מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים בצל המלחמה

סבתא נעמי עם עמית הנכדה
בית הכנסת בו התפללו כששמעו על המלחמה
חוויה ממלחמת יום הכיפורים

חוויות ממלחמת יום הכיפורים

שמי נעמי איזדורפר ואני סבתא של עמית לסקה מבית ספר תלמים בבאר יעקב.

בשנת 1944 נולדתי בעיר תל-אביב, להורים המקסימים ברכה ויעקב איזדורפר. בילדותי ובגרותי גדלתי בעיר רמת-גן.

בשנת 1964, בתום שירותי הצבאי התחתנתי עם יוסי גבעון וביחד נולדו לנו 4 בנות: אורנה, איילת והתאומות שירי ומיכל (אמא של עמית).

יש לי זיכרונות רבים, אך אני זוכרת בעיקר את חווית מלחמת יום הכיפורים.

סיפור מלחמת יום הכיפורים התרחש באוקטובר 1973, לפני שאמא של עמית נולדה. באותו יום כיפור הלכנו יוסי, אני, אורנה ואיילת,  הבנות שלנו להתפלל בבית הכנסת השכונתי, בעיר בה גרנו, ראשון לציון. לפתע, באמצע התפילה, נשמעה התלחשות בקרב המתפללים שפרצה מלחמה, הגברים התבקשו להגיע למקום המפגש שהיה ידוע להם מראש. לקחתי את שתי הבנות ורצנו הביתה. במהירות ארזתי ליוסי את התיק עם המדים של הצבא וכלי רחצה ויוסי יצא למקום המפגש.

במקום המפגש, כל המגויסים קיבלו הוראות כיצד לפעול ולאן להגיע, יוסי שהיה נהג אוטובוס, היה שייך לתובלה, לכן לקח את האוטובוס ויצא לאסוף חיילים מנקודת איסוף. את החיילים הוא הסיע דרומה לבסיסם ושם קיבל תפקיד נוסף להעביר את החיילים לחזית.

במשך שבועיים לא שמענו מיוסי, במהלך תקופה זו, שמענו בחדשות את מהלך המלחמה אבל לא ידעתי הרבה פרטים על מעשיו בשטח כי התקשורת לא הייתה כמו בימינו ולא היו דיווחים מהשטח. באחד הלילות הייתה אזעקה ואני והילדות רצנו שני רחובות למקלט הגדול שהיה בחצר בית הספר יסוד המעלה, במקלט היו עוד המון שכנים שהכרנו. ישנו על מזרנים והילדים שיחקו ביחד עד למחרת בבוקר, עם קבלת ההודעה שאפשר לצאת מהמקלט.

באותה תקופה, כך התנהלו חיינו בבית מאזעקה לאזעקה. כעבור שבועיים יוסי חזר הביתה והשמחה היתה גדולה.

הזוית האישית

נעמי: נהניתי מהמפגשים עם נכדתי, שמחתי לספר לה על אירוע שחווינו בחיים, אין לי ספק שזה קרב בינינו עוד. נהניתי לקרוא סיפורים של אנשים אחרים בתכנית ולמדתי עוד על יישומים ושימושים במחשב.

עמית: היתה לי חוויה לשמוע סיפורים חדשים על חוויות של סבתא מהעבר. תכנית הקשר הרב דורי נתנה לי ולסבתא זמן איכות ביחד.

מילון

חזית
המקום בו מתרחש הקרב

ציטוטים

”יש לי זיכרונות רבים, אך אני זוכרת בעיקר את חווית מלחמת יום הכיפורים.“

הקשר הרב דורי