מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים בצל העוני, אך באושר גדול

סבא ניסים והנכדה רוני
סבא ניסים (מצד ימין) עם אחיו אברהם
סבא ניסים מספר לרוני הנכדה על תקופות בחייו

סבא  ניסים נולד בטורקיה בעיר איזמיר (כמות היהודים הייתה השנייה בגודלה בטורקיה) בתאריך 1.10.1939 (ביום היסטורי – התחלת מלחמת העולם השנייה).

שמו של סבי ניתן לו על שם סבא שלו מצד אבא. נהוג היה באותה תקופה לקרוא לבן או הבת הבכורים על שם ההורים של האבא. פירוש השם ניסים הוא נס. מקור שם המשפחה בן דוסא -הינו משושלת רבי חנינה בן דוסא.

תמונה 1
סבא ניסים עם הוריו ואחיו אברהם

 

אחד התחביבים העיקריים של סבא היה איסוף בולים מכל העולם. את עיקר הבולים מצא בפח האשפה. סבא פיתח טכניקה איך להפריד את הבולים מהמעטפות.

סבא מספר שאבא שלו היה סנדלר. לסבא היה אח בשם אברהם הוא היה קטן בשנה וחצי. סבא עלה לארץ בגיל 5 בשנת 1944 והוא הגיע לארץ ישראל יחד עם משפחתו ברכבת דרך לבנון, אך בגלל גילו הצעיר כמעט ולא זוכר כלום. אח של אבא שלו משה הביא אותם לארץ ישראל. הוא קיבל עבורם אישור לעלות לארץ ומצא להם חדר קטן ברחוב שטיין קרוב לנווה צדק ושבזי בקומה 2. גודלה של הדירה בערך 6 מטר מרובע. דירה קטנה מאוד עם גג פח שבחורף היה דולף מהגשם ובקיץ היה מאוד מאוד חם. החדר היה בלי מטבח. המקלחת והשירותים היו משותפים עם עוד 3 משפחות (לא כמו היום חדר גדול לכל ילד). המשפחה של סבא שלי הייתה ענייה, אבל מאושרים ומלאי אהבה.

סבא למד במשך היום בבית הספר תחכמוני, בית ספר דתי לבנים בתל אביב. ובערב עבד בקולנוע עדן בתל אביב. מוכר לפרנסת המשפחה שוקולד מנטה ומסטיק ובקיץ ארטיק לימון. את כל הכסף נתן כמובן לאמא שלו. בבית הקולנוע תפקידו היה לתרגם את הסרט מרוב פעמים שראה את הסרט.

שנה לפני גיל 13 אמא של אבא אסתר כל שבוע הייתה קונה מצרך לבר מצווה, כך שתוך שנה לא היה חסר שום דבר לבר מצווה של סבא (תודה לאמא של סבא וסבתא).

סבא הכיר את סבתא דרך חבר מהצבא שהיה נשוי לבת דודה של סבתא שהכירה ביניהם. בדייט הראשון הם הלכו לבית קולנוע אסתר בכיכר דיזינגוף. הקשר ביניהם לא הסתדר והם נפרדו ואחרי חצי שנה הם חזרו לקשר. קשר זה הביא לחתונה שלהם והם התחתנו באולמי גיל בתל אביב בתאריך 21.2.1970. ירח הדבש היה באילת. ביום השני רצה סבא לעזור לאחד התיירים לרדת מהאוטו אבל נפל ושבר את היד.

תמונה 2
סבא ניסים וסבתא בלה ביום חתונתם

 

סבא שירת בחיל החימוש בתור מסגר תותחים שזה תיקון ושיפור תותחים הוא השתתף בשתי מלחמות: מלחמת ששת הימים ויום כיפור. במלחמת הכיפורים הוא חצה את הגבול בפיקודו של אריק שרון. במלחמה זו סבתי כבר הייתה בהריון עם אמי. ושלושה חודשים המלחמה היא נולדה. סבא עשה לאמא שלי יום הולדת כל חודש עם כל הפלוגה שלו בתעלה.

סבא סיים את הצבא בגיל 21 הוא ואמו נסעו לטורקיה לאיזמיר ושם שהו אצל קרובת משפחה ואז אימו לקחה אותו לבית שבו הוא גר ושם יש חצר ענקית ומסביב דירות של המשפחה.

מגיל 21 עד גיל 76 סבא עבד עצמאי בענף המתכת (מייצר חיבורי אוויר וצנרת לגז).

כמו כן, היה חלוץ בייצור למפעלים גדולים כמו נטפים שהיום משקים את כל העולם רב בריח ובמיוחד ייצור מכונות אספרסו לבתי קפה ובתי מלון.

האהבה הגדולה טיולים בעולם הגדול טיול ראשון היה לטורקיה וקפריסין באוניה. סבא אוהב מאוד לטייל בעולם ועד היום הוא מטייל ונהנה מכל רגע.

בשנת 1966 נסע לטיול של 6 ארצות: איטליה, שוויץ, לוקסמבורג, בלגיה,  צרפת, ואנגליה ושם צפה במשחקי אליפות העולם בכדור רגל. זוהי הייתה  חוויה חד פעמית בחיים.

מאז ועד היום סבי ביקר ב- 48 מדינות כולל אלסקה, ברזיל, ארגרטינה, אוקודור וטיול מישפחתי עם סבתא בלה והבנות שלהם אתי (אמא שלי) וענת טיול במצרים בפרמידות ועמק המלאכים. שם שך רצה לקנות את הדודה שלי ענת תמורת 20 סוסים ובונוס 4 גמלים.

תמונה 3
סבתא בלה עם הבנות אתי וענת בטיול למצרים

 

סבתא בלה שלי לא הסכימה כי התרוץ שלהם היה שאין מקום בחדרים לשכן את הסוסים והגמלים וכך הם זכו לגדל 2 בנות מושלמות אתי אמא שלי וענת דודה שלי.

סבא "חולה" על כדור-רגל. והקבוצה שהוא אוהד היא נס-ציונה!!! שומר אמונים לעיר מגוריו.

כיום סבא שלי פנסיונר ומתפקד בתור נהג הסעות של הנכדים. סבא מתנדב בטיפול בקשישים בעמותת "עלה", מקום עבודתה של אמי. סבא הולך בכל יום שלישי להרצאות והוא ממלא את הזמן שלו, כך שאף לא משתעמם.

החלום של סבא לבקר בארץ האש בארגנטינה ובניוזילנד.

תמונה 4
סבא ניסים, סבתא בלה עם הילדים והנכדים

 

הזוית האישית

סבא ניסים: בזכות המפגשים של הקשר הרב דורי, יכולתי להעביר את קורות חיי, שבלעדיהם לא הייתה לי אפשרות להעביר את סיפור חיי לנכדתי, למען הדורות הבאים.

הנכדה רוני: בזכות המפגשים של תכנית הקשר הרב דורי יכולתי להכיר את סבא שלי יותר לעומק ולמדתי על חייו ועל אמא שלי והדודה שלי.

מילון

ראינוע עדן
קולנוע עדן (בעבר: ראינוע עדן) הוא הראינוע הראשון של תל אביב, שבסוף שנות העשרים, עם התפתחות הטכנולוגיה, הפך לקולנוע. זהו אחד ממוסדות התרבות החשובים של תל אביב הקטנה.

ציטוטים

”המשפחה של סבא שלי הייתה ענייה, אבל מאושרים ומלאי אהבה. “

הקשר הרב דורי