מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חלוץ המשפחה עולה לישראל

בתמונה סבי אחי אני וסבתא שלי
סבא שלי ואבא שלו מתקנים את המסור החשמלי
2 אוהבתי בארץ ישראל

שמי נועם בחרתי לתעד את סיפורו של סבי. התיעוד מתבסס על שיחות שהיו לי ולאחי עמית ואיתי יחד עם סבא עובדיה. סבא נפטר בתאריך 14.1.17. התיעוד מובא כלשונו כפי שסבא סיפר לנו

סבא עובדיה סלמן ז"ל סיפר על ילדותו

"נולדתי בתאריך 15-6-1937 בבית הורי בזאכו כורדיסטן. משמעות שם המשפחה שלי סל – מן: בתורה מוזכר שבני ישראל בזמן יציאת מצרים והמעבר במדבר סיני היו רעבים ולא היה להם מספיק מזון ובכדי להשביע את הרעב אלוהים הוריד מן מהשמיים ובני ישראל לקטו אותו בסלים וזה היה מזונם העיקרי, ומשם נלקח שם משפחתי.

לשם המשפחתי משמעות נוספת הנגזרת מהמילה "שלום" בערבית מאחר ואבותיי היו משכינים שלום בין סוחרים ומשפחות שהיה ביניהם סכסוך. בבית הוריי דברו בכורדית (ארמית) ועברית. יש לי שישה אחים ואחות אחת אני החמישי מבניהם. כולם נולדו בבית הורי בזאכו. עד גיל 15 גדלתי בזאכו ואז עליתי לארץ ישראל. הייתי הראשון מבני משפחתי לעלות ארצה.

זיכרונות ילדות מזכאו

"זאכו היא עיר במחוז דהוכ שבכורדיסטן, בצפון עיראק. זאכו נמצאת סמוך למעבר הגבול העיקרי בין עיראק לטורקיה. אוכלוסייתה מוערכת כיום (2009) ב-600,000 תושבים, ברובם כורדים ונוצרים אשורים. אתר מפורסם בעיר הוא הגשר העתיק "דלאל" (שלא ידוע באיזו תקופה הוקם) על נהר חבור, יובל של החידקל. נהר זה מזוהה לפי המסורת עם "חבור" התנ"כי – אחד המקומות בארץ אשור שאליהם הוגלו עשרת השבטים (מלכים ב' י"ז 6)". (ויקיפדיה)

בזאכו יש נהרות ואגמים גדולים נהגתי ללכת עם חבריי לדוג לשחות ולשחק כדורגל על שפת הנהר. למדתי בחדר תלמוד תורה אך רציתי ללמוד דברים נוספים מלבד תורה ועברתי ללמוד בבית ספר ערבי שם למדתי את השפה הערבית. חלום הילדות שלי היה לעלות לארץ ישראל לשרת בצבא ולהגן על המולדת".

סבא שלי עובדיה סלמן ז"ל – חלוץ משפחתי

בגיל 16 הגשים סבי את חלום ועלה לארץ כחלוץ המשפחתי ואחריו עלו כל הוריו ואחיו. בזמן שהיה בארץ התגורר אצל קרובי משפחה שגרו בשכונת נחלאות ועבד בעסק המשפחתי ושם הכיר את סבתי ולאחר מספר שנים נשא את סבתי לאישה ונולדו להם 8 ילדים ו – 22 נכדים ו – 5 נינים.

האירוע המשמעותי בחיי ושהשפיע עלי מאוד היה במלחמת יום הכיפורים בה נהרג האחיין שלי זאב סלמן ז"ל בקרב על החווה הסינית (בחצי האי סיני). במלחמת  ששת הימים ובמלחמת יום הכיפורים התנדבתי לצה"ל ותרמתי את המשאיות שלי להסעת חיילים, ציוד ומזון לשדות הקרב.

לאחר המחלמה נולדה אמי מיה, וסבי ז"ל החליט להתפתח בתחום העסקי ורכש אוטובוסים מפאורים ופתח חברת אוטובוסים מבין הגדולות בארץ באותו זמן. אהבתו לארץ ישראל הביאו אותו לטייל בארץ ולהכיר כל שביל הר ועמק ובזכותו גם אנחנו הנכדים אוהבים לטייל בארץ.

סבי נפטר לפני כחמישה חודשים שהוא הותיר מורשת גדולה לילדיו, לנכדיו ולניניו.

בתמונה סבא שלי ואבא שלו מתקנים מסור ביחד 

תמונה 1

 

הזוית האישית

וכטר נועם: בחרתי לתעד את סיפורו של סבי. התיעוד מתבסס על שיחות שהיו לי ולאחי עמית ואיתי יחד עם סבא עובדיה. סבא נפטר בתאריך 14.1.17.

מילון

סלמן
כאשר בני ישראל היו במדבר כתוב בתמך שירד עליהם מן: גשם מתוק ואותו אספו בסל

זכאו
זאכו היא עיר במחוז דהוכ שבכורדיסטן, בצפון עיראק. זאכו נמצאת סמוך למעבר הגבול העיקרי בין עיראק לטורקיה. אוכלוסייתה מוערכת כיום (2009) ב-600,000 תושבים, ברובם כורדים ונוצרים אשורים. אתר מפורסם בעיר הוא הגשר העתיק "דלאל" (שלא ידוע באיזו תקופה הוקם) על נהר חבור, יובל של החידקל. נהר זה מזוהה לפי המסורת עם "חבור" התנ"כי - אחד המקומות בארץ אשור שאליהם הוגלו עשרת השבטים (מלכים ב' י"ז 6).

ציטוטים

”ואהבת לרעך כמוך“

הקשר הרב דורי