מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי מילדותי ועד היום 1951- 2014

שושי רבי ונכדתה אגם כהן
שושי עם סבתא רוזה
ומה יהיה הלאה?

נולדתי במזל טוב להורי שהיו מאוד צעירים. אימי הייתה עולה חדשה רק שנתיים בארץ, היא עלתה מטורקיה בשנת 1948 עם עלית הנוער, ישר לירושלים. שם השתלטה על מבנה נטוש בשכונת ממילא והביאה את ההורים והדודים מטורקיה שגרו בבניין כמו בהצגה בוסתן ספרדי.

השירותים והמטבח היו משותפים לכמה משפחות. ביום שישי היו שמים פריימוס ומחממים דוד של מים. היינו מתרחצים בגיגית גדולה רק פעם בשבוע, לא כמו היום שכל רגע נכנסים להתקלח. הגיגית נקראה פיילה. גרו שם סבתי סבי עם ילדיהם שהיו קטנים. אימי הייתה רק בת 14 כשהגיעה לארץ, אחיה בן 13 אחות בת 11 ועוד אחות

בת 9. איתם בחצר גרו אחיותיו ואימו של סבי. עד גיל שנתיים וחצי לא ידעתי לדבר עברית רק לדינו כשהלכתי לגן למדתי לדבר עברית.

אבי הוא יליד הארץ דור שביעי בארץ, סבי היה מגדולי צפת, הם ברחו מצפת לירושלים במאורעות תרפ"ט.

הורי גרו בתחילת נישואיהם באחת מסמטאות מחנה יהודה. לאחר שנה של נישואים הם התגרשו ואימי חזרה לבית ההורים ביחד איתי. הייתי פשוט ילדת תפנוקים. דודיי היו צעירים, אימי ילדה אותי כשהhיתה בת 16 בלבד, כך שכולם פינקו אותי ואהבו אותי כולל כל החצר שהם אחיותיו של סבי.

סבי וסבתי שימשו לי לאורך כל השנים כאמא ואבא לכל דבר. כולל אספות הורים, הרשמה לחוגים, חינוך, ועוד.

שכונת ממילא הייתה שכונה מאוד פעילה מבחינה חברתית. (עד היום חלק מהתושבים שהיו ילדים אז שומרים על קשר עורכים מפגשים ומעלים זיכרונות). כיום על חורבות השכונה בנו את קניון ממילא המפואר, ועל הבית שלנו בנו את המבנים המפוארים שלמרגלות הקניון.

לאחר כחמש שנים בהם גדלתי בחממה כשחשבתי שסבי וסבתי מצד אימי הם הוריי ואימי היא אחותי הגדולה, כך הייתי מציגה אותה בפני כולם. אימי הכירה גבר גרוש גם עם שתי בנות, כשהם החליטו להתחתן כל אחד מהם השאיר את ילדיו אצל הסבתות, כך שאני המשכתי לגדול אצל הסבתא ושתי בנותיו של בעלה גם גרו אצל הסבתא שלהם. הקשר עם אימי היה כמו אחות גדולה, ואם אבי כמעט ולא היה לי קשר שלא מבחירה. הייתה לי ילדות מאושרת בית מאוד שמח מכניס אורחים אוהב ומפנק. על כך אני מאוד מודה לאימי על החלטתה להשאיר אותי אצל סבתא.

אימי ילדה עוד 2 בנות ואבי התחתן גם באותה שנה ונולדו לו 7 ילדים 4 בנות ו3 בנים.

בגיל שבע עשרה וחצי הכרתי את בעלי ובזכותו חידשתי את הקשר עם אבי ומשפחתו שקיבלו אותי באהבה רבה מאוד. נולדו לי 4 ילדים 3 בנים ובת אחת ומיהם יש כרגע 8 נכדים ועוד כחודשים יתווסף עוד אחד. נכדתי הגדולה בצבא היא חובשת בחיל האוויר, אחריה נולדו אורי ואגם התאומים המקסימים. שני בניי הגדולים חזרו בתשובה, לגדול יש ילדה מהממת בת 3.5 ולבן השני יש 4 ילדים שני בנים ותאומות בנות 3. (וידו עוד נטויה) בן הזקונים כרגע קצין בצה"ל ובמקביל סטודנט לכלכלה וניהול.

הקשר עם אחיי ואחיותי משני הצדדים כיום הוא מאוד הדוק. כולם רואים בי כאחות הגדולה שלהם וכך הם מתנהגים אלי. הורי נפטרו בגיל צעיר יחסית אבל אני שמחה שלא שמרתי להם טינה וכעסים.

כיום אני נהנת מאוד מהילדים הנכדים וכל הסובבים וממשיכה לעבוד באוניברסיטה העברית בירושלים ומקווה שכך ימשיך להיות בשיבה טובה.

 

מילון

פיילה
פיילה גיגית גדולה שהיו מתרחצים בה במקום אמבטיה

פריימוס
כמו כיריים קטנים על נפט שהיו מחממים את דוד המים כדי להתקלח.

תנה מכה
סיסמא שהייתה נהוגה בין שכנים כדי שהילדים לא יפריעו להורים ביום הכביסה. היו שולחים אותם לשכנה ואומרים להם לבקש טנא מכה והשכנה הייתה יודעת שצריך לשמור על הילדים

ציטוטים

”הורי נפטרו בגיל צעיר יחסית ואני שמחה שלא שמרתי להם טינה וכעסים.“

הקשר הרב דורי