מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי במדינה

חווה קופרמן ואווה
אווה וחווה
סיפור החיים של חוה קופרמן

אני חוה קופרמן, לבית בלאו, בת לשני הורים ניצולי שואה. הורי ממוצא הונגרי והיו במחנות ההשמדה בתקופת השואה. אבי, ארי – אהרון בלאו, היה באושוויץ. כישרונו המיוחד ויכולתו לעבודות עץ מורכבות וייחודיות הצילו את חייו. אמי, לילי – לאה בלאו (לוי) הייתה בבירקנאו.  עובדת היותם ניצולי שואה, מאמינים גדולים בארץ ישראל ובאהבה עמוקה לה, היה פס הקול שליוה את חיי והשפיע מאוד על ההתנהלות היום יומית של משפחתנו וכפועל יוצא גם עלי. אהבתי לארץ מאופיינת באהבת האנשים החיים פה והנופים הנפלאים שלה. ובאים לידי ביטוי בהתנדבותי למענם ובטיולים רבים לאורך ולרוחב המדינה.

כשבגרתי ופרשתי לגמלאות, ילדי בגרו ועיתותי היו בידי, חיפשתי דרך לתרום לחברה, יש להניח שבהשפעת הרקע  המשפחתי שלי הגעתי לעמ"ך. עמ"ך היא עמותה לתמיכה נפשית וחברתית בניצולי שואה ובני משפחותיהם. אני הייתי חלק ממערך המתנדבים המושיטים יד ומעניקים אוזן קשבת וחיבוק חם  לניצולים בבתיהם. כך הכרתי אנשים מיוחדים ומעניינים בניהם גם את אווה. הכרתי את אווה בגיל 84 ולוויתי אותה עד גיל 92. אווה הייתה אישה חמה מאוד, טובת לב ומיוחדת. אישה ערירית, חיה לבדה בדירתה, בעלה נפטר וקרובי משפחתה גרו רחוק ממנה. עקב גילה ומצבה הגופני מעטה לצאת מביתה ונשארו לה מעט מאוד חברים שיכלו לבקר אותה, הייתי היחידה שביקרה בביתה באופן קבוע. לכן שמחה מאוד בביקורי שהפיגו את בדידותה. פעם בשבוע הגעתי אליה. בכל פגישה סיפרה על חייה כילדה ברומניה, על משפחתה והוריה. קורותיה בתקופת השואה עלו שוב ושוב בשיחות עימה. כמו כן שוחחנו על נושאים שונים ומגוונים כמו אקטואליה, טיולים בחו"ל, מצבה הגופני והנפשי. לעיתים הבאתי איתי את נכדי מכוון שהיא אהבה מאוד ילדים ונהנתה מחברתם ועוד יותר אהבה לפנק אותם עם ממתקים.

לאחר שאווה נפטרה עזבתי את עמ"ך. כיום אני מתנדבת בעמותה ער"ן.

ארץ ישראל עבורי היא נופים נפלאים שמראים את עברנו בתקופות השונות והשליטים שהיו בארץ .כמו את ההתפתחות המדהימה שלנו כמדינה מאז. ארצנו קטנה אך יפיפייה, מגוונת ומעניינת מאוד מבחינה היסטורית ונופית.

טיולים רגליים בשבילי ובנופי הארץ הם מהתענוגות הגדולים עבורי. הטיולים בנופים הקסומים מעשירים, מרחיבים את נשמתי ומספקים לי אנרגיות. אני מתפעלת משילובי הצבעים, מהשטחים הירוקים העצומים המנוקדים בכתמים אדומים, צהובים ושאר צבעי הפריחה. המדבר הגדול עם הצבעים המונוכרומטים שלו מעניקים תחושת אין סופיות והמשכיות. המים הזורמים בנחלים ממגנטים ומשרים שלווה. לאתרים ההיסטורים יש נוכחות ועוצמה. מהם אנו לומדים על העבר והקשר שלנו לארץ, במיוחד מאלו שמעידים על חיי היהודים בארץ בתקופות השונות.

אושרי מרקיע ומועצם כשנכדי מצטרפים. דרך הרגליים אני מעבירה להם את אהבתי לארץ, להיסטוריה, לאדמה וליופי שבו אנו חיים.  אינני יכולה לשכוח את היותי בת לניצולי שואה ומכאן את המשמעות העמוקה שיש.

חוה קופרמן ואווה

תמונה 1

הזוית האישית

חוה: ניתן לומר שאני  ציונית וחשה גאווה עצומה בנו כמדינה ובהישגים שלנו בתחומים השונים.

מילון

ער"ן
עזרה ראשונה נפשית בטלפון

ציטוטים

”תמיד כדאי לעזור אחד לשני.“

הקשר הרב דורי