מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים לצד דור שני לשואה

אני ונכדי במהלך המפגשים של הקשר הרב דורי
אני ובעלי בחתונתנו
השלכות השואה על הדורות הבאים

שמי ארנה גל, נולדתי ברומניה בשנת 1948 ועליתי ארצה עם הוריי ואחותי הגדולה בשנת 1961. גרנו בנתניה, למדתי בסמינר למורים והוסמכתי כמורה לטבע וחשבון בחטיבת ביניים. המשכתי ללמוד מדעי החיים ועבדתי כ-30 שנה כגזברית במושב הדר-עם בעמק חפר.

נישאתי בשנת 1969 ליהודה שהיה סטודנט בטכניון ועבד כמהנדס אזרחי כל חייו. נולדו לי ארבעה ילדים והם כל אושרי וגאוותי. כעת אני מתגוררת בהרצליה, לצד משפחות בתי ואחד מבניי. לפני כשבע שנים התאלמנתי מבעלי בפתאומיות, לאחר כ-45 שנות נישואים מאושרות.

בעלי ואני ביום נישואינו

תמונה 1

בעלי היה בן יחיד לניצולי שואה שעלו ארצה מסלובקיה בשנת 1949, כאשר בעלי היה בן שנתיים. הורי-בעלי, גלרט אליעזר ומגדה, היו חלק ממשפחה גדולה, חלקם נולדו בהונגריה וחלקם בסלובקיה. בזמן המלחמה, על פי מידע שיש לנו, נספו כ-150 מבני המשפחה במחנות. הוריו של בעלי הסתתרו במשך חודשים רבים ביערות יחד עם הפרטיזנים המקומיים. לא שמענו סיפורים רבים על קורותיהם בזמן השואה, רק לאחר שנים הם ניסו להתחקות אחר חלק מרכושם שהותירו מאחור, אחד מהנכסים אותר לאחר שנים ובעלי הצליח לממש את זכותו עליו.

הורי בעלי, עם תעודת העלייה

משפחה לא נותרה מלבד אחיינית אחת של חמותי, שהתייתמה מהוריה. המלחמה הארורה ההיא הותירה צלקות עמוקות בנפשם, וכמובן שאלו השליכו על ילדותו של בעלי וגם על חייו כאדם בוגר. בעלי חרד לילדינו ודאג להם באופן תדיר, כמו גם לנכדינו.

מצאתי לנכון להביא את סיפור משפחת בעלי ולתעד אותו במאגר בית התפוצות, מאחר והם היו השרידים האחרונים של משפחה ענפה, משפחות גרוס, גלרט, קולמן, אשר מוצאן בהונגריה וסלובקיה.

שמות משפחה ידועים:

1. קולמן איזידור – יצחק נולד בשנת 1880 בסלובקיה.

2. גרוס יוספינה נולדה בשנת 1908 בהונגריה.

3. קולמן סרין – נולדה בשנת1911 בהונגריה.

4. גרוס אוסקר נולד בשנת 1913 בסלובקיה.

בעלי החליף את שמו מגלרט לשם ישראלי – גל.

אני מצרפת כאן שתי תמונות, מתוך רבות שנמצאות אצלנו, אשר הצלחנו לפענח. הזוג בתמונה הם הסבא והסבתא של בעלי, מצד אביו, אותם כמובן לא הכיר. בגב התמונה רשום שמם – יוסף ואלה גלרט, שם המשפחה של בעלי.

הורי בעלי – מצורף מכתב עלייה

תמונה 2

בתמונה הנוספת שמצאנו, רואים שלט של חנות שלא כל כך ברור למה היא שימשה, אולם ניתן לראות שרשום השם: "ווילהלם גרוס", שם המשפחה של סבתו של בעלי. חשוב לציין גם שהבניין בו נמצאת החנות עדיין קיים ואחד מבניי ביקר בו.

החנות של ווילהלם גרוס

תמונה 3

הזוית האישית

סבתא אורנה: המסר שלי לנכדיי הוא לזכור ולהעביר הלאה לכל הדורות את המלחמה ההיא ואת השלכותיה לעם ישראל.

הנכד עומר: לדעתי זה חשוב לתעד את הסיפורים מן העבר, כדי שאנשים ידעו מה עבר על העם שלנו. כמו כן, חשוב לפרסם סיפורים כאלה במקומות עם מאגרי סיפורים ומקומות מסודרים שיהיה נוח לקריאה וככה לדעת יותר על הסיפורים.

מילון

פרטיזנים
כינוי ללוחם בצבא לא-סדיר (ראו גם גרילה) שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המלחמה הארורה ההיא הותירה צלקות עמוקות בנפשם, אשר השפיעו על ילדותו ובגרותו של בעלי“

הקשר הרב דורי