מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חכם יצחק מורדכשוילי

סבא גרשון ויותם
סבא יצחק עם רבני גיאורגיה
אחד מתלמידי החכמים הבולטים בדורו

המשפחה שלנו הם צאצאים של אבא של סבא רבא של יותם, חכם יצחק מורדכשוילי, מהעלייה הראשונה של ההתיישבות בארץ.
 
את יצחק מורדכשוילי העלו מארץ גאורגיה בגיל שישה חודשים ההורים והדודים, בשנת 1880. הם התיישבו בירושלים העתיקה ליד שער שכם ביישוב מוסררה. סבא התחנך בישיבת הרב קוק ונהיה אחד מתלמידי חכמים הבולטים בדורו.
בתקופה זאת ארץ גאורגיה הייתה תחת השלטון של הרוסים. כיליד גאורגיה בהיותו בארץ, קיבל צו קריאה לשרת בצבא הרוסי. הוא שוחרר מהגיוס עקב שיטת ההגרלה. הוא התחתן בגאורגיה וחזר לארץ. נולדו לו ילדים בארץ. על פי החלטת מוסדות הדת בארץ, נשלחו חמישה רבנים צעירים ומצליחים לארץ גאורגיה כדי לחזק רוחנית את הקהילה היהודית המקומית, וסבא היה אחד מהם.
במושב בנדזה שבגאורגיה הוא פתח בית ספר לישיבה ותלמוד תורה וגידל עשרות תלמידי חכמים. לסבא רבא יצחק נולדו גם בגאורגיה ילדים ונכדים. ביניהם אבא שלי רפאל וסבא רבא של יותם. מדי שנה ביקרה המשפחה בארץ. לאחר המהפכה הבולשביקית נסגרו שערי הברזל ולא ניתן היה לצאת מגבולות השלטון הרוסי. סבא היה קבליסט, שידע 60 מסכות של גמרא בעל פה. הוא היה אב בית דין של הקהילה היהודית בגאורגיה.
 
במלחמת העולם השנייה היו מגויסים במלחמה שני הבנים והחתן של סבא. במשך זמן רב לא היה שום מידע על שלומם. אחרי כשנתיים התקבלו מכתבים משני הבנים אך מהחתן לא היה שום מידע. לאחר כשלוש וחצי שנים הגיעה מהשלטונות המקומיים הודעה על מותו של החתן. בחזרתו מהעבודה בקולחוז, ראה סבא מרחוק התקהלות רבה, רעש ובכי מביתו. כשהוא נכנס הביתה האנשים הודיעו לו את הבשורה המרה והתחילו לנחם אותו. סבא לא הסכים לקבל את הניחומים, התנצל בפני הנוכחים והסתגר בחדר. לאחר מספר דקות הוא יצא מהחדר והצהיר שהחתן חי וקיים לא חסרה לו אפילו ציפורן.
נגמרה המלחמה והחתן עדיין לא חזר. הבת פנתה בבכי לסבא ושאלה אותו מה קורה. סבא חזר על אותה התשובה. רק כעבור שנתיים מסיום המלחמה הופיע החתן בריא ושלם, כמו שאמר סבא. התברר שהוא היה שבוי של הגרמנים.
סבא נפטר בשנת 1949 בגיל 69. 
 
כתבה על סבא יצחק, מהעלון על רבני גאורגיה

 
כתבה על סבא יצחק, מהעלון על רבני גאורגיה

 תמונה 1
 
ספר על רבני גרוזיה. סבא יצחק הוא העומד בצד שמאל
 
הספר שיצא בנושא רבני גאורגיה

 
הספר שיצא בנושא רבני גאורגיה
 
 
     
העלון של איגוד רבני גאורגיה, שבו התפרסמה כתבה על סבא יצחק

 
העלון של איגוד רבני גאורגיה, שבו התפרסמה כתבה על סבא יצחק
 
 
 

מילון

גורג'ים
גאורגיים שעלו לארץ דרך טורקיה.

ציטוטים

”ואהבת לרעך כמוך“

הקשר הרב דורי