מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של סבא רבא יוסף

סבא רבא יוסף עם סבא שלי ואח שלו
סבא רבא יוסף עם המשפחה ואשתו
עלייה לארץ, הכרות עם אשתו והשתקעות בתל אביב

שמי נועם מעייני, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי עם סבא שלי, יוסק'ה מעייני. יחד, אנו מתעדים את חייו של אביו, סבא רבא שלי, יוסף.

סבא רבא יוסף נולד מחוץ לארץ (במיידל בפולין) בשנת 1911 ונפטר בשנת 1982. הוא עלה לארץ בשנת 1936 בגיל 25, שלוש שנים לפני השואה. היו לו שני אחים ואחות. אח אחד נפטר ממחלה, אח אחד ברח לרוסיה לפני המלחמה והאחות הקטנה והאימא נפטרו על ידי הנאצים. הוא עלה לארץ עם חברים מטעם פעולת הנוער השומר הצעיר. הם הגיעו לקיבוץ עין שמר, לאחר מכן עבר לתל אביב וגר שם.

בתל אביב עבד בנמל תל אביב, הוא עבד במפעל שמייצר חבלים, פתח חנות של ברזנטים, אוהלים וכו' והתחיל לעשות מסחר. באותה תקופה האנגלים שלטו בארץ, החנות הייתה בתל אביב גבול יפו (כיום זה רחוב הרצל פינת רחוב סלמה).

סבא רבא יוסף התגייס להגנה, שהייתה המחתרת הכי מוכרת. היא נוצרה בגלל שהאנגלים שלטו באותה תקופה ולא היה צבא שישמור על היהודים. הוא שמר בנורדיה.

סבא רבא יוסף עם המשפחה ואשתו

תמונה 1

אשתו של יוסף היא גאולה. הם הכירו בעבודה בעסק של יוסף, היא הייתה בת 17 והוא בן 35. כשהכירו כאמור היא עבדה אצלו. הם התחתנו אחרי שסבא שלי נולד, היא הייתה בת 18, אימא צעירה. סבא שלי (יוסק'ה) נולד בשנת 1948 עם קום המדינה, הם גרו בדרום תל אביב.

הזוית האישית

נועם הנכדה המתעדת: במהלך העבודה היה מאוד מעניין לשמוע את הסיפור ומהלך החיים של סבא רבא שלי, במיוחד שאף פעם לא ראיתי אותו במציאות אלא רק שמעתי עליו. היה מאוד מעניין וכיף ללמוד על מישהו מהמשפחה שאני לא מכירה ולמדתי עליו הרבה דברים. זו הייתה חוויה מיוחדת.

מילון

נמל תל אביב
עם תחילת המרד הערבי הגדול ב-19 באפריל 1936 הוכרזה במסגרתו שביתה בנמל יפו, ועל מנת למנוע את נפילת ענף הפרדסנות שייצא את תוצרתו דרך נמל יפו ועליו התבססו כלכלת היישוב הוחלט להקים את הנמל העברי הראשון שישמש כנמל חלופי בתל אביב "העיר העברית הראשונה" - על אף התנגדות השלטון הבריטי, אשר ראה בכך כניעה לשביתה הערבית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא רבא שלי עלה לארץ בשנת 1936, שלוש שנים לפני השואה“

הקשר הרב דורי