מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים שכאלה… איבון מזור

תמונה שלי ושל סבתי (איבון) כיום.
במטבחון של החדר בבית ברודצקי.
חייה של איבון מזור

עלייה

שמי איבון, נולדתי בשנת 1944, באמסטרדם אשר בהולנד. עליתי לארץ בשנת 1970. כשירדתי מהמטוס קיבלו אותי נציגים מהארגון של עולי הולנד. הם עזרו לי עם קבלת תעודת זהות זמנית והזמינו לי מונית למרכז קליטה בית ברודצקי ברמת אביב איפה שקיבלתי מגורים באחד מהחדרים , אני הגעתי לשם כמעט ב-12 בלילה והופתעו לראות אותי. השומר לילה הכניס אותי לחדר אחד איפה שכבר הייתה בחורה שהופתעה מאוד לראות אותי מצטרפת לחדר בשעה כזאת. למחרת היא ביקשה העברה לחדר אחר כי היא רצתה חדר לבד כדי ללמוד. המנהלת של המרכז קליטה הייתה הולנדית והיא סידרה לי עבודה במשרד לחודש ימים. אחר כך הייתי צריכה לחפש עובדה אחרת והלכתי ללשכת התעסוקה ושם שלחו אותי ישר למשרד ביטוח בתור כתבנית. באותו הזמן התחלתי ללמוד באולפן בבית ברודצקי, הכרתי כמה אנשים בתור חברים וגם באולפן וגם בעבודה. אחרי כמעט שנה הכרתי בבית ברודצקי את בעלי שגם היה עולה חדש מארה"ב.

תחביב היו לי כל מיני תחביבים וניסיתי כל מיני עבודות קרמיקה, אמייל וגילוף בעץ. תחביב הגילוף בעץ היה אהוב עלי מאוד אבל זה השפיע לא לטובה על הידיים שלי בכך שהיו לי כאבים ואז הייתי צריכה להפסיק. בהמשך מצאתי תחביב אחר שלראשונה הכרתי אצל גיסתי בארה"ב שהייתה מומחית ב-Quilting בעברית קוראים לזה עבודות טלאים. עכשיו אני מתעסקת בתחביב זה כבר 14 שנה ותפרתי כבר המון שמיכות, כריות, שטיחים קיר ומפות שולחן. זה עבודה שדורשת דייקנות והרבה ידע להתאמת צבעים.

קיבוץ

בשנת 1967 באתי לארץ כדי להשתתף בשתי מחנות עבודה לסטודנטים זרים בשני קיבוצים: עין דור – שם קטפנו ענבים ומלונים. אחרי זה עברתי לקיבוץ שמיר שם קטפנו תפוחים ואגסים אחרי זה חיפשתי קיבוץ שיש בו אולפן ללימוד עברית והסוכנות היהודית שלחו אותי לקיבוץ גשר שבעמק בית שאן שם הייתה קבוצה של צעירים וביניהם הרבה עולים ממרוקו שכולם דיברו צרפתית זה היה לי נחמד כי אהבתי לדבר צרפתית. הייתי שם עשרה חודשים כי נשארתי עוד זמן אחרי סוף האולפן. עבדתי בכל מיני עבודות קטיף בעיקר זיתים ואחר כך הרבה בחדר אוכל ובמטבח. אחר כך חזרתי להולנד וכעבור שנתיים עליתי לארץ לתמיד.

 

הזוית האישית

ארז: היה לי כיף מאוד לעבוד עם סבתא שלי, למדתי המון עליה.

סבתא: היה לי כיף מאוד לעבוד עם הנכד שלי, זה חיבר אותנו המון וזה היה ממש מעניין.

מילון

ארגון עולי הולנד
ארגון עולי הולנד: לעודד עלייתם של יוצאי הולנד ולסייע לקליטתם בישראל ליצור משען חברתי, תרבותי, וכלכלי עבור יוצאי הולנד בישראל וצאצאיהם לטפל בבעיות מיוחדות הנוגעות ליוצאי הולנד.

מרכז קליטה
מרכז קליטה: מרכז קליטה הוא מוסד מגורים בו מתגוררים עולים חדשים מיד לאחר עלייתם לישראל. זו שיטת דיור ייחודית לישראל, שמטרתה לאפשר לעולים החדשים להתאקלם, בסביבה תומכת, בחברה הישראלית.

אולפן
אולפן: הוא בית ספר ללימוד אינטנסיבי של השפה העברית. האולפנים מיועדים בראש ובראשונה לעולים חדשים.

Quilting
Quilting: אמנות מעשה טלאים המכונה גם טלאים או עבודת טלאים הינה ביסודה מלאכת חיבור בדים בטכניקות מסורתיות או חדשניות בעבודת יד או מכונת תפירה ליצירת שמיכות/כיסויי מיטה המשמשים גם כמתלי קיר. יצירות אלו העשויות שלוש שכבות ומחוברות ביניהן בתיפורי ריפוד מסורתיים או אומנותיים מוצגים כיום במוזיאונים רבים ברחבי העולם ונודדות בין תערוכות מתחלפות.

הסוכנות היהודית
הסוכנות היהודית: הסוכנות היהודית לארץ ישראל, הידועה בשמה המקוצר הסוכנות היהודית, היא ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל. לסוכנות היהודית ישנה שותפות אסטרטגית עם ממשלת ישראל ומעמדה החוקי והציבורי ייחודי ומעוגן ב"חוק המעמד" שהתקבל ב-1950. הסוכנות פועלת מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל.

קיבוץ
קיבוץ: אחת ההמצאות המעניינות של הציונות והחברה הישראלית היא ללא ספק הקיבוץ. זוהי צורת התיישבות שיתופית שנוצרה רק ביישוב שבארץ ישראל, על ידי התנועה הציונית, ליישוב ולמדינת ישראל. הקיבוץ התבסס על ערכים סוציאליסטיים, השאיפה לשוויון בין בני האדם. מטרת הקיבוצים הייתה ליצור שיתוף כלכלי ורעיוני בין החברים. בכל קיבוץ היו בדרך כלל כמה מאות חברים.

ציטוטים

”"התרגלתי לחיים בארץ ישראל אפילו שזה לא אותם החיים שהייתי רגילה אליהם בהולנד" “

הקשר הרב דורי