מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי בצל המלחמות

תמר ביטון עם שירה והודיה בבית הקשיש
תמר ביטון בבית הקשיש מספרת זיכרונותיה
סיפור חייה של תמר ביטון

זיכרונותי ממלחמת ששת הימים

זו הייתה מלחמת ששת הימים, הייתי בת 11 והייתה אזעקה בשבת בבוקר, במשך שישה ימים. נכנסתי לפחד, התחלתי לבכות, אימא שלי טיפלה בי, ישנתי בימים האלה עם הוריי מהפחד, במשך כשלושה – ארבעה חודשים.

במלחמת יום הכיפורים, שנת 1973

במלחמה הזאת בן הדוד שלי נהרג, הוא שרת בגולני. זה נמשך יותר משבוע, הייתי בת 1. היו במלחמה זו המון הרוגים, היה מאוד קשה, מאוד פחדתי, האזעקות במיוחד הפחידו אותי.

לבן דודי שנהרג במלחמה קראו אברהם פרץ ועל שמו נקרא אחי. אבא שלי החליט לקרוא לו כך. בן דודי היה רק בן 19. לא רק בן הדוד שלי נהרג, גם הרבה מידידי נהרגו, הייתי מאוד קשורה אליהם. למדנו יחד בבית הספר. לעבור את המלחמה ככה היה מאוד קשה. המלחמה הייתה די הרבה זמן.

מלחמת לבנון השנייה

במלחמת לבנו השנייה, בעלי נפטר באותו הזמן, הוא היה חולה מאוד ונפטר. לא היה אכפת לי מכלום יותר. נתנו לי זריקות של הרגעה. נכנסתי לטראומה. הייתי רק בת 49 כשהוא נפטר והוא היה רק בן 54 – יהי זכרו מבורך לעד!

הזוית האישית

שירה מנחם והודיה מהרי:  מסיפורה של תמר ביטון, למדנו שפעם וגם היום ילדים בישראל חווים דברים לא קלים בכלל כמו מלחמות ובזמן שאנחנו אומרים שאין לנו כוח ללכת לבית ספר יש ילדים שרק מחכים ללכת לבית ספר ולחיות חיים נורמליים ושגרתיים.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 בין ישראל לבין מצרים,ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

ציטוטים

”למרות המלחמות שהיו בארצנו, אין לנו ארץ אחרת! “

הקשר הרב דורי