מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיל הים במלחמת יום הכיפורים

איציק עם התלמידות יהלי ונטע בתכנית הקשר הרב דורי
סבא איציק במדים
סיפור על קרבות הסט"ילים במלחמת יום הכיפורים

קוראים לי איציק, אספר לכם את סיפור מלחמת יום הכיפורים אשר נקראת כך מאחר והמלחמה התחילה ביום הכיפורים.

בתאריך 6 לאוקטובר 1973, יום הכיפורים, יום שבת שזה גם יום קדוש ליהודים, פרצה המלחמה. המצרים והסורים בשעה 14:30 החלו בהפגזה ובתקיפות אוויריות על מוצבי צה״ל ועל חיילנו בכלל. המצרים והסורים בחרו את יום הכיפורים כגורם הפתעה מאחר וכל אזרחי המדינה וחלק ניכר מחיילנו נמצאו בשבתון וחופשת חג. כוונתם של המצרים והסורים הייתה להחזיר שטחים שנכבשו מהם במלחמת ששת הימים.

תמונה 1

אני בתקופה זו הייתי בחופשת לידה עם בתי, לילך, ושירתי בבסיס ההדרכה של חיל הים. עם העלאת הכוננות נקראתי לבסיס באופן מידי. מאחר וצמתי ביום הכיפורים ובשעות של אחר הצהריים יצאנו לים ולא ניתן היה לאכול אז יצא כי לא אכלתי 48 שעות. התפקיד שלי במלחמה היה מוכ"ם בחוליית פיקוד קדמית של מפקד שייטת ספינות הטילים.

עם תחילת המלחמה חיל הים התארגן בהתאם ותגבר את הצוותים של ספינות הטילים על ידי מדריכים מבסיס הדרכה, ואני קיבלתי צוות של מספר מדריכים והייתי החפ"ק של מפקד שייטת ספינות הטילים. יצאנו לים בסביבות השעה 18:00 לכוון צפון (סוריה) על מנת שהמלחמה תתנהל בשטחם ולא בשטחנו.

בשעה 02:00 לפנות בוקר התגלתה מטרה שלמעשה זאת הייתה טרפדת סורית שתפקידה היה להגדיל את טווח הגילויים של הסורים בעמק הים. חיל הים בערב זה השמיד את הטרפדת, וכן מספר ספינות אויב כגון: מקשת ומספר ספינות טילים. קרב זה ניקרא קרב לטקיה.

צילום לוחמים עם חזרתם מקרב לטקיה

תמונה 2

יאמר גם שהשתתפתי גם בקרבות נוספים כגון: קרב טרטוס שאף הוא היה בסוריה, קרב באל עריש והפגזות חוף באלכסנדרה. המשפחה שלי, כמו כל המדינה, היו מאוד מודאגים מהמצב הכללי ואי הוודאות ששררו בארץ. אחרי כל קרב הייתי שב הביתה למספר שעות מצומצם וחוזר שוב לבסיס על מנת להיערך לילה הבא.

מאמר על קרב לטקיה

תמונה 3

לשמחתי, לא איבדתי חברים במלחמה שהיו איתי בחיל הים, אך היו מספר אבדות של אנשים שהכרתי. אני זוכר את היום בו נגמרה המלחמה כיום עצוב משום ששמענו את מספר ההורגים והפצועים הגדול.

הזוית האישית

נטע: אני למדתי מהסיפור על מלחמת יום הכיפורים ולמדתי הרבה על סבא של יהלי ועל תפקידיו בצבא במלחמה.

יהלי הנכדה: אני למדתי שמלחמת יום הכיפורים הייתה בשנת 1973 וסבא שלי לא אכל 48 שעות, וחיל הים נצח בכל הקרבות.

סבא איציק: שמתי לב שהבנות הן מאוד התענינו בנושא וזה מאוד ריתק אותן כמו כן הרשים אותי על הנכונות של הבנות ללמוד ולדעת.

מילון

סטילים
ספינות טילים

ציטוטים

”כוונתם של המצרים והסורים הייתה להחזיר שטחים שנכבשו במלחמת ששת הימים“

הקשר הרב דורי