מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חלום שהתגשם

בפגישה הראשונה של הקשר הרב דורי
דודה שלי מחזיקה אותי בעת היותי תינוק
העלייה מטורקיה

נולדתי ב- 1.11.1943 לסולטנה ולמאיר מלכי.

בילדותי שיחקתי עם ילדי השכונה בגוגואים וחמש אבנים. למדתי כ- 8 שנים בבית ספר טורקי, אך אני לא זוכר את שמו. לאור המצב הכלכלי, נאלצתי בגיל 14 לחפש עבודה כדי לעזור להורים, עבודתי היתה פקיד בחברה המייבאת ומייצרת כלי כתיבה וציוד משרדי, עבודה שתופעלה ע"י יהודים.

בגיל 20, התחלתי לשרת בחייל הים הטורקי, בתור פקיד של הבסיס. זכור לי בתקופה זו, שהיו מכנים אותי בכל פעם, "יהודי" כדי להבליט את חוסר שייכותי לעם הטורקי. בגיל 22, השתחררתי מהצבא. בזמן היותי בצבא, נתקלתי באירועי גזענות רבים, שהופנו כנגד היהודים. הייתי פעיל במוסדות של בתי יתומים של יהודים. אני רציתי להתנדב בבית היתומים כדי לעזור לילדים בלימודים, בשעות החברה ולצאת לבתים של יהודים בחג חנוכה ובפורים, כדי לקבל תרומות כספיות או מוצרי מזון שיעזרו מאוד לילדים. בין אם בשבת חתן או בין אם בר מצווה או בת מצווה ואפילו לאזכרות, לתת סעודה ראויה.

בסופי שבוע או בימי ראשון יצאנו הילדים ביחד עם המתנדבים להצגות ולסרטים. לא מזמן, פגשתי בתוכנית זו, בחור מקסים בשם ויטלי, שגדל בבית היתומים בו אני התנדבתי.

החלום שלי מגיל צעיר היה לעלות לארץ ישראל. בשנת 1970, בגיל 27,  הגשמתי את חלומי ועליתי לארץ ישראל ! למדתי באולפן, אף על פי שאת רוב העברית שלי למדתי מאשתי, מילדיי ומעבודתי.

ביום הרביעי שלי בישראל, התחלתי לעבוד בתדיראן במחלקת ייצור מכשירי הקשר כדי להתפרנס. עבדתי כ- 20 שנים שם משנת 1970 עד 1990. לאחר 3 חודשים של עבודה בתדיראן, נבחרתי לעובד מצטיין במחלקה! לאחר מכן, עבדתי בשופרסל בתור מנהל במחלקת הקונדיטוריה והאפייה. עבדתי כ- 21 שנים שם ואף זכיתי בשנת 2001, בתואר העובד המצטיין בכל הארץ.

בתאריך 25.3.2015 אשתי אסתר מלכי ז"ל נפטרה, בהיותה חולה במחלה קשה. היא השאירה לי במתנה את הילדים, ובזכותה זכיתי גם להיות סבא ל- 5 נכדים.

בשנת 2016, נפגשתי לראשונה לאחר העלייה, עם חבריי מטורקיה שעלו לארץ גם כן. וכיום, אני פנסיונר וגר בעיר ראשון לציון, רוב הזמן אני אוהב להיות עם הנכדים, להסתכל בערוצי ספורט ולראות סרטים בקולנוע.

 

הזוית האישית

עידו: הייתי רוצה לאחל לסבא שלמה הנאה בפרויקט, למידה בתחום המחשבים והצלחה בחיים. בנוסף, כנכדו של שלמה שמחתי להכיר יותר את סיפורו של סבא ולבלות אתו זמן איכות בבית הספר.

תהל: אני רוצה לאחל לשלמה מלכי, שנכיר אחד את השני יותר טוב ונלמד דברים חדשים.

שלמה: הייתי רוצה לאחל לילדים למידה יותר טובה של הסיפור של בן הדור האחר.

מילון

" תסתכל על חצי הכוס המלאה"
תסתכל תמיד על הדבר הטוב, לא על הרע !

ציטוטים

”"לך בכל דרך שאתה רוצה, לא תפסיד מזה כלום".“

הקשר הרב דורי