מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו של סבא אלי ברנדוין

אני בן 4 עם אבא וסבא
סבא כחייל בעמדת נ"מ
סיפור ילדותו של סבא אליהו

משפחת ברנדוין

במשפחתי אנו אוהבים מאוד לצאת לטייל בימי שבת בכל רחבי הארץ, ובעיקר עם חברים שלנו. בימי שישי אנחנו  אוכלים ארוחת ערב משפחתית עם סבא וסבתא שלי ובחגים כמעט כל המשפחה המורחבת שלי חוגגת ביחד.

סבא אלי

סבי נולד בעיר אודסה באוקראינה שהייתה אז חלק מברית המועצות ב 9.8.1940, בעיצומה של מלחמת העולם השנייה. הוריו קראו לו איליה ושמו עוברת לאליהו ובילדותו דיבר רוסית יידיש ועברית, כאשר עלה לארץ בגיל תשע. הוריו קראו לו בחיבה איליק ואלי וכאשר כעסו עליו קראו לו ז'וליק שמשמעותו פרחח או פורע חוק ולפעמים גם כינוי אותו הילל.

בשנת 1945 כאשר נגמרה מלחמת העולם השנייה החליט אביו של סבי לעבור לגרמניה שם עסק כפעיל עליה ואח"כ עברו לאיטליה כדי לעלות בעצמם לישראל. הם היו אמורים לעלות על האנייה אקסודוס יציאת אירופה תש"ז אך למזלו של סבי לא נתנו לו ולמשפחתו לעלות על האנייה והם נשארו באיטליה כיוון שאחיו בן ציון היה צעיר מידי למסע (רק בן חודשיים). הספינה נתפסה ע"י הבריטים לאחר קרב קשה וכל נוסעיה הוחזרו לנמל המבורג שבגרמניה. בסופו של דבר עלו סבי ומשפחתו לארץ בטיסה ב 1949 לאחר קום המדינה. מלבד בן ציון היה לאבי עוד אח בשם טוביה ויש לו אחות בשם אלישבע. בן ציון נפטר ממחלה בשנת 1949 ואחיו טוביה נפטר בשנת 1957 כשהיה בן 16 ממחלת כליות ממנה סבל. לסבי היה גם אח גדול יותר בשם יוז'י (יוסף) שנרצח ביחד עם סבתו ברטה ע"י הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה במבצע ברברוסה כשהנאצים כבשו את אודסה.

סבי עבר הרבה בתים ואינו זוכר הרבה מילדותו,  אך הוא זוכר את ביתו הראשון בישראל. הבית היה ביפו באזור שנקרא גבעת עליה. זה היה בית נטוש שערבים עזבו אותו במלחמת השחרור. לאחר שעלו ארצה עבד אביו כמנהל חשבונות במדור הטלפוניה של הדואר ואימו הייתה שרטטת.

בילדותו דיבר סבי רוסית ויידיש. את כיתות א ו ב למד עוד בגרמניה בבית ספר "תרבות" שם גם למד עברית. אחרי שעלו לארץ למד את כיתות ג – ו ביפו בבית הספר "ממלכתי דתי" ואת כיתות ז – ח למד בבית הספר "ממלכתי א" בבת ים. סבי היה סקרן, שובב, תלמיד טוב ואהב את השעורים בכל המקצועות אותם למד בביה"ס היסודי ואחרי הצהריים הלך למין צהרון ושם נפגש עם חבריו ובחופשים היו עושים במקום קייטנות. כאשר היה יותר מבוגר סבי לא הלך לתנועת נוער אבל שיחק עם חבריו מהשכונה ב"גנבת אופני ההורים", משחק הדומה לתופסת ומשחקים בדיונות החול וכמובן בכדורגל. לרוע מזלו, הוריו של סבי לא יכלו להרשות לעצמם לשלוח אותו ללמודים בתיכון ובגיל 14 הפסיק את לימודיו והתחיל לעבוד בחברה לייעול משרדי ועזר בפרנסת המשפחה. לסבי לא חגגו בר מצווה אלא עשו לו מסיבת יום הולדת רגילה ומכיוון שעבד כבר מגיל צעיר לא היה לו זמן לשגות בחלומות על עתידו ומה יעשה כשיהיה גדול.

סבי התגייס לחיל חינוך הוא עבר קורס מ"כים ושירת תקופה קצרה בבקו"ם ואח"כ עבר לבית ספר צבאי לחינוך שם היה רס"פ משמעת ומשם עבר לנ"מ. בבי"ס הצבאי לחינוך הוא גם נפגש לראשונה עם סבתי אשר שירתה שם כמורה חיילת ולימדה עברית את העולים החדשים. סבי וסבתי התחתנו נישאו בתל אביב באולם הנשיאים ב 4.7.1966. ועברו לגור בראשון לציון לא רחוק מבית הוריה של סבתי. לאחר נישואיהם השלים סבי את תעודת הבגרות ולימודי טכנאות והנדסאות אלקטרוניקה והתחיל לעבוד בתעשייה האווירית במפעל אלתא באשדוד.

כאשר נולד אבי הודיעו לסבי על כך אך הוא לא היה יכול להיכנס ללידה. בשנת 1979 עברו סבי וסבתי עם ילדיהם לאשדוד תחילה גרו בבית דירות ולאחר מספר שנים מכר סבי את הדירות בראשון ובאשדוד ובכסף בנה במו ידיו בית קרקע. מאז טיפול וטיפוח הגינה הוא אחד מתחביביו העיקריים. סבי עסק גם באיסוף של בולים ומטבעות ולאחר שיצא לפנסיה למד גם ציור וזהו היום תחביבו. כשסבתי הייתה עדיין בחיים נסענו לביתם כל שלושה או ארבעה שבועות אבל אחר כך התחלף כיוון הביקורים וסבי מגיע אלינו אחד לכמה שבועות לארוחת ערב שישי משפחתית אבל אנחנו גם מדברים מידי פעם בטלפון ובכל קייץ אני מבלה מספר ימים בחברתו בביתו באשדוד.

משפחת שטרן / ברנדוין

בסיה/ברטה (בתיה) ואימה

תמונה 1

סבתא רבה שרה עם בעלה הראשון איזק

תמונה 2

    התינוק יוז'י שנספה בשואה ואחיה וביזה (בעז) שטרן       

תמונה 3

שרה ביום חתונתם (5.7.1966)

תמונה 4

סבא אלי עומד ואחיו טוביה (גרמניה 1948)

תמונה 5

סבא במחנה קיץ בגרמניה

תמונה 6

 

הזוית האישית

נהנינו מאד מהעבודה המשותפת. נמרוד למד רבות על ההיסטוריה המשפחתית.

מילון

בקו"ם
עמדת גיוס ושחרור מהצבא

ציטוטים

”בסופו של דבר עלו סבי ומשפחתו לארץ בטיסה ב 1949 לאחר קום המדינה. “

הקשר הרב דורי