מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חמש אבנים

רבקה ואוצר
רבקה תינוקת עם הוריה
רבקה מספרת

שמי רבקה גרטי לבית אברביה. שם משפחתי מבית אבא הוא שם מאוד מורכב ומיוחד אברביה אך משמעותו הוא אב- רב- יה. סיפרו לנו הסבתות כי המשפחה יוצאת יוון וכנראה הם היו מאוד דתיים ושבעקבות כך נולד השם המיוחד. אימא שלי, רחל, ילידת רומניה ואבא יצחק יליד יוון, יש לי אחות אחת ששמה נירה.

בזמן מלחמת העולם השנייה הוריי ברחו מארצם והגיעו לבולגריה, הכירו אחד את השנייה, התאהבו והתחתנו ואני נולדתי בעיר ששמה רוסה. עלינו לארץ בשנת 1948, הייתי בת שנתיים העבירו אותנו למחנה עולים בשם "בצרה", אשר היה ליד פרדס חנה. לאחר חצי שנה העבירו אותנו "לכפר אוריה" ליד ירושלים.

למדתי בבתי ספר יסודיים ברמלה וביפו ואת בית הספר התיכון למדתי בתל אביב בית ספר לפקידות. לא עשיתי שירות בצבא כי אבא נפטר וכל מטלות הבית התחלקו ביני לבין אמי.

היום אני גמלאית עיריית בת ים, עבדתי במחלקת חינוך כמנהלת מועדון גמלאים, היום חיי מיועדים לכיפיים וטיולים.

משחקי ילדות – חמש אבנים

בשכונה שבה התגוררתי, הייתה חצר גדולה ובה היו חלוקי נחל, ובהם שיחקנו חמש אבנים כל ילד בתורו.

חוקי המשחק: לוקחים את חמש האבנים זורקים על הרצפה לוקחים אבן אחת זורקים לגובה ותוך כדי לוקחים אבן מהרצפה וכך מוסיפים עוד אבן ועוד אבן עד שאוספים את כל החמש. המנצח: הוא זה שמצליח לאסוף את כל האבנים בכף יד אחת.

תמונה 1

 

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית ספר נגבה ראשון לציון.

מילון

מחנה עולים
מחנות עולים היו למקומות היישוב הזמני של העולים החדשים, שהגיעו בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל. חסרונם הגדול היה באווירה שהם יצרו: שוכני המחנות קיבלו את כל צורכיהם מהממסד ולא נדרשו לצאת לעבודה. המוסדות ראו בכך פתרון זמני, אך הוא נמשך מעבר לזמן המצופה. היו לכך תוצאות שליליות בתחום מוסר העבודה - צורת מחיה זו הורידה את המוטיבציה לחזור לחיים סדירים. השיטה הייתה למעמסה על התקציבים הציבוריים וכך אט אט נסגרו המחנות ונהיו למעברות, שבהן כל תושב אחראי לקיומו.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”להעביר את החיים בשמחה“

הקשר הרב דורי