מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חינוך של פעם בגולה

תמונה קבוצתית
סבא צבי בילדותו
סיפפור ילדותו של סבא צבי באוזבקיסטן ובפולין עד העליה לארץ ישראל.
סבא נולד ע"י מיילד ב13.3.1944 בעיר מרגילן באוזבקיסטן השוכנת בברית המועצות.סבא מעלה זיכרונות: " אני הייתי מאוד רזה וקצת חולני עקב מחסור במזון (הייתה מלחמה)."סבא גם מזכיר:"אני זוכר שלא היו גני ילדים,היו מטפלות".
 בתור ילד אהבתי לשחק בחוץ בגינה בחצר עם ילדים,אחר כך,שנולדה אחותי אהבתי לשחק גם איתה. כמה שאני זוכר טיפלו בי מטפלות כי הוריי היו עובדים סבא וסבתא מצד אמי גרו רחוק ולמעשה הסבא בא לבקר ופינק הרבה,הסבתא כמעט שלא באה. את סבא אהבתי מאוד,הוא היה אנושי וסבלני,הייתי יכול לדבר איתו בגובה עיניים.
תמונה 1
 זכור לי מבית הספר שכל בוקר היינו עומדים בחצר למסדר מול הדגל הפולני וכנראה שרנו המנון פולני. בכיתה היינו מאוד ממושמעים אם הייתה עושה משהו שלא מצא חן בעיני המורים,היו מענישים אותנו בכך שהיו מרביצים לנו עם סרגל ביד או מעמידים את התלמיד בפינה עם פנים לכיתה ומכריחים אותנו להחזיק ביד עציץ והיה אסור להחליף את היד וכמה זמן שהמורה אמר לך לעמוד זה היה משפיל מאוד.היו גם הרבה חוויות ,פעם אמרו לנו שנוסעים לקטיף תפוחי אדמה כי היה חוסר ידיים עובדות.היינו הולכים לפארק לאסוף עלים של עצים בתקופת הסתיו ואחר-כך היינו שמים אותם בין דפי הספר לשימור.
העליה ארצה
אני ומשפחתי עלינו ב 1957 ב-3  ביוני מפולין. הגענו לשכונת עזרה ובצרון שכיום נקראת רמת אליהו. היה מאוד חם וגרנו כמה שנים בצריפים,יותר משנתיים לא היה חשמל.הגענו לארץ חמש נפשות והיה מאוד קשה כי הורי לא עבדו באותה תקופה.הצריף היה קטן מאוד,כמעט ללא פרטיות ודרכי גישה. בכדאי לשמור על אוכל היה צריך קרח ובלילה היה צריך פנס נפט,כי לא היה חשמל.אחרי שנתיים עברנו לצריף גדול יותר,אבי עבד וגם אני הלכתי לעבוד.בכל הזמן הזה גם משפחת אבי עזרה ותמכה.
תמונה 2

 

מילון

עזרא ובצרון - שכונת רמת אליהו
בְּאוֹתָה עֵת הִתְאַרְגֵּנָה חֶבְרָה בְּשֵׁם "עֶזְרָה וּבִּצָּרוֹן" אֲשֶׁר מַטְרַתָה הַיְתָה לְשַׁקֵם וְלַעֲזוֹר לַפְּלִיטִים. 200 מִשְׁפָּחוֹת מְעֲדוֹת שׁוֹנוֹת הוּעֲבְרוּ לְאֵזוֹר רִאשׁוֹן לְצִיוֹן וְשׁוּכְּנוּ בְּמַחֲנֶה אוֹהָלִים לְיָד "נַחְלַת יְהוּדָה". רָבִּים מְהֵם הָיוּ מֵחֻסַּרֵי עֲבוֹדָה וְנִזְקְקוּ לְטִפּוּל וְעֶזְרָה מִמוֹסָדוֹת הַסַּעָד וְהַרְוָחָה

ציטוטים

”בבית ספר היסודי הייתי בפולין.למדתי יחד עם יהודים ונוצרים. לצערי נתקלתי באנטישמיות“

הקשר הרב דורי