מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים במצרים והעליה לארץ ישראל

בית הכנסת הרמב"ם בקהיר
ארון הקודש בבית הכנסת בן עזרא, קהיר, 1979. צילום: מיכה בר-עם. בית התפוצות, המרכז לתיעוד חזותי ע"ש אוסטר
יהדות מצרים

רקע – הקהילה היהודית בקהיר – אתר בית התפוצות

נולדתי בשנת 1949 בעיר קהיר, בירת מצרים. גדלתי בשכונה שקראו לה "שכונת חרת אליהאוד". אני הייתי בת רביעית בין תשעה אחים ואחיות. הבית שגרנו בו בקהיר היה בניין קומות, אנחנו גרנו בקומה השלישית ברובע היהודי שבקהיר. דיברנו בצרפתית ובעיקר בערבית.

אני זוכרת את המאכלים שאמא שלי הייתה מכינה: קושרי – אורז עם עדשים ברוטב חריף, מלאחיה ופולים. ואני זוכרת מנהג מיוחד שהיה אצלנו: כאשר לתינוק נופלת שן ראשונה, עושים חגיגה של בלילה של חלב עם סוכר, צימוקים, אגוזים וקוקוס וכל המשפחה עושים מסיבה וחוגגים את המאורע. היה מנהג נוסף שאני זוכרת – כאשר ילד היה חולה משכיבים אותו בבית הכנסת הרמב"ם ומשאירים אותו שם כל הלילה ואז הוא נהיה בריא.

למדתי בבית ספר יהודי שהיה שייך לסוכנות היהודית. סיימתי עשר שנות לימוד. היו לנו הרבה חברים יהודים וערבים והיינו לומדים ומטיילים ביחד. אך לאחר מכן, החיים השתנו ונעשו קשים יותר ליהודים שחיו במצריים. לאמי קראו ג'אן והיא נולדה בשנת 1925 בקהיר שבמצרים. אמי הייתה עקרת בית ונפטרה בשנת 2010 בישראל. לאבי קראו אליהו וגם הוא נולד בקהיר, בשנת 1921, הוא היה מהנדס מכונות דלק ונפתר בשנת 1973 בישראל. אבי היה עובד כל השבוע מחוץ לבית והיה חוזר רק בסופי שבוע, לפעמים הוא היה לוקח חופש באמצע השבוע במיוחד כדי לקחת אותנו לטיולים. למדנו בבית ספר יהודי ובו למדנו אנגלית, צרפתית וערבית. במצרים היינו משפחה גדולה, גם סבא וסבתא היו גרים איתנו, אני זוכרת שהיינו שמחים, משתוללים, משחקים בקלאס, חבל, גומי, 5 אבנים, תופסת ומחבואים.

עלינו בשנת 1965, הייתי אז בת 16. ברחנו באישון לילה באוניה שהפליגה לצרפת. אני זוכרת שבדרך הים היה סוער וגועש, ראינו שם הרבה אנשים מתנדנדים ומקיאים (מחלת ים) עד שהגענו לצרפת. שם היינו כחודש ומשם שטנו לארץ ישראל. המקום הראשון שאליו הגענו בישראל היה העיר נתניה. למה בכלל עלינו? הייתה מהפכה במצרים וגירשו את כל היהודים מהארץ, לכן עלינו לארץ ישראל.

את בעלי הכרתי בנתניה, אחותי – אתי התארסה עם אחיו מרדכי. המשפחה שלי באה לבקר את אחותי ואז הכרתי אותו. בעלי, יורם למד בוינגייט להיות שוער כדורגל, לשם הייתי הולכת לבקר אותו. התחתנו בנתניה בבית הכנסת, היו הרבה אורחים. בעבר עבדתי בגן ילדים במשך השנים. היו לנו גם מטעים של אפרסקים ותפוחים וגם לול תרנגולות.

הזוית האישית

אלן כהן: אני אוהבת טיולים בטבע ובילויים עם המשפחה.

 

מילון

בית הכנסת הרמב"ם
הוא בית כנסת היסטורי הנמצא בקהיר, מצרים. באתר זה היה קיים בית כנסת מאז המאה ה-10 לספירה, שנקרא על שמו של הרמב"ם, לאחר הגעתו למצרים בסביבות שנת 1168. ישנה אמונה שקברו המקורי של הרמב"ם נמצא בתוך המבנה.

ציטוטים

”קשיי העליה שווים את החיים בישראל“

הקשר הרב דורי