מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רותי עולה מעיראק

בבית הספר כאשר הגיע האומן
בצעירותי
חיי המשפחה שלי

אני רותי מיכאל נולדתי בבגדאד שבעיראק בתאריך 15/8/1947.

סבא שלי ישראל נולד באיסטנבול. לסבי וסבתי היו ארבעה ילדים. סבתי נפטרה וסבי נשאר אלמן לגדל את ארבעת הילדים. שניים מהם, שני הבנים הקטנים נפטרו בגיל צעיר. מתוך ארבעה ילדיהם נשארו רק שני הגדולים.

מסיפורים ששמעתי בבית על אבותי, סבא רבא חי כאמור באיסטנבול, אולם עקב תקופת רעב קשה הוא החליט לנדוד ולחפש מקום בו תהיה פרנסה לקיום. כשמלחמת העולם הראשונה פרצה, סבא רבא שלי לקח את דודי משה ואת אבי אהרון. הוא רכב על חמורו. על חמור משני צידי החמור, היו תלויים סלים, שתי סלסלות. סבא רבא שלי, הכניס את אבי ודודי לתוך הסלסילות וכך הם עברו בנדודים עד שהיגיעו לעיראק.

לאחר מכן סבי התחתן עם עוד אישה שילדה לו עוד ששה 6 ילדים. כאשר היא הייתה בהיריון  האחרון שלה, סבא רבא, הרגיש שהוא הולך למות. הוא קרא לאבי אהרון וביקש ממנו שישגיח וישמור על אחיו. לאחר שמת סבא רבא, אבי אהרון קיים את בקשתו ושמר ודאג לאחיו.

אבותי, סביי נדדו כל הזמן ממקום למקום. סבא רבא, ישראל לקח את דוד משה ואהרון וכמו שספרתי הם נדדו לעיראק. אבי, אהרון גדל והתחתן עם אמי רימה, לאחר מכן נולדו להם שישה ילדים (כולל אני). מספרים על אימי, שבתקופת הפרעות בעיראק, אמי נאבקה עם ערבי. הוא רצה לקחת ממנה את מכונת התפירה שלה והיא נאבקה ולא הסכימה.

העלייה של המשפחה מעיראק לישראל

בשנת 1951, זו הייתה שנת עלייה הגדולה של יהודי עיראק לישראל. גם אנחנו עלינו לישראל באפריל הגענו לארץ. הגענו למעברה בטבריה ושם גרנו חמש שנים. לאחר מכן עברנו לגור בדירה בטבריה עלית. הייתה לנו גינה גדולה ושם גידלנו הרבה  ירקות. למדתי  שם בבית ספר ממלכתי עד כיתה ו'. אמי עבדה בבית חרושת לארגזים ואבי עבד בקיבוץ בית זרע. לאחר מספר שנים הם חסכו כסף ועברנו לגור בחולון.

בשנת 1965 – חתונה שלי ושל יעקב

20170328_141727

בשנת 1965 נישאתי ליעקוב עזר ונולדו לנו חמישה ילדים. ילדנו למדו בבית ספר דתי: רון וצחי היו פניימיה בכיתות ה' – ו' ולאחר שנתיים עזבו את הפניימיה. מאז עברו השנים ילדי כבר התחתנו והולידו ילדים שגם הם כבר גדולים יש לי נכדים בכל הגילאים.

הזוית האישית

השנה, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם ליאור מיכאל. המורה ורד הזמינה לבית ספר אומן, צייר המצייר בפה, מאחר וגופו משותק, כתוצאה מתאונת דרכים. זה היה מפגש מיוחד בו כולנו התנסנו בציור בעזרת מכחולים בפה.

 פעילות הקשר הרב דורי – יום חוויתי עם הצייר העיוור רונן ארגלזי

%d7%a8%d7%95%d7%aa%d7%99

עם המורה ורד ורון

%d7%a2%d7%93%d7%a0%d7%94-2

 

מילון

ארויל
עיר בעירק

ציטוטים

”מאז עברו השנים ילדי כבר התחתנו והולידו ילדים שגם הם כבר גדולים“

הקשר הרב דורי