מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נפילתו בקרב של יעקב מסנברג ז״ל

יקב מסנברג ז״ל
יעקב מסנברג ז״ל ופלוגתו
על נפילתו של יעקב מסנברג ז״ל בקרב על ראש העין

בס״ד

שמי חיים מסנברג, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי. ברצוני לספר את סיפורו של אחי, יעקב ז״ל, אשר נפל בקרב על ראש העין בשנת 1948.

יעקב, בן יחיאל-מאיר ולאה, נולד בכ״ו בכסלו תר״ץ, 1929, בפתח תקוה. הצטיין בלימודיו בבית הספר ״נצח ישראל״. קיבל סטיפנדיה ולמד שנתיים בגמנסיה הדתית ״ישורון״. נודע בארגון בני עקיבא בעקביותו הדתית להלכה ולמעשה. נתחבב על כל מדריכיו, חבריו וחניכיו. בן 14 הצטרף ל״הגנה״ ואחרי ״השבת השחורה״ עבר למחתרת האצ״ל. גם בה הצטיין בעקביותו ומסירותו בכל הפעולות שמחתרת זו ביצעה למעו שחרור המולדת.

הימים היו ימיה הראשונים של הקמת המדינה, מאי בשנת 1948. יעקב היה חבר בארגון האצ״ל – הארגון הצבאי הלאומי.

הערבים הפגיזו את פתח תקוה מראש העין. בימים ההם שמה היה ״ראש אל עין״. האצ״ל יצא לפעולה נגד הערבים על מנת להפסיק את ההפגזות ולשחרר את ראש העין מהערבים.

יעקב היה בן 17.5 שנים כאשר האצ״ל יצא לפעולה נגד הערבים. מפקדיו של יעקב אמרו לו להישאר בבסיס ולשמור, שכן בזמן ההוא טרם מלאו ליעקב 18 שנים. הבסיס היה בקריית אריה. יעקב לא השלים עם זה שהוא לא יוצא לקרב, בתחנונים ובדמעות שליש התחנן שכן יאפשרו לו לצאת לקרב. לאחר בכי הסכימו מפקדיו לצרפו אל הלוחמים.

בחילופי היריות כאשר הערבים ירו אש תופת, נפגע יעקב ואי אפשר היה לגשת אליו ולהגיד לו עזרה. יעקב איבד הרבה דם ורק לאחר ארבע שעות הצליחו להגיע אליו, אבל היה מאוחר מדי. יעקב מצא את מותו בקרב הזה.

יעקב היה נער יפה תואר ואציל נפש, הצטיין בלימודים, היה אהוב על כל חבריו ומכיריו. הכאב היה כבד מנשוא, דבר שהשפיע במיוחד על בריאותה של אימי. יעקב הובא למנוחת עולמים בבית הקברות בפתח תקוה בחלקת קברי לוחמי תש״ח והנופלים על הקמת המדינה. יעקב הובא למנוחת עולמים בבית הקברות בפתח תקוה בחלקת קברי לוחמי תש״ח והנופלים על הקמת המדינה.

מצבתו של יעקב ז״ל

תמונה 1

סמל האצ״ל בקברו של יעקב ז״ל

תמונה 2

משפחת מסנברג, 2013

תמונה 3

יהי זכרו ברוך.

לסיפורו של חיים מסנברג אודות מעשה טוב ששכרו בצידו לחצו כאן

לסיפורו של חיים מסנברג אודות אחיו ירחמיאל ז״ל, לחצו כאן

הזוית האישית

חיים מסנברג השתתף בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר מית״ר שבגני תקווה, התשע״ט.

מילון

השבת השחורה
כינוי שניתן ליום שבת, 29 ביוני 1946, שבו ערך השלטון הבריטי בארץ ישראל סדרה של פעולות כנגד היישוב היהודי, שבמסגרתן הוטל עוצר על ערים, קיבוצים ומושבים, נערכו חיפושים מבית לבית, ורבים ממנהיגי היישוב נעצרו. המבצע כונה על ידי הבריטים "אגאתה" (Operation Agatha). ביישוב שיערו שמטרת המבצע הייתה לשבור את כוחו של הפלמ"ח, להשאיר את ההגנה ללא הנהגה, ולמצוא מסמכים שיוכיחו את פעולותיה הלא חוקיות של הסוכנות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בחילופי היריות הייתה אש תופת, יעקב נפגע ואי אפשר היה לגשת אליו“

הקשר הרב דורי