מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חמישים שנות שיתוף פעולה של סבא אריה עם אתיופיה

כטייס בחיל האוויר, אריה עוז הכשיר טייסים באתיופיה ובהמשך הטיס אלפי יהודים לישראל

הקשר החשאי בין ישראל  לקיסר אתיופיה, 1959-1960
במסגרת קשר חשאי בין ישראל לקיסר אתיופיה, סבא אריה מתמנה למדריך טיסה בחיל האוויר האתיופי. הוא טס בחסות הלילה, בגובה נמוך בין מדינות אויב מישראל לאתיופיה. הוא עובר מעל ירדן, מצרים, סעודיה וסודן, מדינות עוינות לישראל. בדרך הם נוחתים ומתדלקים במאסאווה שם הטמפרטורה מגיעה ל50 מעלות בצל.
 
במסגרת שיתופי הפעולה עם אתיופיה, סבא מטיס חיילים אתיופים לישראל לקורס צניחה. בסופו של הקורס, ישראל מכינה מפגן צניחה ליד אדיס אבבה לקיסר אתיופיה, היילי סלסי. הקיסר מחליט שחיל האוויר הישראלי יכשיר את טייסי אתיופיה. סבא אריה מתמנה למדריך טיסה מבצעית באתיופיה. הוא מקבל כנפי טייס אתיופי ובנוסף את שרביט המדריך, חפתי זהב עם חותם הקיסר, ומגרש זבובים ויתושים. בספר רישום הטיסות נרשמו 95 טיסות שבוצעו במשך שלושה חודשים. בתום ההסבה הפכה טייסת התובלה של חיל האוויר האתיופי לטייסת מבצעית. על כך כתב מפקד חיל האוויר האתיופי, הגנרל אספה היינה, את הדברים הבאים: "… סרן עוז הדריך את הטייסים שלנו להצניח ולטוס במבנה. את שתי המשימות ביצע היטב…" על זה הוסיף סגן מפקד חיל האוויר הישראלי את המילים הבאות: "יש לציין שעוז עשה עבודה מצויינת, הן מבחינה מקצועית והן בשטח היחסים עם תמוז."
סבא משתתף במבצע "שלמה"
במאי 1991 הושג הסכם בין ישראל לאתיופיה לפינוי  14,500 יהודים מאדיס אבבה לישראל. פרק הזמן שהועמד לרשות ביצוע המבצע היה רק 36 שעות. חיל האוויר ואל על חברו יחדיו והכינו 34 מטוסים. סבא אריה היה בין מתכנני הביצוע והטיס את מטוס ה-747 הראשון. הוא החזיר מאתיופיה 1087 נוסעים בטיסה יחידה. כמות זו הוכרה כשיא עולמי שפורסם בספר השיאים של גינס. הנוסעים התיישבו חמישה על מושב של שלושה, שלושה על מושב של שניים, על הרצפה בין המושבים, בשירותים- על האסלה ומסביבה. כל מקום פנוי במטוס נתפס. לבסוף נספרו 1087 נוסעים.

אַתֶּם רְאִיתֶם, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם; וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל-כַּנְפֵי נְשָׁרִים, וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי.

שמות יט פסוק ד
 
וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא, יוֹסִיף אֲדֹנָי שֵׁנִית יָדוֹ, לִקְנוֹת, אֶת-שְׁאָר עַמּוֹ–אֲשֶׁר יִשָּׁאֵר מֵאַשּׁוּר וּמִמִּצְרַיִם וּמִפַּתְרוֹס וּמִכּוּשׁ, וּמֵעֵילָם וּמִשִּׁנְעָר וּמֵחֲמָת,  וּמֵאִיֵּי, הַיָּם. וְנָשָׂא נֵס לַגּוֹיִם, וְאָסַף נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל; וּנְפֻצוֹת יְהוּדָה יְקַבֵּץ, מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ.                                                                                                    ישעיהו פרק יא פסוקים יא-יב
סבא משתתף במבצע "הבטחה"
2005-2008 מבצע שנערך ביוזמת ועד הקהילות היהודיות בארה"ב ומטרתו הייתה לגייס כספים למען קליטת יהודי אתיופיה בישראל. סבא אריה גוייס למבצע ונשא 32  הרצאות ב-16 קהילות בכל רחבי ארה"ב. סבא אריה מרצה באוניברסיטת פילדלפיה "TOGETHER FOREVER-ביחד לתמיד"- ללא הבדל מוצא או צבע!
 
כיום, ב"קשר הרב דורי"
הנכד ליעד- נהניתי מאוד לעבוד עם סבא. למדתי המון על חייו ופועלו הרבה זמן לפני שנולדתי. העבודה עם סבא הייתה מאוד מעניינת.
סבא אריה-בזכות עבודתנו המשותפת למדתי להכיר את ליעד טוב יותר, הרבה זמן אחרי שהוא נולד. ליעד בעל תבונה, אחריות ושאיפה לשלמות. יצאתי נשכר ובגדול. ימי שני בשבוע, בהם היינו נפגשים במסגרת  התכנית, היו עבורי תענוג צרוף.
 

מילון

מבצע שלמה
מבצע שלמה (25-24 במאי 1991) היה מבצע רכבת אווירית לפינויים המלא של יהודי ביתא ישראל שהתרכזו בעיר אדיס אבבה. במשך 36 שעות 23 מטוסי בואינג של חברת אל על ומטוס אחד של חברת התעופה האתיופית אתיופיאן איירליינס פינו 14,310 יהודים. המבצע נקרא על שם שלמה המלך, אשר על פי המסופר בתנ"ך, פגש את מלכת שבא (מלכים א', פרק י').

ציטוטים

”סבא הטיס 1087 יהודים מאתיופיה בטיסה יחידה, כמות שהוכרה כשיא עולמי“

הקשר הרב דורי