזרה אפשרית. כלומר בקשר טלפוני רציף ובביקורים חודשיים וכמובן במידת האפשר. כיום הגן הפך לקומפלקס לבילוי משפחתי מגוון. יש בו קולנוע, לונה פארק, מוזיאון וכמובן חיות. כמו כן מסעדה גדולה, חנות מזכרות ומסגד קטן. ישנם מקומות לפיקניק וגם סוס שרתום לכרכרה עתיקה. בגן יש בערך כ 400,000 מבקרים בשנה. בגלל אופיו המיוחד הגן פתוח לקהל הרחב מ9:30 בבוקר עד אחרון המבקרים שבימי הקיץ מתקרב  לחצות. סך הכל המטרה של לשמה הקימו את הגן הושגה.            
 
השאיפות לגבי הגן בעתיד הם:להגדיל את מגוון החיות, שינוי הכלובים הישנים על ידי הפיכתם לחצרות פתוחים כפי שנהוג היום בגני חיות ברחבי העולם. אחת הבעיות הגדולות היא חוסר מקום להתפשטות הגן. ראש העיר הבטיח שבעתיד האיצטדיון ומגרש הכדורגל הצמודים לגן יהפכו כחלק משטח הגן. 
 
סבא והגן: סבא מלווה את הגן מיום הקמתו ועד היום בהתנדבות בגלל שהוא רואה חשיבות רבה בשיתוף פעולה בין האדם הפשוט עם שכנו ללא התערבות פוליטיקאים למיניהם  שבהם אין לסבא טיפה של אמונה. סבא עוזר לגן בכך ש: הוא מיעץ ומדריך את הרופא ד"ר סמי בכל הקשור לבריאות החיות, הזנה נכונה, שימוש בתרופות נכון וכל הקשור לצד הוטרינרי. כמו כן הוא איש הקשר בין גן חיות קלקיליה וגני החיות בארץ. עוזר בהשגת חיות לגן במידת הצורך.  
 
משוב:
מאיה: אני מאוד נהנתי מעצם העבודה עם סבא ומהנושא. אני למדתי שיש חשיבות רבה בקשרים בין היהודים לערבים. אני מאוד נהנתי בעיקר מהביקור בקלקיליה. והתפעלתי מהיחס שהם נותנים לסבא.
 סבא: אני מאוד נהנתי מהביקור בקלקיליה עם נכדתי החמודה מאיה כדי להראות לה שגם מעבר לקו הירוק חיים אנשים עם צרכים דומים לצרכים שלנו ושניתן לשתף איתם פעולה ללא  משוא פנים.

מילון

חיים בעיר ערבית מעבר לקו הירוק
חיים בעיר מעבר לגבול 5 דק מכפר סבא בראשות הפליסטינאית

ציטוטים

”סבא מלווה את הגן מיום הקמתו ועד היום בהתנדבות“

הקשר הרב דורי