מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של סבא פנחס

אני וסבי בבר מצווה שלי
סבי בשירותו הצבאי בצה"ל
מהמעברות לתפקיד בכיר בצבא

סבי פנחס כהן עלה ממרוקו לישראל בשנת 1955 כשהיה בן 6. סבא עלה עם משפחתו, הוריו וששת אחיו ממרוקו לארץ ישראל. עם הגעתם לארץ ישראל הופנו להתיישב במעברה בישוב חצור הגלילית.

סבי ומשפחתו התגוררו בחצור הגלילית במשך כשנה, ולאחר מכן עברו לגור במעברת חצרים בבאר שבע. התנאים במעברת חצרים היו קשים ביותר וכללו: לינה באוהל, שירותים בטבע ועוד. לאחר כחמש שנים סבא ומשפחתו עברו לגור בשכונה ג' בבאר שבע.

המעבר לדירה בב"ש היה שינוי משמעותי באורח החיים ובטיב המגורים של סבי ומשפחתו, אך עדיין כלל תנאים לא פשוטים, בטח בהשוואה לתנאי המגורים המוכרים לי כיום. הבית בשכונה ג', כלל שני חדרים והתגוררו בו יחדיו כל תשע הנפשות שהרכיבו את משפחתו של סבי. בצעירותו למד סבי בבית ספר יסודי בשכונה ג', ועקב כך שמשפחתו של סבי הייתה משפחה מסורתית מאוד, אביו היה הרב של השכונה, עבר ללמוד בישיבה ביישוב נתיבות.

בשנת 1967התגייס סבי לצבא. סבי חווה ילדות לא פשוטה שכללה מצד אחד עוני ומצד שני קשיי הסתגלות במדינה חדשה. עם הפיכתו לנער בוגר שם מטרה עיקרית לעצמו והיא :"להוכיח שגם אדם שלכאורה אין לו את הבסיס והאמצעים להצלחה יכול להגיע לדרגים גבוהים ומשפיעים". רצון עז זה תמיד היה לנגד עיניו של סבי, בכל קושי או צומת החלטה מרכזית בשירותו.

סבי התגייס לצבא והתחיל טירונות, שבמהלכה פרצה מלחמת ששת הימים. מחלקתו של סבי הועברה לשרת בסמוך לעיר עזה ותפקידם היה לסייע ללוחמים על ידי הבאת תחמושת לחטיבה הלוחמת. לאחר הטירונות הועבר סבי לשרת בחטיבה שמונה, סמוך לבאר שבע, שם עסק כחייל מנהלה. לאחר כ-3 שנים, בסיום שרות החובה, הפך סבי להיות מפקד המחנה של החטיבה בשדה תימן, שהייתה החטיבה המטכ"לית של צה"ל.

בשנת 1973 פרצה מלחמת יום הכיפורים, במלחמה זו לסבי היה תפקיד משמעותי כמפקד מחנה הדואג לצרכיהם של כלל החיילים המשויכים למחנה שלו. המחנה הוקם בסיני וכחלק מאחריותו כמפקד מחנה היו תחת פיקודו של סבי כ-3000 חיילים. סבי היה אחראי לדאוג שלכלל חייליו לא יחסר כלום. בין הגופים שהיו באחריותו הישירה לוודא כי נותנים מענה לחיילים היו: האפסנאות, הנשקייה, המרפאה, השק"ם ועוד… השהות בסיני ערכה כשישה חודשים, שבסיומם עבר סבי לשרת כמפקד מחנה במחנה פלוגות שליד קריית גת.

בהמשך שירותו הצבאי עבר סבי ממחנה פלוגות לשרת ברמת הגולן. שרות זה היה משמעותי מאוד מכיוון שכלל את מלחמת שלום הגליל שבה סבי היה אחראי על מחנה שהיה שותף פעיל במלחמה. בסיום מלחמת שלום הגליל עבר סבי לשרת במחנה שדה תימן הסמוך לעיר ב"ש. בשנת 85 קיבל סבי מינוי יוקרתי מאוד,  לשרת כמפקד מחנה אוגדה. בתפקיד זה הייתה לסבי אחריות גדולה מאוד כאשר תחת אחריותו היה לדאוג שלא יהיה מחסור לכ-18000 חיילים.

בשנת 1993 לאחר שהרגיש כי הגשים את חלומו להיות גורם משפיע בצבא השתחרר סבי בדרגת רב נגד, הדרגה הגבוה ביותר לאיש צבא קבע שלא שירת במסלול קצונה. לאחר שחרורו מצה"ל עסק סבי בכמה עסקים פרטיים דוגמת: עסקי קירור וקניית תחנת מוניות עד שבתחילת שנה שעברה החליט לצאת לפנסיה.

הזוית האישית

בן – למדתי מסבא שצריך תמיד להמשיך לחלום ולנסות להגשים את החלומות

מילון

מעברה
ישוב זמני במדינת ישראל בשנות ה50 והוקמה כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה

טיב
איכות

חטיבה
היא יחידת צבאית

שק"ם
שרות קנטינה ומזנונים – שק"ם הייתה חנות שנמצאת בתוך בסיס צבאי ובה מכרו אוכל ומוצרים נוספים לחיילים

ציטוטים

”לא להפסיק לחלום!“

הקשר הרב דורי