מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי סבא עמוס קרן

סבא עמוס והנכדה תומר
הטרקטור שסבא עמוס נסע עליו
תומר מתעדת את סיפורו של סבא

הקשר הרב דורי של תומר זאבי— עם סבא עמוס קרן

תעודת זהות של סבא עמוס: סבא עמוס נולד בתאריך 194998— . לאביו, סבא רבא שלי קראו מרדכי הוא יליד פולין. לאמו של סבא, סבתא רבתא שלי, קראו רבקה והיא ילידת ישראל. סבא עמוס הוא בן יחיד. בילדותו נולד וגדל בחיפה ובקיבוץ מזרע—. היום הוא גר במודיעין— . סבא התחתן עם סבתא שלי, פנינה ונולדו להם שלושה ילדים. סבא עבד כמנהל בחברת סונול ישראל.    
 
 קיבוץ מזרע 
     
תמונה 1    —           
 —             —           
 
באמצע שנות ה – 50 של המאה שעברה בהיותו— בן 8 עבר מחיפה לקיבוץ מזרע כילד חוץ ראשון, עקב פרידת הוריו. אביו ז"ל עבר לגור בקנדה ואילו אמו תיבדל לחיים ארוכים לתל אביב.—             —             —           
 
החיים בקיבוץ
דרך וסגנון החיים של ילדי הקיבוץ בעת ההיא היו שונים בתכלית מהנהוג היום הן בהיבט הכלכלי והן באופן המגורים שבה לידי  ביטוי בלינה משותפת של הילדים בלי ההורים ואפילו נהגו ללכת למקלחת משותפת, בנים ובנות ביחד, עד סוף כתה ז' . התקופה הייתה מאתגרת כיון שהגישה הייתה סגפנית לדוגמה: הילדים נדרשו לעצמאות רבה כגון : לרחוץ את מקום מגוריהם והשטחים המשותפים מדי יום .בנוסף ללימודים עזרו הילדים גם בעבודות חקלאיות שהיה ענף מרכזי בתרומתו לכלכלת הקיבוץ בכך שהיו יוצאים "לגיוסים" לעיתים אף לפנות בוקר לקטיף ואיסוף תוצרת חקלאית .  —           
 
הכפר הירוק
הכפר הירוק היה בית ספר חקלאי שבו התלמידים למדו ועבדו כל יום בבוקר ואחר הצהריים. העבודות היו במגוון רב כגון :גן ירק,רפת, לול,פרדסים ועוד… —תלמידים שהצטיינו בעבודה קודמו וחלקם היו נהגי טרקטורים וגם סבא בינהם שאף היה נהג הטרקטור הראשון במחזור שלו כבר בגיל 16.  —  
        תמונה 2
 
מה לעשות עם הטרקטור?
באופן כללי הטרקטור משמש לזריעה, הובלת עגלות אם נוסעים ותוצרת, לדיסקוס הקרקע, לעבודות שירות בחצר הכפר.— במסגרת עבודה אחראית זו היו גם אירועים של קונדסות לדוגמא: סבא שלי גרר עגלה גדולה מאוד שאליה ישבו כשישים בני נוער שבאו לקייטנה בחופש הגדול מארצות הברית. כדי לעשות רושם, להשוויץ, הגביר את המהירות בירידה מכיון שלא הצליח לבלום שילב מהלך ראשון בעזרתו בלם כדי שהעגלה לא תתהפך אך בשל כך פוצץ את המנוע .העגלה נבלמה אך הטרקטור התהפך וסבא שהיה ספורטאי קפץ ממנו ולא ניפגע.    —           
 תמונה 3
 
סוסים 
היו בכפר סוסים שהינו רוכבים אליהם באופן לא מוסדר כלומר ללא אוכף ומושכות אלה רק אם חבל שהיה בפה של הסוס כדי לשלוט בו. בתור רוכבת צעירה שרכבה הרבה וניסתה לרכוב ככה אני יודעת שזה מאוד קשה, יחד אם זאת הצלחנו לרכב גלופ, הריצה הכי מהירה.  —           
 
גם הלימודים היו בדגש של חקלאות וחיי חברה פעילים של ילדים בפנימייה כאשר חברות ועזרה  הדדית היו ערך חשוב .  
 
—מהכפר לבית הספר של חיל האוויר והשירות הצבאי  
לסבא היה חלום להיות טייס בשל כך הלך לבית ספר של חיל אויר ועם גיוסו לצבא יצא לקורס טייס מספר הקורס 63 . לצערו לאחר מספר חודשים הודח מהקורס בשל רמת טייס נמוכה . המשיך בחיל כסמל מבצעים עד לשחרורו .  
 
החתונה
 
תמונה 4
 
סבא הכיר את סבתא במהלך לימודיו להשלמת תעודת בגרות ואף שבאותה עת לא נוצר הקשר כיוון שלשניהם היו בני זוג אחרים הרי שהגורל קבע כי דרכיהם יצטלבו ובסופו של דבר הם יתחתנו וכך הם ביחד עד עצם היום הזה  
לסבא עמוס יש שלושה ילדים, חמישה נכדים ועוד אחד בדרך. סבא עובד שנים רבות בענף האנרגיה בקבוצת סונול כמנהל וגם כיום פעיל מאוד ומנהיג קבוצה של אנשים שעוסקים בשיווק . 
 
משוב על תכנית הקשר הרב דורי
סבא: היה מאוד מרתק הן בשחזור העבר והן במשמעות הדברים בעניי נכדתי האהובה אשר מאוד השתתפה והייתה מעורבת בסיפורים ובאנקדוטות שהוסיפו תוכן ומשמעות לרוח החיים באותה עת.
 
חשוב לציין שהתמונה העולה מהעבודה היא שהכל היה מושלם אך כמובן שבחיים האמיתיים היו לא מעט קשיים אך מה שהכין אותי לחיים זה דווקא ההתמודדות והניצחון במרב האתגרים. תומר ואני שני מפוזרים גדולים ולמדנו שאפשר להתמודד גם עם חולשות של כל אחד מאיתנו ולהצליח כשנחושים ומאמינים בדרך .נראה לי שתומר הפיקה תובנות לחיים מהעבודה המשותפת  והתהליך המשותף חיזק את הקשר האמיץ שבייננו.
 
תומר: היה לי מאוד כיף אם סבא והכרתי אותו קצת יותר, והלכנו לכול מיניי מקומות ביחד אני מאוד אוהבת את סבא !— היה מאוד כיף, הכרתי את סבא יותר והוא יודע יותר על מחשבים — הלכנו להרבה מאוד מקומות.
 
תשע"ו
מורה מובילת תכנית קרן ברקו

מילון

טרקטור
הוא כלי רכב כבד, שייעודו העיקרי הוא גרירת/משיכת כלים אחרים (שנועדו למשימות ייעודיות שונות).

ציטוטים

”האדמה היא הדבר היחיד שאם תיתן לו הוא יחזיר לך. - כריסטופר פאוליני“

הקשר הרב דורי