מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של סבא דדי גרודצקי

אני סבי וסבתי במפגש של קשר רב דורי
אני וסבא כשהיינו צעירים
רגעים מרגשים מחייו של סבא דדי

סבי נולד בשנת 1938, בתל אביב בבית החולים "אסותא". סבי וסבתי נפגשו בבית הורי סבי בהרצלייה. הוריהם של סבי וסבתי היו חברים ופעם אחת הם הגיעו לביקור בשבת עם ביתם שזו סבתי. סבי ראה את סבתי והתאהב בה מיד.

סבי היה מנהלה ובעליה של מספר חברות, וביניהן חברת "אמפא" ו"אמקור". סבי התגורר כל חייו בארץ ישראל. שנות ילדותו הוא גר בתל אביב ובגיל 14 עבר להרצלייה.

בבית הספר היסודי סבי למד בבית ספר "כרמל" בתל אביב, ובבית הספר התיכון למדד ב"גאולה" בתל אביב. סבי היה משחק כדורגל ומחניים והרבה בגולות. סבא זוכר את יום מותו של היטלר, את המנדט הבריטי בארץ ישראל. הוא היה ברחוב שלמה המלך בתל אביב בחודש מאי הם שחקו למטה והוא היה בן 7 ופתאום הוא רואה את אמו יושבת במרפסת בקומה השניה והיא צועקת:" היטלר מת היטלר מת המלחמה נגמרה".

הוא זוכר את העוצר הגדול שהיה בתל אביב, כשהאנגלים עברו מבית לבית לחפש מה שהם קראו "טרוריסטים" של האצ"ל בעניינו הם היו לוחמי חופש ובעיניי הבריטים הם היו מחבלים כל זה קרה אחרי פיצוץ של מלון המלך דוד בירושלים על ידי האצ"ל ובו נהרגו כמאה אנגלים וכל בית המלון נפל.

סבי זוכר היטב את גיוסו לצה"ל. סבא היה חייל קרבי ושרת בחיל השריון בטנקים. כשהיה בן 18 הוא לחם במלחמת סיני כטנקיסט. בשנת 1956 הייתה מלחמת סיני, שבה שירת כתותחן במלחמה. בשנת 1967 מלחמת ששת הימים אז שירת בתפקיד תותחן בטנק ובמלחמת יום הכיפורים הייתי מגויס שישה חודשים מתחילת המלחמה.

על מלחמת ששת הימים, סבא מספר:" יום אחד, במלחמת ששת הימים, אני מתקלח בשדה ופתאום התקפת מחבלים. כולם שוכבים על הרצפה ואני, כשכל גופי מכוסה בסבון, תופס את ה"עוזי" ויורה לכל עבר. זו תמונה שתיחרט אצל כולם לתמיד".

את המלחמה הקשה מכולם, מלחמת יום כיפור, זוכר סבי במיוחד. הוא כבר היה אב לילדים, כשגויס לשישה חודשים. במהלך המלחמה ראה מראות קשים ולחם בתוך סוריה על מנת להגן על מדינת ישראל ועל משפחתו הצעירה.

הזוית האישית

אלון: היה לי מאוד כיף לדבר עם סבא שלי.

תמונה שלי כתינוק עם סבתא שלי

תמונה 1

מילון

צנע
הסתפרות במועט, פשטות

ציטוטים

”" יום אחד, במלחמת ששת הימים, כשהתקלחתי בשדה החלה התקפת מחבלים"...“

הקשר הרב דורי