מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיפוש הקבר של סבא של סבא שלי

דן והנכדה עומר
סבא דני בצעירותו
הסבא שנשאר בדרזדן - חיפוש שורשי המשפחה

שמי עומר, סיפורי עוסק בחיפוש השורשים של סבי דני.

כאשר סבא דני שלי היה ילד, גרה איתו בקיבוץ סבתא לוצי שטרנברג, אימא של סבתא רבתא שלי, שהגיעה לישראל מגרמניה עם האונייה האחרונה שהגיעה לפני מלחמת העולם השנייה. בזמנים ההם, כאשר סבא היה ילד, סבתא היה דבר חריג, ולרוב הילדים לא היו סבים.

סבתא רבתא יהודית נולדה בדרזדן (העיר דרזדן היתה שייכת למזרח גרמניה אחרי המלחמה) וגדלה בעיר מייסן (עיר החרסינה המפורסמת). בשנת 1936 עלתה לארץ ישראל והצטרפה לקיבוץ שדה נחום.

סבא דני שלי (אבא של אימא שלי), נולד בתאריך 3 במרץ שנת 1941 בקיבוץ שדה נחום (בעמק המעיינות – בעבר עמק בית שאן) והיה בנם הבכור של סבתא יהודית וסבא חנוך.

בשנת 1950, כאשר סבא דני שלי היה בן 9, בזמן הפילוג בתנועה הקיבוצית, המשפחה כולה עברה לקיבוץ כפר מסריק.

המשפחה הילדים והנכדים

בתאריך 28 למאי בשנת 1967, שבוע לפני מלחמת ששת הימים, סבא דני התחתן עם סבתא שרה ונולדו להם שלושה ילדים ומהם עשרה נכדים: עמרי, עמית, נועם, עפרי, עידו, עדי, עומר, דורון, לוטם ויובל.

נסיעת שורשים לדרזדן

בשנת 1996 החליטו סבא דני וסבתא שרה לנסוע יחד עם הילדים לטיול שורשים בגרמניה, בעקבות סיפורי הילדות של סבתא רבתא יהודית (אימא של סבא דני). האבא של הסבתא של אימא שלי, אדולף שטרנברג, נפטר מספר חודשים אחרי שהיא הגיעה לישראל והיא אף פעם לא ביקרה בקבר שלו. בעקבות עבודת חיפוש והתכתבות עם הקהילה היהודית בדרזדן (לפני תקופת האינטרנט), מצאה סבתא רבתא יהודית את המיקום המדויק של הקבר של אבא שלה.

בספטמבר שנת 1996 סבא דני ושלושת הילדים (כולל אימא שלי) ביקרו בבית הקברות ועשו טקס זיכרון. ליד הקבר היו שני דורות: סבא דני, סבתא שרה ושלושת הילדים: יורם הבכור ותמר אשתו, מרב הבת האמצעית ומאיה הבת הקטנה, שהיא אימא שלי. המעמד היה מאוד מרגש. במסגרת טיול השורשים הם טיילו גם בברלין ובמנהיים, העיר בה נולד סבא רבא חנוך, וביקרו בבית שבו גרו ההורים שלו ושם הוא גדל.

תמונה 1

סבא דני וסבתא שרה החליטו לחזור ולבקר בבית הקברות ואכן בספטמבר 2018 חזרו לקבר של סבא רבא שטרנברג.

סבא רבא שטרנברג נולד בתאריך 21 במאי שנת 1879 ובדיוק 99 שנים אחרי זה, בתאריך 21 במאי 1978, נולדה אימא מאיה שלי. לא רק התאריך זהה אלא שגם אלו אותן הספרות של שנת הלידה, אלא בסדר שונה.

לסבא שלי היה חשוב שהילדים שלו יכירו את מקום קבורתו של סבא שלו בגרמניה ושבית הקברות בדרזדן נשאר שלם ללא פגע למרות שהעיר דרזדן הופגזה קשות בזמן המלחמה. לכן הוא חקר ומספר על על הדורות הקודמים של המשפחה, על בית הקברות בגרמניה ועל סיפור היציאה מגרמניה לפני מלחמת העולם השנייה.

תמונה 2

הזוית האישית

סבא דני: מאד נהניתי לשבת עם נכדתי עומר ולספר לה על החוויה האישית שהיתה לנו כמשפחה, בנסיעה עם אשתי ושלושת הילדים שלנו בחיפוש וביקור בקבר הסבא שלי, אדולף שטרנברג. סבא שלי נפטר בעיר דרזדן בגרמניה, לפני המלחמה ואיש לא ביקר בקבר עד לביקור שלנו שם.

עומר: מאד נהניתי לשבת עם סבא דני שלי ולשמוע ממנו את הסיפור האישי שלו, שרק אני מכל עשרת הנכדים שמעה בפירוט כזה.

מילון

דרזדן
עיר הבירה של מדינת סקסוניה שבגרמניה, העיר השנייה בגודלה במדינה זו והעיר ה-15 בגודלה בגרמניה. לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, בין 13 ל-14 בפברואר 1945, הופצצה העיר על ידי בעלות הברית. 3900 טון של חומר נפץ הוטלו על העיר על ידי 722 מפציצים בריטיים, 25,000 אזרחים נהרגו והעיר נחרבה לחלוטין. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא רבתא יהודית הצליחה למצוא את המיקום המדויק של הקבר של אבא שלה“

הקשר הרב דורי