מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי הקיבוץ על פי יעל בר צור

נועה, טלאור עם יעל בר-צור
יעל בציערותה
הילדה שנכתב עליה שיר

שלום, שמי נועה ושמי טלאור. אנו מספרות כאן את סיפור חייה של יעל בר-צור במסגרת עבודתנו המשותפת בתכנית הקשר הרב דורי.

יעל בר-צור נולדה בישראל בקיבוץ גבת בתאריך 26.5.1935.

מקור השם יעל בר-צור

אמה של יעל הכירה אישה בקיבוץ בשם יעל וכששמעה את שמה של האישה מיד התאהבה בו – כך קיבלה יעל את שמה, יעל.

שם משפחתה הראשוני – מקורי של יעל היה שם המשפחה של אביה, סוחרבסקי. כשעלה לארץ עיברתו את השם לסיני (שמרו על האותיות של השם סוחרבסקי עם עברות). שם המשפחה של בעלה היה אייזיקוביץ וגם הוא עיברת את שם משפחתו לשם בר-צור משום שברמת רחל, המקום בו נולד, היו אבני צור ובגלל זה עיברתו לשם המשפחה בר-צור.

משפחתה

אמה של יעל עלתה לארץ מגרמניה בשנת 1929 ועבדה בקיבוץ, אביה עלה לארץ מפולין בשנת 1929 והיה אחד מחלוצי המדינה, הוא עבד במפעל החשמל. הוריה של יעל נפגשו בקיבוץ גבת התחתנו, ונולדו להם שלושה ילדים: יעל הבכורה, אחיה (סנדוויץ) ואחותה. יעל התחתנה עם יאיר, אותו הכירה בטיול שיצאה אליו בכיתה י"א, ולהם שלושה ילדים.

הילדות בקיבוץ

יעל בר צור נולדה בקיבוץ גבת, היא מספרת שהחיים בקיבוץ היו חיים שיתופיים, ביחד. ססמת הקיבוץ הייתה "כל אחד לפי יכולתו ולפי צרכיו", דבר המראה כמה שיתופי והכל נעשה יחד בקיבוץ. במשך השנים יסוד השיתופיות של הקיבוץ התערער.

בראשית הקמת הקיבוצים כולם גרו באוהלים. לאחר מכן לכל משפחה היה חדר משלה, הילדים חיו בבית הילדים, החינוך שלהם גם היה חינוך שיתופי: הם גדלו ביחד, שיחקו ביחד, התקלחו יחד ואכלו ביחד. בחדרי האוכל היה לכל אחד תורנויות ניקיון, גינון ועוד.. כל אחד נתן מעצמו בשביל הקיבוץ. בקיבוץ לאחר שילדו את הילדים, מיד העבירו אותם לאחר לידתם מבית החולים אל בית התינוקות ומשם לבית הילדים וכך הלאה.

יעל כפעוטה

תמונה 1

ליעל זיכרונות נהדרים מהקיבוץ שלימדו אותה ערכים רבים של אכפתיות והסתכלות על האחר. יעל זוכרת את החגים במיוחד, עבורה הם היו החלק הכי כיפי בקיבוץ: התחילו לתכנן אותם כמה חודשים מראש וכולם היו עושים אותם ביחד, היא מספרת שכל כיתה הייתה מכינה ביחד הצגות, שירים וריקודים, והייתה מסיבה גדולה בחדר האוכל.

ליעל סיפורים רבים וזכרונות מהקיבוץ, אך הסיפור הזכור ביותר הינו השיר שנכתב עבורה על ידי פניה ברגשטיין סופרת ספרי ילדים. בנה של פניה היה חבר כיתה של יעל ופניה אהבה מאוד את יעל. יום אחד פגשה יעל את פניה וביקשה ממנה שתכתוב עליה שיר.  פניה כתבה שיר עליה והוסיפה אותו לקבצים אשר בספר "תכלת ואדום". הספר הזה הינו אוסף סיפורי קיבוץ שקרו בקיבוץ גבת, השיר/סיפור על הסנדלר, על המוכר, על המכולת ועל ילדי ואנשי הקיבוץ. כל הפרטים בסיפורים ובשירים אמיתיים. יעל טוענת שהספר הזה מהווה את ההגדרה לקיבוץ בעיניה. כיום מאוד קשה להשיג את הספר הזה, זהו ספר אספנים. הבת של יעל חיפשה ומצאה אספן של ספרי ילדים וקנתה ממנו את הספר, ונתנה אותו ליעל במתנה. יעל מאוד התרגשה שבתה נתנה לה את הספר במתנה ובכלל שהצליחה להשיג את הספר.

השיר של יעל

תמונה 2

יעל בעיקר זוכרת את השירים העוסקים בארץ ישראל מפני שבביתה היו שומעים שירים אלה, ועבדה כאשת חינוך כשלושים שנה.

עזיבת הקיבוץ

אביה של יעל האמין כי בזכות הקיבוצים תקום מדינת ישראל, ערך שהשריש בקרב משפחתו (אהבת הקיבוץ). בבוא הימים, כשגדלו הילדים, הם עזבו את קיבוץ גבת ועברו לעיר. דבר זה היווה כאב גדול אצל אביה, הרי אהבתו והערצתו לקיבוץ הייתה גדולה מאוד. יעל הכירה את בעלה יאיר בטיול שהיה בכיתה י"א, היא ראתה אותו מרחוק ואת העיניים הכחולות שלו והתאהבה בו מיד. בעלה יאיר היה גר בקיבוץ קרוב לקיבוץ גבת, אך למרות שגדל בקיבוץ, סגנון החיים בקיבוץ לא התאים לו. הוא לא האמין שצריך לחיות בשיתופיות כזו, ולגדל את הילדים יחד בבתי הילדים. יעל עזבה את הקיבוץ מפני שבעלה לא כל כך אהב את השיטה עליה פועל הקיבוץ: הוא טען שיש אי-צדק בחלוקה בקיבוץ, משום שיש אנשים שלא עובדים ובכל זאת מקבלים באופן שווה את מה שאנשים שעובדים מקבלים. טען שיש חוסר שוויון בחלוקה של הקיבוץ ובגלל זה עזב יחד עם יעל את הקיבוץ.

תמונות מחייה של יעל:

הזוית האישית

טלאור ונועה: היה לנו מאוד כיף לעבוד עם יעל, לפגוש אותה ולהכיר את העבר שלה. יעל שמחה לשתף את סיפורה האישי איתנו ושיתפה יחד איתנו פעולה.

תודה למי שהגה את התכנית, תודה לבית הספר שאפשר את מימוש התכנית ותודה למורה מור שהנחתה את התכנית ועזרה במהלך כל התהליך. מתכנית זו יצאנו עם ערך מוסף ואנו ממליצות לכם לבוא ולקחת חלק!

מילון

קיבוץ גבת
גְּבַת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן כ-3 קילומטרים דרומית-מערבית למגדל העמק.

פניה ברגשטיין
פניה ברגשטיין (11 באפריל 1908, י' בניסן תרס"ח – 18 בספטמבר 1950, ז' בתשרי תשי"א) הייתה סופרת ומשוררת ישראלית, חברת קיבוץ גבת. ברגשטיין כתבה בעיקר שירי ילדים ואלו כתובים מנקודת מבטם של הילדים ועוסקים בהם.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”כל אחד לפי יכולתו ולפי צרכיו“

הקשר הרב דורי