מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חמישה דורות בארץ ישראל

אני עם סבא אריה וסבתא נילי
חסרה תמונת סבא וסבתא בילדותם
חמשה דורות בארץ ישראל: ירושלים, תל אביב, חולון וגדרה.

סבא וסבתא רבא רבא יצחק וטובה, סבתא וסבא רבא רבקה ויהודה, סבתא נילי וסבא אריה, אמא מירי אבא

סבתא של סבתא נילי, שמה היה טובה יובל ואני סהר ענתבי.

סבתא רבא רבא טובה וסבא רבא רבא יצחק

נולדה לפני 108 שנה (בשנת 1910) בירושלים, בשכונת הבוכרים. סבא יצחק נולד בשנת 1908, הוא היה סבא של סבתא נילי, הגיע עם משפחתו מאפגניסטן בגיל 14, בעיר שקראו לה באלך, לירושלים. לפי הסיפורים של סבא גדול, בראשית שנות העשרים החל סבא ושני אחיו את המסע לארץ ישראל. קראנו לו "סבא גדול" משום שתודה לאל האריך ימים, ונפטר לפני כשבע שנים כשמלאו לו 103.

הוא רצה לחגוג את בר המצווה שלו בארץ ישראל. המסע היה ארוך ומלא תלאות. מאפגניסטן היעד הראשון היה הודו. את הדרך לשם עשו ברגל ועל גבי חמורים. כשהגיעו לשם הבריטים לא נתנו להם להמשיך לישראל. הם אמרו שמי שאין לו כסף לא זכאי לעלות לארץ ישראל. בעזרת שליח עליה קיבלו האחים את האישור, זה לאחר שהדריכו אותו להגיד שבירושלים יש לו משפחה עם הרבה רכוש. משם הפליגו באנייה לארץ ישראל. עם כל התחנות והעגינות לקח יותר מחצי שנה להגיע.

בשנת 1922, כשסבא גדול היה בן 14, הגיע לישראל ולירושלים חגג את בר המצווה שלו בגיל 14, בשנה של איחור אבל זה היה שווה, זו הייתה חוויה מרגשת.

סבא גדול הגיע עם משפחתו לשכונת הבוכרים בירושלים, שם יותר מאוחר הכיר את סבתא טובה. בגיל 18 התחתנו סבתא וסבא. הם גרו משפחה שלמה מסביב לחצר משותפת גדולה כל המשפחה המורחבת, המשפחה הייתה בעלת צביון דתי. את החתונות והבריתות והבר מצווה חגגו בחצר הגדולה של הבתים. סבא יצחק שקראנו לו הסבא הגדול, עבד 40 שנה בסוכנות היהודית והיה בקשר יום יומי עם דוד בן גוריון (ראש הממשלה).

נולדו לסבא וסבתא 5 ילדים, סבתא רבקה הבת הבכורה שהיא סבתא רבתא, אמא של סבתא נילי.

בשנת 1950, עברו סבא יצחק וסבתא טובה לשכונה אחרת בירושלים, שכונת גאולה. בקרבת השכונה הייתה ועדיין שוכנת שכונת מאה שערים (שכונה חרדית), וכן גם מחנה צבאי שנלר.

סבתא טובה נפטרה לפני 58 שנים (הייתה בת 50), סבא יצחק נפטר לפני 7 שנים בגיל 103. כל השנים היינו במחיצתו כל הדורות. בחגים, באירועים תמיד היה במרכז, על אף רצינותו.

סבתא רבקה וסבא יהודה

סבתא רבא רבקה אמא של סבתא נילי נולדה בישראל בשנת 1930 בשכונת הבוכרים בירושלים, סבא רבא יהודה אבא של סבתא נילי נולד באפגניסטן בשנת 1929 ובגיל 7 עלה לארץ . בשנת 1949 התחתנו, נולדו 3 בנות, סבתא נילי האמצעית.

סבתא נילי וסבא אריה

סבתא נילי נולדה בשנת 1953, בבית חולים הקריה בתל אביב וסבא אריה נולד בשנת 1951, בבית החולים צהלון ביפו.

סבתא נילי בגיל 10 גרה בשכונת שפירא בתל אביב ולמדה בבית הספר היסודי ע"ש חיים נחמן ביאליק סבא גר ביפו עד גיל 11 ולמד בבית הספר חב"ד ביפו, כשסבתא הייתה בת 10 וסבא בן 11 עברו שתי המשפחות לגור ביחד באותו הבניין ובאותה הקומה דלת מול דלת, את כל הילדות העבירו ביחד, מלחמת ששת הימים, (היו ביחד במקלט), שיחקו במשחקי ילדים כמו קלאס, גוגואים, גולות, 5 אבנים, 3 מקלות ומקל קטן (הקפות), ארץ עיר (עם הסכינים) . במלחמת יום הכיפורים הם היו כבר חברים, סבתא נילי שירתה במשרד הביטחון בקריה וסבא אריה בהנדסה קרבית בסיני, בתעלת סואץ ובעיר סואץ, מה שנקרא אפריקה ומאז ועד היום הם ביחד.

בגיל 14 היו חברים וגיל התחתנו ואז נולדה מירי, אמא שלי הבת הבכורה.

אמא מירי, אבא יובל ואני סהר

נולדה בשנת 1974, בבית החולים הקריה בתל אביב, אבא יובל בשנת 1971, בבית חולים אסף הרופא, בגיל 18 אמא התגייסה לצה"ל בתפקיד מדריכת כושר קרבי בגבעתי ואבא שירת גם כן בגבעתי כמפקד כיתה (מ"כ).

שם הם הכירו ואחרי 3 שנים התחתנו, גרנו ביבנה נולדה אחותי הבכורה שחר, אחרי 4 שני נולד כפיר ואני הבן הקטן נולדתי אחרי 4 שנים. כשהייתי בגיל חצי שנה עברנו לגור בגדרה עד היום.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

מילון

אנאפסאטנירו שלי
נשמה יפה שלי (סבא אריה המציא את המילה לנכדים)

ציטוטים

”שתמיד תצליח במה שאתה רוצה, תגשים, תתמיד ותאמין בעצמך“

הקשר הרב דורי