מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חלמתי לבקר בכותל המערבי.

תנועת החלוץ בה משה היה פעיל
לבקר בכותל - חלומו של משה
עלייה של משה לארץ ישראל

תכנית הקשר הרב דורי , במסגרת תכנית תכנית מגשימים, תעדה אילנה גוטמן מכתה י, מביה"ס מקיף ה', באשדוד את סיפור של ציון גם זו לטובה. ציון נולד בפרס, אירן היום בשנת 1930, בעיר שירז. הוא עלה לישראל בשנת 1950. 

 ציון מספר:

"קוראים לי ציון ובגיל 19, החלטתי שאני רוצה לעלות לארץ ישראל מפרס בכל מחיר, נרשמתי לתנועת "החלוץ" ובסוף שנת 1949 נשלחתי לגבול עיראק להביא עולים לארץ ישראל. הגענו לעבדאן ומשם עלינו על רכבת לטהרן, התאספנו בבית העלמין ושם הרכיבו משפחות חדשות. בגלל שעליתי ללא משפחה צירפו אותי למשפחה עירקית וכך עליתי לארץ לבדי.

 דוגמא לתעודת חבר של תנועת החלוץ

תמונה 1

בתחילת שנת 1950, עליתי לארץ ישראל, אחרי שהשארתי את משפחתי, חבריי, אחיי, אחיותיי מאחור. אחרי כמה חודשים שהייתי ללא בית, ללא הרבה מזון והכי גרוע, ללא משפחתי החלטתי להתגייס לצבא של מדינת ישראל. ההתגייסות הייתה בעיניי בעלת משמעות רבה כיוון שמאוד אהבתי את המדינה ואחד הדברים שתמיד חלמתי עליו היה לבקר בכותל המערבי. 

הכותל ( ויקיפדיה)

תמונה 2

כשהתגייסתי לצבא, ישר רציתי ללכת ולבקר בכותל אך אמרו שאיני יכול כיוון שהכותל לא בידי מדינת ישראל, אני לא איש של מלחמה אבל מאז שהגעתי לארץ קיוויתי שיום אחד אראה את הכותל. חלום זה התגשם, שנים רבות לאחר מכן, כשהכותל כבר היה בידנו.

אחד מהנושאים שאהבתי והתעניינתי בהם היה הרדיו. באמצעות ודרך הצבא נשלחתי לבית ספר לתקשורת ולמדתי שם תקשורת טלפונית. בזכות לימודיי דרך הצבא הגעתי לתפקיד עוזר קצין טלפוני של פיקוד הדרום. שנתיים וחצי שרתתי בצבא בחיל הקשר. היו ימים שכל החיילים היו הולכים הביתה ורק אני הייתי עולה חזרה לחדר ולומד בחדר לבדי.

בשנת 1953, הוחלט בארגון הצבאי לעשות שינוי וכל הטיפול בנושא התקשורת הצבאית הועבר לדואר הנדסה אזרחית. מאחר ושלטתי בחומר, התקבלתי לעבודה שם וטיפלתי בתקשורת טלפונית שכללה את האזורים מרחובות עד בית גוברין. בין הנושאים בהם טיפלתי היה חיבור הטלפון הראשון באשדוד, שזה נושא לסיפור אחר.

העשרה

החלוץ: "החלוץ הייתה תנועה ציונית עולמית של צעירים יהודים שהתארגנו למטרות עלייה לארץ ישראל. ראשיתה בהתארגנויות ספונטניות בשנות ה-80 של המאה ה-19, והיא התקיימה עד השואה. חברי החלוץ, שהשתייכו לתנועות נוער ציוניות מגוונות, היוו את חוד החנית של העלייה וההתיישבות בארץ ישראל ושל ההגנה היהודית בגולה ובכלל זה בגטאות שבהם רוכזו היהודים במלחמת העולם השנייה".
 
הכותל המערבי: "הכותל המערבי (בקיצור: הכותל) הוא אחד מארבעת קירות התמך המקיפים את הר הבית זה כאלפיים שנה, משלהי תקופת בית שני ועד ימינו. במסורת היהודית מיוחסת לכותל המערבי קדושה יתרה, וכנראה כבר במאה ה-14 נקבע מקום תפילה בסמוך אליו, המשמש עד היום.
לכותל המערבי חשיבות דתית, לאומית והיסטורית, ואלה מביאים אליו מיליוני מבקרים בכל שנה, יהודים ושאינם יהודים – בני מצווה חוגגים שם עם משפחתם, חיילים נשבעים אמונים ברחבתו העליונה, ואישים מרחבי העולם מבקרים בו". ( ויקיפדיה)
 
תכנית הקשר הרב דורי, תכנית מגשימים, אשדוד
מנחה יישובית ניצה דה פורטו

מילון

החלוץ
החלוץ הייתה תנועה ציונית עולמית של צעירים יהודים שהתארגנו למטרות עלייה לארץ ישראל. ראשיתה בהתארגנויות ספונטניות בשנות ה-80 של המאה ה-19, והיא התקיימה עד השואה. חברי החלוץ, שהשתייכו לתנועות נוער ציוניות מגוונות, היוו את חוד החנית של העלייה וההתיישבות בארץ ישראל ושל ההגנה היהודית בגולה ובכלל זה בגטאות שבהם רוכזו היהודים במלחמת העולם השנייה.

הכותל המערבי.
הכותל המערבי (בקיצור: הכותל) הוא אחד מארבעת קירות התמך המקיפים את הר הבית זה כאלפיים שנה, משלהי תקופת בית שני ועד ימינו. במסורת היהודית מיוחסת לכותל המערבי קדושה יתרה, וכנראה כבר במאה ה-14 נקבע מקום תפילה בסמוך אליו, המשמש עד היום. לכותל המערבי חשיבות דתית, לאומית והיסטורית, ואלה מביאים אליו מיליוני מבקרים בכל שנה, יהודים ושאינם יהודים - בני מצווה חוגגים שם עם משפחתם, חיילים נשבעים אמונים ברחבתו העליונה, ואישים מרחבי העולם מבקרים בו.

ציטוטים

”ההתגייסות הייתה בעיניי בעלת משמעות רבה כיוון שמאוד אהבתי את המדינה“

”אחד הדברים שתמיד חלמתי עליו היה לבקר בכותל המערבי.“

הקשר הרב דורי