מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של סבי בברית המועצות

אני וסבי ליד הכותל המערבי בבר מצווה שלי
ארמון החאן בעיר הולדתו של סבא - קוקנד
ילדותו באוזבקיסטן

סבא פנחס נולד בבית גדול על שפת הנחל, שהרעש של הנחל נשמע היטב בכל רחבי הבית. כשהיה בן 5 אמו נפטרה מסרטן וסבי חי עם סבא רבא, יצחק ואחותו, כעבור שנה התחתן סבא רבא יצחק, עם מריה (אמו החורגת של סבי).

בבית זה משפחתו גרה עד שנת 1956. לאחר מכן סבא רבא יצחק (אביו) קנה בית בקצה העיר, והרבה זמן שיפץ את הבית.

ליד ביתו היה כרם גדול, גן עם עצי פרי, עם תפוחי עץ, אגס, אפרסק, תפוח, דובדבן, רימון.

בבית דיברו בעיקר רוסית אבל גם בוכרית, בגלל שאמא של סבא רבא יצחק, ידעה לדבר רק בוכרית.

לסבי היו הרבה חברים. הם היו מגיעים מבית הספר בין השעות 14:00 -15:00, אוכלים ויוצאים החוצה לשחק, ובערב חזרו מאוחר, הם שיחקו משחקים רבים כמו: כדורגל, גולות, תופסת, שבויים ועוד…

בחופשת הקיץ היו נוסעים למחנה צופים (פיונרים), הקייטנה הייתה מחוץ לעיר במקום יפה על שפת נהר כלשהו.

התקופה ההיסטורית שבה הם חיו בברית המועצות היתה תקופת הסוציאליזם, שדגלה בכך שכול בני האדם הם אחים. בכיתה של סבא למדו ילדים מכול הלאומים (אוזבקים, תתרים, ארמנים, טורקים, רוסים, אוקראינים, וכמובן יהודים). ואף פעם לא חשבו מאיזה לאום הילד.

סבי שירת בצבא בתור קצין בחיל ההנדסה, באזור קזחסטן. חלק מתפקידו היה לבנות מתקן שיגור חלליות בביקנור שבקזחסטן. זה היה אתר רשמי של שיגור חלליות של ברית המועצות.

סבא פנחס ומשפחתו עלו לארץ ישראל מאוזבקיסטן (ברית המועצות), ב- 1993. העלייה התרחשה בעקבות קרובי המשפחה שהיו יהודים ולכן רצו לעלות לארץ הקודש.

מילון

תקופת הסוציאליזם
התקופה בברה"מ רוסיה, שדגלה בכך שכול בני האדם הם אחים. בכיתה של סבא למדו ילדים מכול הלאומים (אוזבקים, תתרים, ארמנים, טורקים, רוסים, אוקראינים, וכמובן יהודים). ואף פעם לא חשבו מאיזה לאום הילד.

ציטוטים

”חלק מתפקידו של סבא, היה לבנות מתקן שיגור חלליות בביקנור שבקזחסטן“

הקשר הרב דורי