מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיי במבט לאחור

עבודתנו המשותפת ליד המחשב.
אני כשהייתי בצבא
היה לנו מהנה לכתוב את הסיפור.

חיי ילדות מיוחדים
בילדותי זכור לי במיוחד חיי השכנות שלנו עם שאר המשפחות, שהיו ברחוב שבו גרנו. מדי יום בשובנו מבית הספר ומיד לאחר הכנת שעורי הבית היינו יוצאים כל ילדי השכנים לרחוב, למשחקי חברה שהיו מקובלים באותה תקופה. הגילאים של הילדים היו גילאים שונים אך זה לא הפריע לנו .הרחוב שלנו באותה תקופה לא היה מרוצף באספלט והוא היה מאד מתאים לנו למשחקים שהיינו משחקים כל יום. באותה תקופה לא היו מחשבים, טלפונים וגם מכשירי רדיו היו מאד נדירים.
 
המשחקים הזכורים לי היו משחקי הגולות למיניהם ובאזור מגורי קראנו להם בנדורות . שמות חלק ממשחקי הבנדורות היה לדוגמא: מור ,שלש בורות ,שדים וכדומה. זכור לי מאד את ימי שישי שבהם הילדים מכל השכונה, היו מתאספים ליד הרפת של משפחת כהן התימנית. צמוד לרפת היה חדר קטן ששימש בעזרת טבון לאפיית פיתות תימניות  הטעימות לנו מאד. סבתא רומיה הייתה אחראית על אפיית הפיתות. והפיתות הראשונות היא הייתה מחלקת לכל הילדים שחיכו בחוץ. כאשר הפיתה הייתה מגולגלת שבתוכה, מרוח החילבה.לפי דעתי בתקופת ילדותי, חיי החברה היו הרבה יותר טובים מאשר כיום. וזאת משום עדיין לא היו המחשבים והטלוויזיות, ולכן לאחר שעות בית הספר ואחת כמה וכמה בתקופת החופשות, הילדים יוצאים לרחוב ומשחקים כל ילדי השכונה יחד עד לחשכה וגם לאחר מכן.
 
תרומתי למדינה
לאחר לימודי בתיכון מקצועי, התגייסתי לצה"ל ביחידת הנח"ל, הדרכתי בקורס מפקדי כיתות ולאחר זאת הועברתי לנחל מוצנח והשתתפתי בכל מלחמות ישראל, שהראשונה הייתה מבצע קדש, מלחמת סיני הידועה מאד בגלל הקרב על מעבר המיתלה.
 
לאחר שחרורי מצה"ל גויסתי לשרות מילואים, בפלוגת סיור של חטיבה 5. המלחמה הראשונה שהשתתפתי הייתה מבצע קדש, היה ידוע כמלחמה במעבר המתלה והמעבר בתעלת סואץ. מלחמה זו הייתה משותפת לצבא הבריטי ולצרפתי. הם היו מעוניינים לפתוח את תעלת סואץ למעבר חופשי. מלחמה זו נמשכה שישה ימים בלבד, עם ניצחון מוחלט של צה"ל. המלחה נגרמה בעקבות זאת שהמצרים סגרו את מעבר השיט החופשי, במצריי טיראן והלאימו את תעלת סואץ. דבר זה לא היה מקובל על הממשלה הבריטית והצרפתית. וכמובן גם על ישראל. ישראל, אנגלייה וצרפת חברו יחדיו כדי לשחרר את התעלה. 
 
משפחתי
הורי עלו ארצה מפולין בשנות השלושים המוקדמות, בתקופה הראשונה הם גרו בראשון לציון והם עבדו בפרדסי המושבה. לאחר תקופה של שנה של עבודה קשה אבי קנה חלקת אדמה במושבה רעננה וזאת מכספי מתנות החתונה. הורי פיתחו משק תרנגולות ורפת ובנוסף לכך אבי עבד עבודות חוץ, שהעיקרית הייתה הקמת גגות על בתים חדשים, שנבנו באותה תקופה ברעננה וסביבתה. אימא, נוסף לתפקודה כעקרת בית, היא טיפלה במשק החי, ואנו הילדים היינו לעזר במשק החי, כלומר חלוקת תערובת, החלפת מים ואיסוף ביצים.
 
לאחר השרות בצבא התחלתי לעבוד על הים כקדט לקצונה ולאחר שקיבלתי הסמכה לקצונה בתור קצין מכונה המשכתי עוד כשמונה שנות עבודה בים. בתקופה זו הכרתי את אשתי אניטה ונולדו לנו שלושה ילדים שתי בנות ובן. כיום יש לנו שלושה נכדים ונכדה אחת.לאחר שירדתי מהים לחוף התחלתי לעבוד בחברת מקורות בפרויקט ההקמה של המוביל הארצי המוביל מים לדרום המדינה .
 
לקראת סוף העבודה הזו התקבלתי לעבודה בבית הספר הימי מבואות ים כמורה למקצועות הטכניים במיוחד למכונאות ימית.  בגיל 57 יצאתי לפנסייה מוקדמת משום שנסגרה המגמה של מכונאות ימית. ומאז אני גימלאי השמח בחלקי משום שאני מבלה תקופה  של לפחות 3 חודשים בשנה בטיולים עם דגש על ארצות המזרח.
 
העשרה
מבצע קדש – מלחמת סיני: "ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" – ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר".
בריטניה וצרפת יזמו את המלחמה, וישראל נגררה אליה במידה רבה, אף שבסופו של דבר זכתה בהישגים צבאיים משמעותיים."
 
תשע"ה

מילון

מבצע קדש
ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" - ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר".

בנדורות
גולות

ציטוטים

”חיי החברה פעם, טובים מהיום“

הקשר הרב דורי