מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי, שמשון זרין עולה מאיראן

תמונה שלי בן ארבע ושל סבא בברית של אחי
תמונה שלי בן חצי שנה עם סבי
מילדות לבגרות בין אירן לישראל

שמי עוז זרין לומד בבית ספר ממלכתי כרכור ומשתתף בתכנית הקשר הרב דורי  יחד עם סבי שמשון ומביא את סיפורו.

מילדות לבגרות, בין איראן לישראל

סבי, שמשון זרין, עלייתו לארץ ישראל והקשיים שחוו הוא ומשפחתו בארץ.

סבא שלי עלה לארץ ישראל בשנת 1958, כאשר היה בן 7 שנים. סבי התגורר בעיר סננדץ וכאשר פתחו את השערים החליטו הוריו של סבי לעלות לארץ ישראל מפני שהם היו ציונים וארץ ישראל וירושלים קסמו להם.

כאשר הגיעו לארץ נשלחו לגור במושב מרגליות שבצפון, שם הייתה קבוצה של עולים מפרס, כורדים. הם חיו בבתים קטנים ובצריפים. למשפחה של סבי היו קשיי בשפה, מאחר וכולם דיברו עברית ואילו משפחתו של סבי דיברו פרסית וערבית. הסתגלותם בארץ הייתה קשה, בלי עבודה ועם מנטליות שונה. הוריו של סבי עברו לנס ציונה וקיוו למצוא עבודה בכדי להתפרנס בכבוד. בנס ציונה גרה סבתו של סבי, דיאקה שמה. משפחתו של סבי הייתה שם כחודש ואחר כך עברו לכרכור. גם בכרכור לא היה קל ונדרש זמן רב עד שמצאו עבודה.

אמו של סבי, חנה זרין ז"ל, עבדה בשער מנשה. באחד הבקרים יצאה לחגוג יום הולדת בגן לבתה יוכי בת השלוש, ומאחר ולא הייתה תחבורה מסודרת באותם הימים היא נאלצה לעלות על טרמפ בכדי להגיע לעבודתה. האיש הקיבוצניק לקח אותה מצומת כרכור לכיוון לשער מנשה מכיוון שלא עצר לה ופנה עם הרכב לכיוון באקה אל גרביה חששה כי הינו חוטף אותה והיא קפצה מן הרכב הנוסע. היא נחבטה על הארץ, עוד הספיקה לבקש מעת מים ונפטרה במקום. סבי היה כבן 8 כשאמו נהרגה והיו לו עוד 4 אחים קטנים. אביו לא יכול היה לגדל אותם לבדו מפני שהיה עובד במשמרות ולכן נאלץ להפרד משלושת ילדיו הקטנים: טימור בן 5, יוכי בת 3 וכוכי בת שנה ושמונה חודשים. סבי נשאר עם אחותו פלורה בת ה 7 והמשיך את לימודיו בבית הספר היסודי ממלכתי כרכור בו אני לומד היום. אביו של סבי, סבא רבא שלי, התחתן בשנית ונולדו עוד שני אחים למשפחה.

בשנת 1976 התחתן סבי עם סבתי ציפורה לבית מסילתי ונולדו להם 4 ילדים. אבי, מנשה הינו הנכד הראשון לבית זרין, הוא אף קרוי על שמו, מספרים כי מנשה הסב אהב את מני – מנשה הנכד והתמיד לבקר כל יום אצל נכדו – אבי. כשאבי היה בן חמש, סבו מנשה נסיר זרין ז"ל עבד בגרנות. יום אחד במהלך עבודתו עלה על משאית לבדוק את המיכל. נהג  המשאית נסע מבלי לשים לב שיש אדם על המשאית, סבו של אבי נפל על משטח בטון ונהרג במקום. בנו, הלא הוא סבי שיבדל לחיים ארוכים, שמשון זרין, היה בן 31 בזמן שאיבד את אביו ולו שני ילדים בלבד, אבי – מני ודודתי חן.

הזוית האישית

עוז זרין: היום סבי פנסיונר של "בזק" ובעל עסק להשכרת ציוד ואירועים, אב לארבעה ילדים וסבא לשמונה נכדים.

ציפורה, אשתו של שמשון, השתתפה בתכנית בשנת תשע"ח, יחד עם הנכד ניב. להלן סיפורה.

מילון

קאצ'אווה
קציצות ירק

ציטוטים

”תשאף תגיע“

הקשר הרב דורי