מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חלום הנעורים שלי

תמונה משותפת סבא דוביק ומעיין.
סבא דוביק בעברו.
סיפור חיי - חלום הנעורים שלי

החוויה הישראלית שלי הייתה חלום שהגשמתי, חלום שהתמקדתי בו עוד מנעוריי, כמעט בסתר, חלום כמעט בלתי מושג – סיום קורס טייס.

כבר בביה"ס, בקיבוץ דפנה, התעמקתי בלימודים ויזמתי לוח שעות עם דגש על מקצועות ריאליים ואנגלית. עשיתי לעצמי "חוגי העשרה" בגיאומטריה ובפיסיקה. פיתחתי שאלות נוספות בנושאים אלו מתוך סקרנות ופתרתי את הבעיות למתקדמים. אתגרתי את עצמי בחיפוש פתרון לשאלה קשה במיוחד (שנועדה "לאסירי עולם"), והיחידי בכל בית הספר שמצא את הנוסחה – מה כמות נקודות המפגש של האלכסונים בכל מצולע. בחרתי לי מנטורים מאתגרים כדוגמה, מורים ותלמידים שהערכתי (מבוגרים ממני) ואת אבי כאישיות ערכית, אותנטית, אוהבת אנשים שאהבו אותו בחזרה, מעשית ובעלת יושרה נדירה.

בכיתה ט' בחרתי לעשות קורס מדריכים בתנועת הנוער של הקיבוץ המאוחד, שם נפגשתי עם בני המחזור שהתנדבו גם הם להדרכה. מהפעילות החברתית והחינוך לערכים בלתי פורמליים (אוניברסליים) אותם אני מקווה שתספוג כאן גם נכדתי, מעיין גרודמן והדור הצעיר, בהכרתי שכישרון ולימודים אינם מעצבים לבדם את הטיפוס ואת האישיות של האדם ומה שמשלים אותם הם ערכים, שבעיניי הם לא פחות חשובים מלימודים, במיוחד יושרה, אחריות, ביקורת בונה, הכל בפרופורציות, עצמאות מחשבתית, מנהיגות, יסודיות, העמקה, שוויון ערך האדם, רב תרבותיות, חמלה ועזרה לזולת, סקרנות, תמצות והבנת הנושא העיקרי, תבונה, הכרה שאין דבר העומד בפני הרצון, שאיפה למצוינות שכל אחד למקסימום שהוא יכול, מבלי לוותר על עצמו ולעצמו, לחקור ולהתעמק, לתחביבים, התנדבות לפעילות תרבותית וחברתית, יצירתיות, התמדה פנימית ביכולת שלי, קביעת אתגרים ועמידה בהם בנחישות ובהתמדה. את כל אלה אני שואף להנחיל לסביבתי הקרובה כדי שתהיה טובה יותר, בשבילי! לא אלטרואיזם לשמו.

כמו כן, הייתי מדריך במחנות קיץ, פעיל במספר וועדות שכבתיות (בו זמנית) והשתתפנו בעזרה לקיבוצים צעירים והדרכה במעברת קריית שמונה. הרגשתי אחריות ציבורית לייצג את הכיתה שלי בכבוד כלפי כל השכבה. הגשמתי את האמרה "שאין דבר העומד בפני הרצון".

אבא אליק

אבא שלי, אליק, היה מראשוני המתנדבים לפלמ"ח והשתתף במשימות של ניתוק קווי טלפון מעבר לקווי האויב בסוריה. המנטור שלו היה יגאל אלון, שלימים היה מפקד הפלמ"ח ומועמד לראשות הממשלה. כמו כן, אבי השתתף בהקמת יישובי חומה ומגדל וכך הזדמן לו לפגוש את בני העיירה שלו בקיבוץ דפנה ולהישאר איתם. אבי היה אחראי לכל עבודות הבניה ביישובי הגליל. לאחר מכן היה מורה למלאכה, ויחד למדנו, בחוג פיסול בעץ. זאת הייתה חוויה ואושר, באופן שלא ישכח על ידי. האמנתי בתמימותי שאמשיך את דרכו ומקצועו כפי שהיה מקובל בדורות הקודמים.

דוביק ואביו בזמן האיכות היומי

תמונה 1

פיסול בעץ ומכוניות קרטינג

אהבתי עבודות יצירה, מוסיקה, ואמנות, פיסול, נגרות ומכניקה. מגיל צעיר הרכבתי משחקים מכניים, מכונות ומכוניות קרטינג מאפס, כמעט בלי כלים, ובלי אמצעים כספיים כלשהם. הכל התחיל מכלום כי לא היה כלום. עם הקרטינג נסעתי לקריית-שמונה (10 ק"מ) וחזרתי בלילה ללא אורות. בדרכי חזרה, הצטרף מאחורי רכב שהאט ולהפתעתי ליווה והאיר לי את הדרך. כשהגעתי לקיבוץ גיליתי כי זה היה אבא שלי, שנזף בי אמנם, אבל בשקט שלו היה מלא הערכה, בתקופה שלא החצינו הערכה ואהבה, כדי שלא נהיה מפונקים, והיינו…

פיסול בעץ

תמונה 2

מעבודותי

תמונה 3

הגשמת חלום הנעורים

בסיום התיכון, התגייסתי לפלוגת בני המשקים בנח"ל, המיועדים להדרכה וקצונה. בהמשך התקבלתי לקורס טייס. בסיומו של הקורס הגשמתי את חלום הנעורים שלי, והוענקו לי כנפי טיסה, על ידי מפקד החיל, מוטי הוד בשנת 1967. לאחר סיום הקורס, הטסתי לוחמים במסוק סער מסוג סופר- פרלון במבצעים מעבר לקווי האויב, ובכך בלי משים נסגר עוד מעגל, עם פעילותו של אליק, אבי.

לאחר הצבא עבדתי כטייס ריסוס חקלאי למעלה מ- 40 שנה. פעלתי לשמור על אחדות העובדים וזכויותיהם, תנאי השכר, הפנסיה, הביטוחים והכפלה כפולה ומכופלת של השקעת חסכונותינו.

חקרתי ופעלתי להקטנת סיכוני הטיסה, דאגתי למפות עם סימון מכשולים, והצלחתי להקטין את התאונות על עצמי במאות אחוזים. פעלתי ליעילות בעבודה ובהספקים וכן בבנייה ושיפור המנחתים, ומניעה מלהשקיע בענפים לא כלכליים (לכך דרוש אומץ אזרחי רב ונכונות לשאת בתוצאות).

התפתחות תחביב הקרטינג

תחביב הקרטינג התפתח לשחזור מכוניות ספורט ומרוץ קלאסיות שמטבען הן נדירות מאוד, אותן מצאתי כגרוטאות, והצבתי לעצמי אתגר קשה שנמשך שנים להחיות אותן למצבן כחדשות.

קרטינג

תמונה 4

כפר מל"ל – מקום מגוריי

חקרתי את הזכות ההיסטורית לבכורת כפר מל"ל כמושב העובדים הראשון בארץ, שנוסד שנתיים לפני קניית האדמות ויישוב עמק יזרעאל, והפרכתי את מיתוס הראשוניות של יישובי העמק המפלגתיים. מאיסוף וחקר החומר הארכיוני, התמונות וכלי העבודה, הקמנו מוזיאון לראשית היישוב בכפר מל"ל. כיום מתקיימות במוזיאון פעילויות חינוכיות ערכיות במסגרת בתי ספר יסודיים מכל הסביבה. בכך למעשה נסגר מעגל – שכפר מל"ל הייתה ייחודית בראשוניותה ביצירת בית הספר האזורי לילדי כל העובדים סביבה ותנועת הנוער גם היא של כל האזור מאמצע שנות העשרים.

"הקשר הישראלי שלי" – 70 שנה למדינה

החוויה הישראלית שלי היא סיום קורס טייס, מיד אחרי מלחמת ששת הימים 1967;

הרגשתי הגשמה של חלום שעבדתי עליו הרבה שנים והגשמתי חלום ילדות תוך לקיחת ההזדמנות החד פעמית שזכיתי בה.

בתמונה מפקד חיל האוויר מוטי הוד מעניק לי כנפי טיסה בסיום הקורס

תמונה 5

שיר "הרעות"

המילים שנכתבו על ידי חיים גורי נוגעות ללב ומצמררות גם היום. שיר הרעות הוא המנון הפלמ"ח שנכתב במלחמת השחרור, בשנת 1948, לפני 70 שנה. המוסיקה שהולחנה על ידיד סשה ארגוב גם היא שקטה, קצבית וחודרת.  "אך נזכור את כולם, את יפי הבלורית והתואר, כי רעות שכזאת, לעולם לא תיתן את ליבנו לשכוח. אהבה מקודשת בדם, את תשובי בינינו לפרוח". ערך הרעות והחברות הוא מקור ההשראה והעומק שבין כל קבוצת אנשים, פעם ועכשיו, עליו כדאי "להילחם" במובן הרחב של המילה, למען החיים.

 

הזוית האישית

דוביק: תמצית סיפור חיי היא שזכיתי להגשים חלומות ולקחתי את ההזדמנויות שמתמקדות כולם בחינוך למצוינות ולערכים, שלדעתי היא מטרת המפגש הבין דורי שעברנו ביחד, שכל האחראים לארגונו – דלית, ספי, דליה, ההורים והמנחים הצעירים מקבלים בו יותר משהם נותנים. חיכיתי כל שבוע למפגש עם מעיין בתכנית הזאת שהיה הזדמנות בשבילנו לחזק ולהעמיק את הקשר בינינו ואני מקווה שהיא תפנים את עיקרי הדברים ותחזור אליהם מדי פעם, תזכור מי היה סבא שלה, באופן מעמיק יותר.

הנכדה מעיין: למדתי על סיפורי הילדות של סבי ונהניתי בתוכנית זו.

איתמר (מנחה): למדתי על החיים שהיו פעם בדרך לא רגילה ומיוחדת ונהניתי מאוד בתכנית.

מילון

פלמ"ח
הפלמ"ח (ראשי תיבות: פלוגות המחץ), היה הכוח הצבאי המגויס של ארגון "ההגנה", ששימש כצבא של המדינה היהודית שבדרך, בארץ ישראל בשנים 1941–1948.

יגאל אלון
יגאל אלון (פַּיְיקוֹביץ') (10 באוקטובר 1918 – 29 בפברואר 1980) היה איש צבא ופוליטיקאי ישראלי, שהיה מפקד הפלמ"ח, מראשי צה"ל במלחמת העצמאות בדרגת אלוף, מראשי מפלגת העבודה, ראש ממשלת ישראל בפועל במשך 19 יום, חבר כנסת ושר בממשלות ישראל.

יישובי חומה ומגדל
חומה ומגדל הוא כינוי לסדרת מבצעי הקמה של יישובים חקלאיים יהודיים מבוצרים בארץ ישראל בימי מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט (1936–1939) ומעט לאחריהם.

ציטוטים

”"אין דבר העומד בפני הרצון"“

הקשר הרב דורי