מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים בצל טרגדיה

אני ובעלי ביום חתונתנו
אני והנכדה שלי עמית
הסיפור של סבתא שלי

 
שלום, שמי דורית צפורה גלעד ואני נקראת כך על שם סבתי (אימא של אבא שלי שנספתה בשואה).  
שם משפחתי הקודם היה אושרי והוא השתנה כאשר התחתנתי. בילדותי היו קוראים לי דור או פלונדרה (עפיפון). נולדתי ב-29.09.1951 בחדרה בבית היולדות הישן שבברנדס. אני הבת הבכורה במשפחה ובזכות זה קיבלתי יחס של בוגרת ואחריות גדולה מפני שאימא שלי הייתה חולת לב (המחלה התגלתה כשהייתה בהריון השני) ואז נולד אחי שקוראים לו מוטי ועוד אחות, סיגל, שלמעשה ממש גידלתי אותה (יש בינינו הפרש של עשר שנים).
 תמונה 1
 
אירוע מיוחד וקשה בחיי היה כאשר הייתי בת 9. נסענו בשבת לים (לחוף חדרה הישן) עם סבא וסבתא מצד אימא, אבא שלי, אחי ובני הדודים (אימא שלי נשארה עם התינוקת בבית). בשעה 10:00 בבוקר נשמעה ירייה שהחרישה את אוזנינו מכדור טועה שפגע בסבי ישירות בצוואר. הכדור נכנס מצד אחד ויצא מהצד השני. כל זה קרה, כאשר אני ובת דודתי ישבנו על הברכיים שלו. זה היה מחזה קשה מאוד! הוא נפל לאחור ומיד הגיעו צוותים שלקחו אותו לביה"ח ברמב"ם. לאחר שלושה חודשים הוא נפטר.
היינו מאוד קשורים אחד לשנייה. הוא וסבתי היו גרים מעלינו, הם גידלו אותנו. בגיל חמש קנו לי בובה ענקית שהולכת ומדברת בשפת הבובות.
התחביבים שלי הם: ריקודי עם. הייתי רוקדת כמעט כל ערב עד גיל 40 בערך. השתתפתי בלהקות ייצוגיות והופענו בכל הארץ. מהמנהגים שנהגנו בעבר זכור לי שתמיד חיכיתי לחג הפורים. אימי תפרה לי תחפושת מיוחדת מאוד (זכיתי כל שנה בפרס ראשון בבית ספר בתנועות נוער וכדו')
המאכלים האהובים עליי זה גפילטע פיש ומרק צח עם אטריות. בילדותי נהגתי לשחק במשחקים רבים כמו: מחבואים, חבל, גומי, קלפים, וחמש אבנים. בצבא שרתתי בחיל הנדסה בנשר (ליד חיפה) מאוד נהניתי מהתפקיד והמדים והגעתי לדרגת סמל. המלחמות שחוויתי בילדותי היו: מלחמת ששת הימים, ומלחמת יום הכיפורים שהייתה כשהתחתנתי.
התחתנתי בגיל 20 . החתונה הייתה ברבנות, היו כ-שלושים מוזמנים. לאחר מכן המשכנו את החגיגה במועדון אריאנה ביפו ולשם הגיעו 100 חברים קרובים. שם הייתה החתונה הגדולה והזמר היה זוהר ארגוב.
את בעלי הכרתי בתיכון. למדנו ביחד באותו בי"ס ואנחנו ביחד מגיל 15. נולדו לנו שלושה ילדים הראשון היה בן בשם אסף, השני בן בשם תובל (אבא של עמית הנכדה) ואחריו בת בשם ליהי. כיום אנו נהנים מאוד מכל הנכדים והמשפחה המורחבת.
 
 
תשע"ו, 2016
 
 

מילון

גפילטע פיש
געפילטע פיש הוא קציצת דג טחון, לרוב קרפיון, הנפוצה בעיקר בקרב יהדות אשכנז ומזרח אירופה.

ציטוטים

”בשעה 10:00 בבוקר נשמעה ירייה שהחרישה את אוזנינו מכדור טועה שפגע בסבי ישירות בצוואר“

הקשר הרב דורי